Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap Emma Ottosson Samhällskunskap, Historia, Sociologi Kristian Smedjeback Engelska Mikael Midenstam Ekonomi, Religion, Samhällskunskap, Psykologi, Psykiatri Carina Tegnér Svenska, Svenska som andraspråk Erika Hansson Vård och omsorg Susanne Nilsson Vård och omsorg Helene Lagerstam Vård och omsorg Anna Lundh Vård och omsorg Therese Broman Vård och omsorg Dubravka Radic Naturkunskap Therese Lackegård Engelska på grundläggande nivå Agneta Liljeberg Matematik på grundläggande nivå
Studie- och yrkesvägledarna informerar Du måste lämna in studieförsäkran till CSN! Du måste själv ha koll på när din kurs ska vara avslutad!
Studieperiod Studieperiod utifrån överenskommen studieplan v.2– v.26 Du som läser en kurs platsförlagt 20 veckor ska vara klar v. 21, d.v.s. den 25 maj. Närvaro / frånvaro… Om jag inte kan komma… Om läraren är sjuk… Vid inaktivitet så avbryts du obönhörligen!
Viktiga datum Ska du söka in till högskola/universitet till hösten? 15 mars öppnar ansökan till högskolan från webbplatsen antagning.se. Öppet för ansökan en månad. 21 juni är sista dagen för komplettering till högskolan inför höstens studier. Ska du skriva högskoleprovet i vår? Anmäl dig till högskoleprovet 15 januari till den 1 februari. Högskoleprovet äger rum den 14 april. Du anmäler dig på webbplatsen hogskoleprov.nu
Schema Schemakrockar kan förekomma!
Studiesmedjan Varje tisdag kl. 15-18 Lärare finns tillgängliga Öppet för de studerande och för allmänheten Ett bra tillfälle att sitta och arbeta tillsammans
Distansstudier vs. klassrumsundervisning Frihet under ansvar Obligatoriska träffar förekommer Krävs stor arbetsinsats och att du är disciplinerad Studier samtidigt som arbete? Inaktivitet, vad gäller? Treveckorsregeln!
Arbetsmiljö Studieplatser – öppna landskapet, biblioteket, andra våningen Arbetsro – tänk på ljudnivån Tillgång till datorer Förmiddagskaffe i egen kopp – fungerar det? Medhavd lunch? Anslagstavla – köp och sälj
Utbildnings- och programråd Skolledningen träffar representanter från de olika kurserna några gånger per termin. Man får då som elev tillfälle att diskutera eventuella utvecklingsåtgärder eller för att planera gemensamma aktiviteter.
Gemensamma regler Brandskydd Ordningsregler – plagiering Likabehandlingsplan Parkering Skrivningar Rökfritt Vård- och omsorgselev som ska ut på praktik? – Utdrag ur belastningsregistret krävs
Formativ undervisning På Kävlinge lärcentrum strävar vi efter att undervisa utifrån formativa metoder eftersom denna metod har enligt forskning visat sig vara en av de mest effektiva för att höja elevers resultat. Under en två-årsperiod ska lärare och elever tränas i att använda denna metod för att utveckla ditt lärande så mycket det går.
Formativt lärande innehåller många olika metoder men det viktigaste kan sammanfattas med tre frågor. Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven nu? Hur ska eleven komma dit?
Feedback En viktig del av formativt lärande är också att ge feedback som gör så att eleven lär sig. Eleverna tar också hjälp av varandra, t.ex. genom kamratbedömning av varandras arbete.
Formativa och summativa uppgifter En uppgift kan vara antingen formativ eller summativ (eller i vissa fall både och). En formativ uppgift är endast till för att eleven ska träna på något och får inte användas i lärarens betygsättning av eleven. Läraren kan därför ge mycket hjälp och feedback för att eleven ska klara uppgiften bra. Feedbacken och träningen används senare för att eleven ska kunna visa vad hen har lärt sig i en liknande uppgift som är summativ (alltså till för betygssättning). Fråga gärna din lärare om du är osäker på om uppgiften är formativ eller summativ.
Larweb Vår gemensamma lärplattform Här finner du alltid aktuell information om kursen, bland annat aktuell kurslitteraturlista Datoranvändande Dags för registrering på Larweb!