Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Jobba i par – skriv tankekarta Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW
Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier http://sli.se/r/vcKW Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: - 1100-tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW
Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15
Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?
Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. https://www.cloetta.com/sv/artikel/kexchoklad-fran-cloetta-och-alpina-landslaget-akta-karlek-rostar-aldrig-ett-av-sveriges-genom-tiderna-starkaste-samarbeten/ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mv45M/alice-bah-kuhnke-forvandlas-till-isdrottning-infor-arets-stora-fest https://www.expressen.se/gt/kultur/hur-kan-kungen-fa-paverka-lagen/ Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet? https://www.hant.se/du-har-ocksa-rad-med-victorias-klanning-for-den-kommer-fran-hm/ http://www.gp.se/kultur/joakim-lundell-anv%C3%A4nder-ilskan-som-bensin-1.4706913 http://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/judeforfoljelserna-under-1930-talet/hitlers-riksdagstal
Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Börja med: Vilka är de källkritiska frågorna? Behöver du repetera? Klicka här: Vem är avsändaren? Vad är syftet? (Underhålla, övertyga, presentera fakta eller propaganda? Vad är fakta och vad är åsikter? Är informationen aktuell? Hur presenteras informationen? Vårt samhälle kallas för informationssamhället. Förr räckte det att kunna läsa, skriva och räkna – idag behöver du kunna hitta och värdera information. www.skolverket.se/kollakallan/elever Ansvar: s.16-17
Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Kommunikation – när människor pratar med varandra. All kommunikation har avsändare, budskap och mottagare. Avsändare Mottagare Tvåvägskommunikaton: Budskap: det som sägs Mottagaren kan svara direkt. Avsändare Mottagare Envägskommunikation: Kanaler för masskommunikation. Avsändarens budskap når många mottagare Ansvar: s 16-17
Massmediers roll i samhället Lektion 2 v. 50 Massmedias uppgifter: Information: - massmedier sprider information om vad som händer t.ex. inbrott i bym , jordbävning i Kina 2. Granska: I en demokrati arbetar journalister med att kritiskt granska samhällets makthavare. 3. Underhållning: - läsa böcker, surfa, titta på film för att slappna av 4. Reklam - Påverkar oss. Reklam få oss att köpa något Propaganda få oss att tycka något i en fråga. Massmedias uppgifter Information Granska Underhållning Reklam Ansvar: 8sidor - uppgift
Informationssamhället Lektion 2 v. 50 Uppgift: 1. Klicka in på www.8sidor.se ( lösenord vinter) Skriv av tabellen i word eller i ditt häfte. Läs det senaste numret av tidningen. Hitta artiklar som passar in under varje fält – motivera varför de gör det. Reflektion: Det här är en tidning som ofta används i skolundervisningen och är skriven för barn. Tycker du att den är objektiv, dvs inte påverkar? Förklara varför du tycker så? Ansvar: 8sidor - uppgift
Vad är en stor nyheter Fundera över: Vad är en nyhet? Lektion 1 v. 51 Fundera över: Vad är en nyhet? En nyhet anses som viktigare om den har utspelat sig i Sverige eller ”nära”. Nyhetsvärdet ökar om nyheten är ovanlig eller sensationell. Ansvar: s. 20-21
Yttrandefrihet Det mesta går att säga men: 1. De pressetiska reglerna: Lektion 1 v. 51 Det mesta går att säga men: 1. De pressetiska reglerna: Ge korrekta nyheter Respektera personlig integritet Var försiktig med bilder och namn. Lyssna på båda sidor. 2. Upphovsrätt Ansvar: s. 20-25
Sociala medier Lektion 1 v. 51 Nätet har förändrat vårt sätt att leva, svenska ungdomar är mest uppkopplade i världen Generation Z Sociala medier är en tvåvägskommunikation medan ”gamla medier” är envägs. Demokratiskt verktyg: Kan användas för att påverka Svårt att ta tillbaka en åsikt, lätt att missuppfatta Uppgift: Jämför nyhetsartiklar https://elevstockholm- my.sharepoint.com/personal/aa26192_ad_stockholm_se/_layouts/15/guestaccess.aspx?do cid=0542327fadcf34608a4e39d4783e0cdf3&authkey=Ac3MjIhpSOc0a-qbI_P8cFs Ansvar: s. 20-25
Yttrandefrihet Det mesta går att säga men: 1. De pressetiska reglerna: Lektion 1 v. 51 Det mesta går att säga men: 1. De pressetiska reglerna: Ge korrekta nyheter Respektera personlig integritet Var försiktig med bilder och namn. Lyssna på båda sidor. 2. Upphovsrätt Uppgift: Jämför nyhetsartiklar https://elevstockholm- my.sharepoint.com/personal/aa26192_ad_stockholm_se/_layouts/15/guestaccess.asp x?docid=0542327fadcf34608a4e39d4783e0cdf3&authkey=Ac3MjIhpSOc0a-qbI_P8cFs Ansvar: s. 20-25 Diskussionsuppgift Jämföra nyhetsartiklar
Mediers roll i en demokrati/diktatur Lektion 2 v. 2 Demokrati Diktatur Granska makthavare Tryckfrihet och åsiktsfrihet Får ej kritisera makthavare Censur Två av grundlagarna har med media att göra: Regeringsformen Tryckfrihetsförordningen Yttrandefrihetslagen Successionsordningen Ansvar: s. 26-29
Demokratins gränser Det här är inte tillåtet att publicera: Lektion 2 v. 2 Det här är inte tillåtet att publicera: Hets mot folkgrupp Olaga våldshandlingar Förtal Olaga hot Uppvigling Övergrepp i rättssak Ansvar: s. 28 + 29 Uppgift Uppgift: 1. Ge exempel på olika saker som passar in under kategorierna ovan, dvs på saker som man inte får publicera 2. Läs s 29. Hur kan du göra för att bli opinionsledare och skapa opinion?
Reklam Lektion 2 v. 2 Reklam finansierar reklamtv-kanaler, sociala medier och gratistidningar Reklam fungerar – det får oss att köpa något. Dold reklam – tex en produkt placerad i bild. Marknadsföringslagen - inte ljuga - inte tillåtet att använda namn utan godkänande - TV-program riktade till barn under 12 år för inte innehålla reklam före, efter eller under programmet. (Vissa kanaler sänder från Storbritannien som har andra lagar) Ansvar: s. 30-31Uppgift
Reklam Uppgift: 1. Vem betalar för reklamen i slutändan? Lektion 2 v. 2 Uppgift: 1. Vem betalar för reklamen i slutändan? 2. Hur tänker du kring reklam i barntv-program? Har du sett dold reklam, handlat t.ex. frost-strumpor… 3. Leta reda på så många olika reklamtyper du kan. - Analysera reklamen genom att ta reda på till vem man riktar sig, vad man vill sälja och hur man marknadsför produkten. - Jämför dina upptäckter med kompis. Ansvar: s. 30-31Uppgift
Fundera på de stora frågorna inför provet Sammanfattning: Plugga inför provet… Fundera på de stora frågorna inför provet Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW