Inkludering och skolans uppdrag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkomna till Förebygg.nu 2011
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Demokrati på skolgården och i klassrummet
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Bra skolor kännetecknas av:
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Lagar och överenskommelser
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematiskt kvalitetsarbete
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Icke-kognitiva förmågor
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Inkludering – med plats för alla
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Bör staten styra skolan?
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Elevdemokrati i praktiken
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Att jobba språkutvecklande
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Bedömning i formativ mening
Fritidshem på Knappekulla
Det är insidan som räknas!
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
DET-Uppgifter.
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Inkludering och skolans uppdrag Claes Nilholm Professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik Uppsala Universitet

Disposition Kunskapsuppdraget Vad är skolans uppdrag ? Vad är inkludering? Är skolans uppdrag förenligt med inkludering? 4) Några faktorer som brukar lyftas fram som betydelsefulla för att inkludering ska uppstå

Kunskapsmål i fokus Fokuseras i PISA Centralt i utbildningspolitisk diskurs Centralt i mycket forskning

Hur förbättrar man uppfyllelse av kunskapsmål? Många metoder arbetssätt/har stöd i forskningen Ofta samma metoder/arbetssätt för elever i svårigheter(jfr Hattie); ofta påfallande starka effekter; t.ex. ”peer learning”, ”strategier för textförståelse”, ”meta-kognitiv träning”.

Några problem med denna forskning ”Grab and run”… långtidseffekter? ”Bara” kunskapsmålen utvärderas Ingen evidens för evidens…. Men det finns förstås mkt att lära sig av den!

Skolans breda uppdrag KAP 1, 4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Vad är inkludering? Placering 2) Placering + kvalité för eibss 3) Placering + kvalité för alla elever 4) Gemenskap (”communities”)

Vad menas med kvalité? Elever lär sig utifrån sina förutsättningar Elever förbereds att deltaga i demokratin Elever utvecklas socialt utifrån sina förutsättningar Alla respekteras Osv. (inkludering är ett mål, miljöer kan vara mer eller mindre inkluderande)

Styrdokumenten i relation till inkludering Kvalité aspekten har stort genomslag; mkt lite om skapande av gemenskaper (”communities”) 4 undantag från placeringsaspekten: Särskola Specialskola Särskilda undervisningsgrupper/resursskolor Fristående skolor med inr särskilt stöd Slutsats: en individinriktad syn på inkludering har stöd i styrdokumenten med vissa undantag vad gäller placering

Slutsats Viktigt att definiera vad målet är (jmf Dewey) (o vem som ska bestämma över vad målet ska vara)