Ren båtbotten utan gift Ett samarbetsprojekt mellan: Hej, jag heter … Jag vill visa en presentation som har tagit fram genom projektet Ren båtbotten utan gift. Det är ett samarbetsprojekt mellan 15 olika organisationer och myndigheter som primärt drivs av Naturskyddsföreningen, 210 000 medl. Svenska Båtunionen, ca 900 båtklubbar Skärgårdsstiftelsen – ca 20 000 vänner Sportfiskarna – 400 lokala föreningar Och med finansiellt stöd från Havs och vattenmyndigheten. Det är projektets andra år och en av styrkorna i projektet är att vi är så många som tycker att detta är en viktig fråga och gärna vill informera allmänheten om att det finns alternativa giftfria metoder. Syfte med projektet är att minska användningen av biocidfärger. Projektet innehåller informationsträffar för båtklubbar och båtkommuner om alternativa lösningar för att hålla båtbottnar rena och de uppdaterade riktlinjerna gällande båtbottentvätt. En stor nationell konferens om frågan hösten 2016 En film, en broschyr och en plansch om 6 sätt att hålla båtbotten ren. Dessa ska helst spridas så mycket det går av samtliga samarbetspartners. Information på den omstartade hemsidan www.båtmiljö.se samt på samarbetspartners hemsidor Havstulpanvarning och en effektivisering av denna. Digital annonsering Anledningen till att jag vill prata om detta här idag är …. Finansieras av:
Miljömål för båtklubbar Att öka antalet båtägare som slutar måla sin båtar med biocidfärger i syfte att minska påväxt och istället använder sig av metoder som inte förorenar naturen. Att fler båtklubbar underlättar för sina medlemmar att sluta använda biocidfärger.
Upplägg Vilka är här idag? Varför byta från bottenfärg Giftfri båtbotten 6 sätt att slippa måla Exempel från verkligheten Hur kan jag bli en del av lösningen - workshop Så här är presentationen upplagd. Först kommer jag prata lite om varför det är viktigt att byta från bottenfärg till mer miljövänliga alternativ. Sedan kommer jag berätta om några bra och enkla metoder som funkar. Jag kommer snabbt att presentera Havs och vattenmyndighetens riktlinjer för båttvätt och också ge exempel på hur olika kommuner har tolkat dessa. Sist kommer jag ge några förslag på hur man kan bli en del av lösningen och själv bidra till en bättre båtmiljö. 3 3
Varför byta från bottenfärg De allra flesta färger är kemiskt eller biologiskt verkande – Färgen är gjord för att skada vattenlevande organismer. Kallas bekämpningsmedel när de används på land. Skadar alger, mikroorganismer, smådjur - påverkar artsammansättning, tillväxt och biomassa – påverkar fiskar och hela ekosystemet. Extra giftiga på västkusten Varför är det då viktigt att byta från bottenfärg till alternativa metoder. Jo, de allra flesta färger som används idag är kemiskt eller biologiskt verkande. Det är dessa som måste testas och bli godkända av Kemikalieinspektionen. De är gjorda för att skada akvatiska organismer. Olika gifter skadar olika arter av alger, mikroorganismer och smådjur. Men sammantaget påverkar gifterna artsammansättning, tillväxt och biomassa i det område som båtarna förvaras i. Detta påverkar i sin tur fiskar och hela ekosystemet.
Är alla färger dåliga för miljön? Alla bottenfärger som är godkända av Kemikalieinspektionen innehåller biocider. Fysikaliskt verkande testas inte av Kemikalieinspektionen, kan vara OK. Biocidfärger på båtar tillåts eftersom de anses vara ”bästa tillgängliga teknik” men är ett undantag från hur vi hanterar bekämpningsmedel i samhället Att giftfärger ändå tillåts beror på att färger anses vara ”bästa tillgängliga teknik”. Men de är eg är ett undantag från hur vi hanterar bekämpningsmedel i samhället där vi så gott vi kan försöker hålla bekämpningsmedel långt från vattenmiljöer. Tex finns skyddszoner närmast vattendrag i jordbruket. Det finns också fysikaliskt verkande färger som tex silikonfärger. Dessa testas inte och kan vara OK. Men som konsument är det svårt att veta. Många självpolerande färger med zink har tex visat sig vara giftiga för akvatiska organismer.
