Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Advertisements

Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
Barn som utmanar Barn med koncentrationssvårigheter/ADHD, trots, oro, impulsivitet, kommunikationssvårigheter Britt-Inger Olsson.
 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Hur formas personligheten?
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
Basala kompetenser. Basala kompetenser Arbeta efter instruktioner Uthållighet, motivation, tålamod Pålitlighet Närvaro/punktlighet Samarbetsförmåga.
Boendestöd.
Bön & tillbedjan.
Psykiskt funktionsnedsättning
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Att bemöta och bli bemött
Vi är varandras lärmiljö
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
ADHD hos barn och unga Psykiatriveckan 2017 Karin Elardt psykolog
Funktionsskillnader Tommy Hagström begripsam.com.
Steg för livet
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
9...
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
DEPRESSION Vanliga tillstånd Risken att insjukna 20% för män Risken att insjukna 40% för kvinnor C:a 15% av personer över 65 år drabbas av depression Samband.
Typiska kännetecken för instruktioner
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Rätten till friluftsliv
Meningsfull fritid? Vad är det?
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolledningskonferens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Den fria tiden Gabriel Montgomery.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
ADHD hos barn och unga Psykiatriveckan 2018 Karin Elardt psykolog
Social kommunikation Annika Grenhage vecka 36, 2018.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Kognitiv funktion, vanliga nedsättningar, utredning
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Hörselnedsättning i kombination med neuropsykiatriska svårigheter
Tips för det praktiska ledarskapet
Och det där med långsiktighet
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

JOHANNA BJÖRK johanna@ulvesound.se johanna@ulvesound.se

Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting problematik Depression Syndrom Sjukdom Sömn Koncentrations svårigheter

HYP Hyperaktivitet ”Lagom” aktivitetsnivå Motorisk oro/Passiv Uppvarvad/Dagdrömmer Snabb/Långsam Pratsam/Tystlåten Sömn

Uppmärksamhets Störningar Koncentration/Fokus Uthållighet Verkar inte lyssna på tilltal Information/Instruktion Svårt att organisera Motivation Lätt distraherad Glömsk

MOTIVATION UPPMÄRKSAMHET KONCENTRATION

IMPULSIVITET Svårt att vänta på sin tur Avbryter och stör andra Humörsvängningar

Exekutiva Funktioner Göra en strategisk plan/strukturera Bibehålla strategier Skjuta upp impulshandlingar Arbetsminnet Flexibilitet Tidsuppfattning

PERCEPTION AUDITIV PERCEPTION: ÖRONEN HÖR HJÄRNAN TOLKAR – ATT TOLKA OM OCH FÖRSTÅ. VISUELL PERCEPTION: ÖGAT SER HJÄRNAN TOLKAR –ATT SE OCH INSE. LUKT, BERÖRING, VÄRME, KYLA OCH SMÄRTA

Adhd/Add Tourette Syndrom Asd Språkstörning Dyslexi Dyskalkyli

Autismspektrum Tillstånd Autismspektrumstörning, Asperger syndrom, Autism. Social interaktion Kommunikation Beteende/fantasi

KOMMUNIKATION Ekotal Konkret ordförståelse Praktiska svårigheter Icke-verbal kommunikation

Kommunikation Samtalsmatta, Samtalskort. Bilder. Skriftlig dialog Seriesamtal /Ritprata/ Sociala berättelser.

THEORY OF MIND/ MENTALISERING. ”ATT TÄNKA OM TÄNKANDET” ”JAG FÖRSTÅR ATT DU TÄNKER”

Svårigheter i vardagen Tidsuppfattning Välja/Välja bort Organisera/Planera Komma ihåg ”Komma igång” Klara förändringar Slutföra Orienteringsförmåga Hålla ordning Ojämn prestation Göra fler saker Uttrycka sig Uppfatta instruktioner Förklara sina behov

SITUATION BETEENDE KONSEKVENS

Bemötande i konfliktsituationer Reagera lugnt Ta ett steg tillbaka Prata mindre eller inte alls Avled Undvik kropps kontakt Byt personal/ förälder

STRATEGIER Kunskap om funktionsnedsättningen Grundsyn Individualisera Hjälpmedel för att kompensera försvårigheterna Förhållningssätt: Respektfullt, tydligt, annorlunda och otraditionellt Organisation

Pedagogiska råd Förbered dagen Schema, visuellt stöd Anpassa kraven Anpassa tempot Dela in passen Korta-enkla-stegvisa instruktioner Förstärkningssystem Tänj inte på gränserna Bygg på det som funkar

www.youtube.com Sök: johanna björk, kognitiva nedsättningar. Kontakt: johanna@ulvesound.se 0703-560959