Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lundsbrunn Gk’s Verksamhetsplan för Juniorer
Advertisements

På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.
Hammarö GK 2012.
Därför spelar svensken golf: Motion och hälsa 76,3% Umgänge med familj och vänner 67,6%. Gillar golf som idrott 59% Förbättra mitt spel 49,6% Personlig.
GUMBALDE GOLFKLUBB - JUNIORKOMMITTÉN BOX STÅNGA TELEFON: ”Goda exempel” Idrottskonferensen
GolfensNybörjarutbildning2007 På uppdrag av SGF:s Styrgrupp för nybörjarutbildningen & dess auktorisation Patrik Nilsson Utbildningsansvarig Hallands GDF.
Medlemsundersökning 1064 medlemmars svar. Index Klubben Kansli Spelklimat Bana Restaurang Tävling Övningsområde Shop Faciliteter Resultatöversikt Resultatet.
Sammanställning från Idrottsenkäten 2009 Totalt 344 svarande.
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. HUR ÄR SAMARBETET I ”Bästa bättre GK”? STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/MEDLEM STYRELSE/MEDLEM MELLAN KOMMITTÉER.
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Kärnvärden.
 Tullinge SK Verksamhetsidé Värdegrund Vision. Tullinge SK, Verksamhetsidé Tullinge SK erbjuder aktiviteter inom orientering, mountainbike och längdskidåkning.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
BÄTTRE GOLF FÖR ALLA IDROTTSPROJEKTET. Idrott är fysisk aktivitet som vi utför för att kunna prestera mera, ha roligt och må bra Idrott består av träning.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
aGolf Utveckling Sverige År Marknadsvärde x 4000 = minus 300 miljoner.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF.
Tävlingsutläggning 2014 Förbunds- och Distriktstävlingar.
Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !
Verksamhetsplan Årsmöte Affärsmodell Affärsidé Vision Strategier Mål Aktiviteter Organisation / bemanning Rapportering Värdegrund.
Bjurholms Golfklubb Den medlemsstyrda golfklubben Långsiktig strategi Kampanjer.
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
Informationsstrategi
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Verksamhetsplan 2015 Knistad G&CC.
Lyckeby BTK Vision/Mål/Aktiviteter
Ockelbo Basket STRATEGI “BACK ON TRACK ”. Ockelbo Basket VISION  OBK SKA BEHÅLLA OCH VIDAREFÖRÄDLA DET STARKA VARUMÄRKET SOM ÄR ETABLERAT SEDAN.
Nyckeltalsanalys Från GAF Enkät maj Övergripande Antal hål 21 snittantal Distrikt Ort / Område Medlemsklubb förening Medlemsklubb aktiebolag Privatägd.
VSSF Strategiplan Augusti VSSF är en del av Svenska Simförbundet (SSF) och vår inriktning framgår av Svenska Simförbundets stadgar.
Uppstartsmöte P02/03 Gävle Golfklubb VISION Vi är, inom golf, den ledande elit- och ungdomsklubben i Sverige och det naturliga valet när barn.
Föräldramöte P13 Gävle Golfklubb VISION Vi är inom golf den ledande elit och ungdomsklubben i Sverige och det naturliga valet när barn och ungdomar.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
VÄLKOMMEN till SÖRSKOGENS IF Fotboll / Innebandy / Tennis En informationsskrift om Sörskogens IF TILL ALLA FÖRÄLDRAR och SUPPORTRAR Som förälder och supporter.
Alvesta Golfklubb Ny organisation Två kommittéer istället för 10 st. En spelkommitté och en ekonomi/service kommitté. Dessa kompletteras med sektioner.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
ERBJUDANDE FRÅN HAVERDALS GOLFKLUBB
ÅK SKRIDSKO FÖR LIVET Till förmån för Barncancerfonden
IS Halmia, 2017 och i framtiden
Föreningssmart Umedalens IF 2017.
IS Halmia - Verksamhetsplan
Uppstartsmöte P02/03 Gävle Golfklubb
Talangutveckling Ungdom
Askims IK P07 Föräldramöte
Obbola IK.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Vad är Swedish Golf Tour?
Huvudföreningens uppgift är att
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
Välkommen till informationsmöte
Målstyrning Kungälvs Brukshundklubb
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Nuvab Näringslivsprogram
Kommunikationspolicy för MASK
Bli samarbetspartner med Abbekås Golfklubb
ArtDatabanken Till styrmodell .
Effektkarta för extern webbplats
NÖHRA-plan, Redo för golf.
Medlemmar, ledare, kansli och styrelse Våren 2017
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Välkomna till Golfens dag den 20e maj på Albatross Golfklubb!
IF Friskis&Svettis Kalmar
Sugen att spela golf? Under 2019 kommer alla barn och ungdomar att erbjudas kostnadsfri Gröna kortet kurs och gratis medlemskap i Porjus Golfklubb. Det.
Presentationens avskrift:

Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb

Innehåll Omvärld Vision – Vad ska vi vara Nuläge Värdegrund Fokusområden Bana & Anläggning Klubbhus Medlemmar Restaurang Shop/Träning Kommunikation Övergripande plan Ekonomi

Omvärld Antalet registrerade golfspelare har under de två senaste åren åter börjar öka, ca +10 000/år, efter flera år med sjunkande siffror. En generell trend är att klubbar i större omfattning erbjuder differentierade medlemsformer. En golfrunda upplevs ta ’för lång tid’ varför andra fysiska aktiviteter prioriteras högre.

Vision - Vad vi ska vara Arninge GK ska vara det naturliga valet för golfspelare i nordöstra Storstockholm. Vi ska erbjuda våra medlemmar och gäster en välskött bana med god tillgänglighet. Övningsområden, shop, restaurang och klubbhus ska vara inbjudande och samtliga besökare ska vilja komma tillbaka. Varje gäst ska ses som en potentiell medlem. Vi ska ge alla medlemmar en möjlighet att utvecklas som golfspelare efter egen förmåga och ambition. Vi ska vara en golfklubb som erbjuder aktiviteter året runt.

Nuläge Arninge GK bildades 1988 och har idag en 18-hålsbana med skog-, park- och seasidekaraktär. Dessutom finns en 6-håls övningsbana. Golfklubben ligger strax norr om Täby vid Ullnasjön. På golfklubben finns en stor range och i övrigt goda övningsområden. I samband med exploatering av närliggande mark byggdes delar av banan om under åren 2009-2010. Marken arrenderas av Täby kommuns fastighetsbolag. Restaurang samt Shop/Pro-verksamhet bedrivs av fristående entreprenörer. Antalet medlemmar är ca 1300 med en trend att antalet spelrättsägare blir färre till förmån för andra och billigare medlemskapskategorier. Greenfee-intäkter har ökat de senaste åren men beroende på existerande rabattflora minskar den genomsnittliga intäkten per greenfee-runda. Ekonomin är i balans. Majoriteten av våra medlemmar är bosatta i Täby eller dess angränsande kommuner vilket därmed är vårt naturliga upptagningsområde. I vår närhet finns ytterligare ca 10 golfklubbar varav ca hälften är av samma karaktär som Arninge GK och därmed direkta konkurrenter.

Värdegrund Arninge Golfklubb står för: Öppenhet: Vi välkomnar alla på Arninge och hälsar på alla. Lyhördhet: Vi lyssnar på åsikter från medlemmar, gäster och sponsorer och använder dem i vårt arbete för att ständigt bli bättre. Ärlighet: Golf är ett ärligt spel och det ska också genomsyra vårt uppträdande. Glädje: Vi ska ha roligt och trevligt när vi spelar golf och varje besök ska vara en positiv upplevelse. Stolthet: Vi är stolta över vår klubb och vår anläggning.

Fokusområden Fokusområden Bana Klubbhus & Anläggning Medlemmar Gäster Sponsorer Restaurang Shop/Träning Kommunikation

Bana Banans sjönära läge ska lyftas fram. Banan inklusive närområden ska vara välskött och ge intryck av jämn och hög kvalitet såväl i utformning som i skötsel. Antal medlemmar och greenfeegäster ska vara fördelat så att tillgängligheten för medlemmar är god. Såväl duktiga som medelgolfare och nybörjare ska finna glädje i att spela på Arninge. Sidoområden ska skötas och planeras så att ett snabbt speltempo är möjligt. Skötsel ska ske med beaktande av eventuella miljöaspekter. Banan ska kontinuerligt utvecklas i syfte att öka spelglädjen.