Regler för bottenfärg Olika regler för östkusten (Trelleborg till Örskär), västkusten (Norska gränsen till Trelleborg), sötvatten och norrlandkust samt för fartyg (12 m) och fritidsbåtar. Styrs av ”huvudsaklig förtöjningsplats”. Hur färgen får användas ska framgå av etiketten. För båtar med huvudsaklig förtöjningsplats i Bottniska viken och i insjöar finns det inga godkända båtbottenfärger. I dessa vatten får man bara använda sådana färger som inte kräver god- kännande av Kemikalieinspektionen. Det finns olika regler för vilken bottenfärg man får använda beroende på vilka båtar man pratar om och i vilka vatten. Hur färgen får användas ska framgå av etiketten. För båtar med huvudsaklig förtöjningsplats i Bottniska viken och i insjöar finns det inga godkända båtbottenfärger. I dessa vatten får man bara använda sådana färger som inte kräver godkännande av Kemikalieinspektionen.
Gamla färger – gamla synder Många av de gamla båtbottenfärgerna riktigt giftiga (tex TBT, Irgarol), finns ofta kvar i gamla färglager Skadligt för många typer av organismer även vid mycket låga halter. Sker fortfarande en kontinuerlig tillförsel till vatten Frigörs sannolikt från färgflagor och förorenad mark Kan tas reda på med XRF-mätning Kan tas bort genom slipning /blästring Man kan dela in färgerna i gamla färger – gamla synder och nya färger och nya synder. I gamla färger finns många kända farliga ämnen såsom arsenik, kvicksilver, bly, koppar och zink men även många organiska ämnen som diuron, isotiazolin, irgarol, polyklorerade bifenyler (PCB:er) och olika tennorganiska föreningar. Många av dessa är väldigt skadligt för många organismer även vid mycket låga halter. Därför ska man vara väldigt försiktig när man hanterar gamla färgrester, även som människa. Vi vet att det fortfarande sker en kontinuerlig tillförsel av dessa ämnen till sjöar och hav. Man tror att de frigörs från färgflagor och förorenad mark. Det bästa sättet att bli av med dem en gång för alla är att ta bort dem från båtskrov genom slipning/blästring – gärna professionellt – och ta hand om avfallet som miljöfarligt avfall. Det finns exempel på båtklubbar där man gemensamt upphandlar blästring av de båtar som vill. Det blir ofta billigare, från ca 6000 kr
Nya färger – nya synder Ca 80% av alla fritidbåtar målas med biocidfärger Många målas med giftigare färger än vad som tillåts (>20%) Mest gifter frigörs under säsongen, allra mest i början Att måla och sedan tvätta av båten på spolplatta med rening ger ingen stor miljövinst. Bäst är att låta bli att måla. Sedan finns det alla nya färger som ständigt kladdas på båtar. Östkust 82 % av alla båtägare båtbottenmålade sin båt säsongen 2012. Ungefär En av tre båtägare använder giftigare färg än tillåtet. 20 % vet inte vilken färg som används. 2,5 procent väljer biocidfria färger. 10 % har besökt en borsttvätt under sommarsäsong 2012. 10 % har luft och högtrycksspolat sin båt. 46 % är positiva till en mekanisk rengöring. 65,5 % vill ha en mekanisk anläggning på max 30 minuters anvstånd. 48 % kan tänka sig att betala upp till 300 för att mekaniskt rengöra båten. 31 % Upp till femhundra kr. 85 % är positiva till att prova alternativa metoder. VÄSTKUST 95 % av alla båtägare på Västkusten bottenmålar sin båt. Av dem är de 70 % använder färger godkända för enbart västkusten. Och 50 procent av de totala tillfrågade som använde de allra giftigaste färgerna med höga och medelhöghaltig kopparbaserad färg. 10 % använde icke godkänd fartygsfärg. 15 % visste inte vilken färg de använde. Östbruksfärger och biocidfria färger används knappt på västkusten. Ca 10 % har högtrycksspolat sin båt under sommarsäsongen 2012. 39 % kan tänka sig att använda mekaniska metoder för att göra skroven rena. 53,5 % vill ha en mekanisk anläggning på max 30 minuters anvstånd. 30,5 % en timme. 31 % är beredda att betala upp till 200 kr för mekanisk tvätt, men majoriteten (40 %) kan tänka sig att betala ända upp till 500 kr. 80 % positiva till alternativa metoder istället för kopparbaserad färg. Den allra största delen av gifterna i färgerna frigörs under säsongen, mest i början. Ingen vet exakt hur mkt och det beror också på många faktorer, som tex salthalt, temperatur, hårdhet på färgen mm. Att måla och sedan tvätta av båten på spolplatta med rening ger ingen stor miljövinst. Bäst är att låta bli att måla. När man adresserar problemet med båtbottenfärger är det viktigt att ha med sig både de gamla och de nya synderna. Viktigt att ha med sig att vi både måste bli av med de gamla miljögifterna och minska användningen av nya gifter. Viktigt att ha med sig att vi både måste bli av med de gamla miljögifterna och minska användningen av nya gifter.
