Inkludering och skolans uppdrag Claes Nilholm Professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik Uppsala Universitet
Disposition Kunskapsuppdraget Vad är skolans uppdrag ? Vad är inkludering? Är skolans uppdrag förenligt med inkludering? 4) Några faktorer som brukar lyftas fram som betydelsefulla för att inkludering ska uppstå
Kunskapsmål i fokus Fokuseras i PISA Centralt i utbildningspolitisk diskurs Centralt i mycket forskning
Hur förbättrar man uppfyllelse av kunskapsmål? Många metoder arbetssätt/har stöd i forskningen Ofta samma metoder/arbetssätt för elever i svårigheter(jfr Hattie); ofta påfallande starka effekter; t.ex. ”peer learning”, ”strategier för textförståelse”, ”meta-kognitiv träning”.
Några problem med denna forskning ”Grab and run”… långtidseffekter? ”Bara” kunskapsmålen utvärderas Ingen evidens för evidens…. Men det finns förstås mkt att lära sig av den!
Skolans breda uppdrag KAP 1, 4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.
Vad är inkludering? Placering 2) Placering + kvalité för eibss 3) Placering + kvalité för alla elever 4) Gemenskap (”communities”)
Vad menas med kvalité? Elever lär sig utifrån sina förutsättningar Elever förbereds att deltaga i demokratin Elever utvecklas socialt utifrån sina förutsättningar Alla respekteras Osv. (inkludering är ett mål, miljöer kan vara mer eller mindre inkluderande)
Styrdokumenten i relation till inkludering Kvalité aspekten har stort genomslag; mkt lite om skapande av gemenskaper (”communities”) 4 undantag från placeringsaspekten: Särskola Specialskola Särskilda undervisningsgrupper/resursskolor Fristående skolor med inr särskilt stöd Slutsats: en individinriktad syn på inkludering har stöd i styrdokumenten med vissa undantag vad gäller placering
Slutsats Viktigt att definiera vad målet är (jmf Dewey) (o vem som ska bestämma över vad målet ska vara)