Klubbhus & anläggning Klubbhuset ska finnas till för medlemmar och gäster. Vi ska erbjuda besökarna en fräsch och genomtänkt miljö att umgås i före och efter golfspelet. Klubbhuset ska ses som en naturlig samlingspunkt genom att: Inbjuda till kontakter med andra golfspelare. Erbjuda trevliga och ändamålsenliga omklädningsrum.

Medlemmar Arninge golfklubb primära målgrupp är golfintresserade som bor i Täby, Danderyd, Vallentuna, Vaxholm, Åkersberga samt övriga norra Storstockholm inklusive innerstaden. Vi har ett starkt fokus på golf för hela familjen genom en uttalad barn- och ungdomssatsning. Såväl duktiga golfare som nybörjare ska finna fördelar med att vara medlem i Arninge GK genom: Välskötta och ändamålsenliga övningsområden. Välskött bana. Väl fungerande anläggning. Arninge GK ska på egen hand eller i samverkan med andra erbjuda dess medlemmar aktiviteter året runt. Fördelar och värde med klubbens olika typer av medlemskap ska vara tydligt och kommunicerbart.

Gäster Arninge golfklubb ska vara en attraktiv klubb att besöka som gäst. Våra gäster är viktiga ambassadörer för vår klubb. Varje gäst ska mötas och tas om hand på ett professionellt sätt från ankomst till avfärd. Gästen ska känna sig välkommen till Arninge GK. Gäster är en naturlig och viktig del av vår verksamhet.

Sponsorer Att vara sponsor på Arninge GK ska ge ett upplevt mervärde till företaget/föreningen. Vi ska inom tillämpliga områden aktivt arbeta för att göra våra sponsorer mer kända för våra medlemmar. Sponsorer ska regelbundet bjudas in till träffar för att på så sätt skapa delaktighet i klubben samt stimulera nya kontakter. Det ska vara enkelt och attraktivt att arrangera företagsgolf på Arninge. Vi ska se till att företaget hamnar i centrum genom att säkerställa att samtliga kringarrangemang fungerar. En kontaktperson på klubben är ansvarig gentemot arrangerande företag.

Restaurang Restaurangen är en viktig del i Arninge GK’s erbjudande till medlemmar och gäster. Öppettider och utbud ska matchas mot gästernas krav på ett för alla parter ekonomiskt gynnsamt sätt. Miljön ska ge ett trivsamt intryck och inbjuda till besök såväl före som efter golfspelet. Restaurangen ska vara en naturlig samlingspunkt på Arninge GK.

Shop/träning Shopen samt dess personal är en del av Arninge GKs ansikte utåt. Shopen ska skötas och organiseras med hög kvalitet i fokus. Personalen ska vara väl insatt i golfklubbens verksamhet samt ska ha god kännedom om golf. Personal med djup kompetens om golfutrustning ska alltid finnas på plats under kvällar och helger. Shopen ska erbjuda ett fullgott sortiment av golfutrustning och golfkläder. Träning ska erbjudas på individuell samt på gruppbasis. En betydande kund är Arninge GK med dess lag och kommittéer. Tränarna ska vara lyhörda och agera proaktivt mot klubbens medlemmar samt potentiella medlemmar.

Kommunikation Arninge GK’s externa kommunikation är en avgörande faktor för att såväl rekrytera som behålla medlemmar samt attrahera sponsorer, greenfee-spelare samt tävlingar. Väl definierade kommunikationsplaner är grunden för var, när, hur och med vem vi kommunicerar. Hemsida och sociala medier är viktiga kommunikationskanaler och ska alltid vara uppdaterade med aktuell information. All kommunikation ska vara tydlig, skriven och presenterad på ett sätt som är i överensstämmelse med hur vi vill att Arninge GK ska uppfattas. All kommunikation ska ge mottagaren en känsla av god kvalitet.