Att diskutera och argumentera!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Debattartiklar.
Advertisements

Insändare Struktur och respons.
Texttyper.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Att skriva en debattartikel
Olika texter du behöver känna till
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Ett förslag på arbetsgång
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Hur man använder EasyWorship del 1
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Svenska som andraspråk 1
Historiskt Källmaterial
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Den retoriska arbetsprocessen
Argumenterande text.
Språkets makt.
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Gymnasiearbete 100 p.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Hur skriver man en berättande text
Typiska kännetecken för instruktioner
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Journalistisk text.
Barnkonventionen.
Lärares planeringsarbete!
8 tips för dig som redaktör
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Källkritik och historiska källor
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Gymnasiearbete 100 p.
Att använda källor.
Tips för det praktiska ledarskapet
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Religion Livsåskådning.
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Att diskutera och argumentera!

Vad är viktigt för dig?

Olika åsikter från olika perspektiv

Diskutera eller debattera Diskussion: ett slags samtal där olika personer argumenterar och framför sina åsikter Målet är sällan att någon ska vinna diskussionen utan att nå en en kompromiss/överenskommelse = konsensus Debatt: Offentlig diskussion. Syftet är att övertyga och visa att man har rätt! En debatt behöver inte föras muntligen utan kan ske genom artiklar, på forum osv.

Ämne - tes! Vad syftar argumentation till? Presentera ditt ämne - din tes! Ex. 16-åringar ska också få rösta! Ett slags rubrik, kort och slagkraftig

Argument Argument = ett skäl till varför man har en viss åsikt för eller emot tesen Ska ha med saken att göra och stärka tesen Du måste kunna visa att argumenten är hållbara - ta hjälp av fakta! Hitta motargument för att vara beredd på svar/motangrepp.

Sakargument och känsloargument Sakargument: fakta som stödjer din tes, ex. statistik och forskning. Fakta kan dock vändas och vridas på och källor kan vara mer eller mindre trovärdiga. Känsloargument: mer subjektiva än sakargument, utgår istället från vad du tycker, tänker och känner, ex. “det här var den sämsta filmen jag någonsin har sett”. Känsloargument är nästan omöjliga att motbevisa - tycker någon att filmen är dålig så är den det enligt den personen

Debattörens trick Förenkling av verkligheten Förstärkning genom ordval Majoritetstricket: “de flesta tycker att…” Personangrepp: att ta upp saker om en person som man argumenterar mot som är negativa men som inte bör påverka ämnet som man debatterar kring Förtigande: att utelämna viktiga faktauppgifter

Diskussionsuppgift Leta upp en debattartikel eller en insändare i någon av våra stora dagstidningar. Använd biblioteket (kopiera) eller Internet Ta ut argumenten i artikeln du har valt och analysera dem. Använder sig skribenten av sakargument eller känsloargument? Förbered dig för att diskutera din artikel (vad den handlar om, vilka argumenten är och vilken typ av argument det är) På fredag diskuterar vi era artiklar gemensamt i helklass

Debattartikel Ett sakligt sätt att nå ut med ett budskap Fokus på sakargument och inte “löst” tyckande/känsloargument Varje debattartikel har en tes som texten utgår ifrån och tar ställning för/emot Ofta som svar/inlägg i en pågående debatt

Debattartikelns struktur Rubrik som informerar om/innehåller tesen. Intresseväckande Ingress: Kort sammanfattning av vad artikeln handlar om och kommer fram till Brödtext: huvuddelen av texten Inledning: Ämnet presenteras och en bakgrund till det ges Författarens åsikt/tes presenteras Argumentation, inled med det näst starkaste och avsluta med det starkaste, motargument Avslutning: Upprepning av tes och tyngsta argument, alt. uppmaning

Mottagare Vem ska läsa artikeln? Anpassa innehåll och språk efter mottagare

Referat och citat Skillnad? Referat - sammanfattning av fakta som inte återges ordagrant Ex. Enligt en studie som dietisten Per Persson har gjort har choklad flera häslofördelar. Citat: Exakt återgiven fakta tydligt markerad med citatationstecken och källhänvisning i parantes eller fotnot. Ex. Per Persson menar att: “choklad förlänger livet ” (Persson 2016)

Uppgift Välj ett ämne du är intresserad av och skriv en debattartikel om detta.