Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Advertisements

Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
Rektor Malmö Borgarskola
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Karriär för lärare i Stockholms stad
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Tillbaka till början… Ur ansökan: Huvudproblemet, som projektet ska bidra till att lösa, kan sammanfattas i att det inom organisationerna finns okunskap.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Tillgodoräknande Stöd för administrativ personal Studentcentrum.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Hur blir man klok på universitetet?
Skolutveckling via digitala medier
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Skapa nya vägar. NU -03 ISBN Ca 200 kr hos Adlibris och Bokus.
Självvärdering.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Meritportföljen i fokus
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Förändring – hot eller möjlighet?
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Svenska som andraspråk 3
Fysioterapeuterna Västerbotten
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet Agneta Bränberg TFE Katarina Winka, UPC

Flera motiv för satsningen… Lärarna Synliggöra hur bra lärare vi är Belöna pedagogisk skicklighet Pedagogiskt ansvarig Uppmuntra till pedagogisk utveckling Finna ord för vår kompetens Ledningen Synas på vår webb Attraktivare utbildningar Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Kurs om pedagogiska portföljer Hur vi hade tänkt 5 träffar 4 månader 50 % skriver klart Sakkunnigbedömning inom kursen Deltagarna 11 personer Lång, längre erfarenhet Olika ämnesgrupper Adjunkter/lektorer Hur det blev: 4 personer avbröt pga tidsbrist 7 personer följde hela kursen 7 blev bedömda av sakkunniga – olika bedömningar 4 adjunkter lämnade in ansökan om befordran, varav 2 hade skrivit om sin portfölj. 1 adjunkt skriver om sin portfölj nu 2 lektorer har börjat skriva och tala om undervisning på nya sätt Sakkunniggranskningen låg utanför själva kursen Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Kurs om pedagogiska portföljer Hur vi hade tänkt Hur det blev 5 träffar 4 månader 50 % skriver klart Sakkunnigbedömning inom kursen 8 träffar 12 månader 64 % skrev klart Sakkunnigbedömning utanför kursen Deltagarna 11 personer Lång, längre erfarenhet Olika ämnesgrupper Adjunkter/lektorer Hur det blev: 4 personer avbröt pga tidsbrist 7 personer följde hela kursen 7 blev bedömda av sakkunniga – olika bedömningar 4 adjunkter lämnade in ansökan om befordran, varav 2 hade skrivit om sin portfölj. 1 adjunkt skriver om sin portfölj nu 2 lektorer har börjat skriva och tala om undervisning på nya sätt Sakkunniggranskningen låg utanför själva kursen Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Ringarna på vattnet Kursens betydelse för andra Kursens betydelse för TFE Kursens betydelse för mig Uppmuntra pedagogisk utveckling Synliggöra bra lärare Belöna pedagogisk skicklighet Förbättra utbildningen

Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC, Betydelse för mig Jag har funderat på vilka pedagogiska meriter jag har och vad jag kan behöva utveckla/förbättra/komplettera Jag förstår idag bättre vad universitetspedagogik har med mitt arbete att göra Min självbild är stärkt Viktig insikt att pedagogisk skicklighet inte bara handlar om att stå innanför lektionssalens fyra väggar utan att det är mycket mer än så, t ex att förmedla sina erfarenheter och insikter till sina kollegor och andra Tid och energi att ägna mig åt pedagogik Professionalisering av lärarrollen – Scholarship of teaching Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC, Betydelse för mig Professionalisering av lärarrollen Tid för reflektion Identifiera kompetensbehov Professionalisering av lärarrollen – Scholarship of teaching Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Kursens betydelse för TFE Bättre lärare och om någon av oss blir lektor är det också bra vid kommande utvärderingar från HSV. Öppnar nya möjligheter för samverkan mellan oss lärare på institutionen. Den här kursen har stimulerat de pedagogiska diskussionerna på TFE och spritt intresset till nya grupper. Det innebär också att vi stolta kan säga att vi vet att vi har bra lärare, en förbättrad självbild för institutionen alltså. Skapat en grupp med gemensamt språk, gemensamma mål och värden. Att fortsätta dokumentera och utvecklas. Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Kursens betydelse för TFE Skapat en grupp med gemensamt språk, mål och självbild Grund för fortsatt utveckling och pedagogiska diskussioner Skapat en grupp med gemensamt språk, gemensamma mål och värden. Att fortsätta dokumentera och utvecklas. Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Kursens betydelse för andra Förhoppningsvis utvecklas vår pedagogik så att studenterna får bättre kurser och undervisning. Vi har lättare att prata med lärare på andra institutioner då vi har utvecklat vårt språk och vår begreppsvärld. Att vi på TFE vågar vara med och bidra i t ex utvecklingsprojekt utanför Umeå universitet, nationellt och även internationellt. UmU blir mer respekterat för den pedagogiska kompetensen. Att andra inser att pedagogiska meritportföljer skall vara en betydande meriteringsfaktor. Skaffat sig en röst och vågar använda den utanför den egna verksamheten, tack vare stärkt självförtroende och erfarenhet av att skriva om undervisning.

Kursens betydelse för andra Gynnar utbildningen och studenterna Lärarna har skaffat sig en röst och vågar använda den utanför den egna verksamheten, tack vare stärkt självförtroende och erfarenhet av att skriva om undervisning Skaffat sig en röst och vågar använda den utanför den egna verksamheten, tack vare stärkt självförtroende och erfarenhet av att skriva om undervisning. Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Pedagogiska portföljer Ringarna på vattnet Bättre kurser, spridning av pedagogiska tankar Bättre lärare, samverkan och diskussion Identifiera kompetens + behov Pedagogiska portföljer

Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC, ”Det har varit fantastiskt roligt och ett rent helvete på samma gång.” Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC, ”Det har varit fantastiskt roligt och ett rent helvete på samma gång.” Tänk vad vi är bra! Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,