Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Viktiga delar från skolverket
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Upplever allmänläkare inflytande över sin arbetssituation?
Modellen
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Mötesstruktur.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
”Linnea mår inte väl, jag vill att du ska komma”
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Förslag till ny specialistutbildning
Valideringsprocessen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 Validering Regional arbetsgrupp
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Studierektorsinformation
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Studierektorganisation - Inventering avseende AT och ST läkare Västra Götalandsregionen 2016.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
ST-Studierektorsträff
Övergripande ST-studierektor
Bedömningsmetoder.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Uppstart arbetsgrupper
Forskarnivån i nya Ladok
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Workshop Arbetsplatslärande.
Stöd till handledarutbildning – Inblick i det pågående arbetet
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Vad kan en gammal företagsläkare göra?
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Nyheter i skollagen från och med
Ta del av riktlinjerna här
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm ST enligt SOSFS 2015:8 Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm

Ny struktur i målbeskrivningarna

Verksamhetschefens ansvar Att individuellt utbildningsprogram tas fram, regelbundet följs upp och vid behov revideras i samråd med studierektor, handledare och ST-läkare En huvudansvarig handledare utses till ST-läkaren Tillsammans med handledaren bedöma ST-läkarens kompetensutveckling kontinuerligt med utgångspunkt i målbeskrivn. och det individuella utbildn.programmet. Att den kontinuerliga bedömningen dokumenteras Verksamhetschefen bör hålla regelbundna utv.samtal med ST-läkaren Om verksamhetschefen själv inte har specialistkompetens inom den specialitet som ST-läkaren avser uppnå, ska han eller hon utse en läkare som har kompetens att bedöma ST-läkarens kompetens

Studierektorns ansvar Ska samordna den interna och externa utbildningen för ST-läkarna Ska ha specialistkompetens Ska ha genomgått handledarutbildning Bör utgöra en organisatorisk stödfunktion till verksamhetschef, handledare och ST-läkare I arbetsuppgifterna bör ingå att utarbeta introduktionsprogram för ST-läkarna och ta del av bedömningar som görs av VC och HL VC och handledare ska samråda med studierektor inför undertecknande av intyg om uppnådd specialistkompetens

ST-läkaren Ska ha ett individuellt utbildningsprogram som bör innehålla: Planerad intern och extern utbildning Planerat deltagande i forsknings- och kvalitetsarbete Planerad tid för regelbundna självstudier Minskade krav på dokumentation- det är VC och HL bedömningar som ska dokumenteras.

Handledning För handledning ska utses en huvudhandsvarig handledare som: Ska ha specialistkompeten i den specialitet som ST-läkaren avser uppnå Ska ha genomgått handledarutbildning Den huvudansvariga handledaren bör tjänstgöra där ST-läkaren huvudsakligen genomför sin ST För varje utbildningsperiod ska ST-läkaren ha en utbildad handledare (specialistläkare vars spec.kompetens motsvarar det kompetensområde delmålet avser) Handledarutb. bör omfatta handledning, pedagogik, metoder för bedömning, kommunikation och etik

Handledning ska ges med utgångspunkt i det individuella utbildningsprogrammet Ska ges kontinuerligt i form av stöd och vägledning Handledningen bör planeras in i ordinarie tjänstgörningsschema