Mikroplaster från båtbottnar Extremt dåligt kunskapsläge – vet inte vilka plaster färgerna innehåller eller hur mkt som förloras från skroven De siffror som finns säger förlust av 160-740 ton/år I Naturvårdsverkets senaste rapport finns två åtgärder för att minska källan: Mätning av plastpartiklar vid båtbottentvättar. Ta fram kunskap för att utvärdera bästa möjliga teknik vid båtbottentvätt av fritidsbåtar,. Ev inkludera mikroplast i regelverk och riktlinjer för båtbottenfärg och tvätt.
Giftfri båtbotten Men hur gör man då om man vill sluta bottenmåla – jo det första man bör se till är att ha en giftfri båtbotten.
Vill du veta vad din båtbotten innehåller Många äldre båskrov har i gamla färglager TBT och andra högtoxiska ämnen. Finns metoder för att ta reda på vilka metaller och i vilka halter som finns på båtskorv. Lämpligt att upphandla tillsammans i båtklubben. Vet man inte – låt försiktighets- principen gäll och anta det värsta. Båtbottenfärger innehåller ofta ämnen som är skadliga för såväl hälsan som miljön. Om du är osäker på vilka ämnen som finns i just din båts bottenfärg, så bör du tillämpa försiktighetsprincipen. Den innebär att du agerar som om det faktiskt finns skadliga ämnen i färgen, och vidtar lämpliga åtgärder för att skydda din och andras hälsa och den omgivande miljön. I synnerhet om du planerar att skrapa, blästra eller slipa båtbotten. På flertalet båtplatser i Sverige har mätningar visat på höga halter av TBT3, koppar, zink och bly i marken, vattnet och bottensedimentet. De höga halterna kan i många fall bero på att dessa ämnen läckt ut från båtarnas bottenfärger. Ämnena (biociderna) ingår i många bottenfärger för att förhindra beväxning på skrovet. TBT är numera förbjudet men kan finnas kvar i färglagren på äldre båtar.
Steg för steg för giftfri båtbotten 1. Ta bort gammal biocidfärg genom att skrapa botten våtslipa torrslipa blästra. 2. Måla på en grundfärg (primer) som skyddar mot fukt. 3. Måla på en biocidfri färg av en typ som bildar en hård yta, vilket underlättar den mekaniska rengöringen. Tänk på att såväl torrslipning som blästring bör utföras av en yrkesman. De vanligaste metoderna för att ta bort båtbottenfärg är skrapning, blästring och slipning. Utöver dessa tre finns metoden inkapsling. Oavsett vilken metod man använder så är det viktigt att skydda den omgivande miljön och andra människor i närheten. Det är också viktigt att den som utför arbetet skyddar sig själv, t.ex. genom att använda täckande kläder, handskar och andningsskydd. Färgresterna och slip-/blästringsdammet räknas som farligt avfall. Samla därför upp det och lämna in det till närmaste återvinningscentral4. Byt också arbetskläder på plats så snart du är klar. När man målar på en ny färg så ska man börja med en primer som skyddar mot fukt. Därefter är det viktigt att du läger på en hård färg.
Skrapning Ger inte upphov till partikelstoft (damm) som i sig kan sprida farliga ämnen. Förbered skrovet med färgborttagningsmedel som löser upp bottenfärgen. Skrapresterna bildar en kladdig massa (farligt avfall) som är lätt att samla upp och forsla bort till en återvinningscentral. Alt. använd en skrapa kopplad till en industri- dammsugare som samlar upp skrapresterna. Ger inte upphov till partikelstoft (damm) som i sig kan sprida farliga ämnen. Förbered skrovet med färgborttagningsmedel som löser upp bottenfärgen. Skrapresterna bildar en kladdig massa (farligt avfall) som är lätt att samla upp och forsla bort till en återvinningscentral. Alt. använd en skrapa kopplad till en industri- dammsugare som samlar upp skrapresterna.
Slipning Bildas ett finkornigt damm som är farligt att andas in om bottenfärgen innehåller giftiga ämnen. Andningsskydd är nödvändigt! Täck in arbetsplatsen så att slipdammet inte sprids Samla upp och lämna in det farliga avfallet Bildas ett finkornigt damm som är farligt att andas in om bottenfärgen innehåller giftiga ämnen. Andningsskydd är nödvändigt! Täck in arbetsplatsen så att slipdammet inte sprids Samla upp och lämna in det farliga avfallet
Blästring Bildas ett finkornigt damm som är farligt att andas in om bottenfärgen innehåller giftiga ämnen. Andningsskydd är nödvändigt! Täck in arbetsplatsen så att slipdammet inte sprids Samla upp och lämna in det farliga avfallet Mest för proffs! Bildas ett finkornigt damm som är farligt att andas in om bottenfärgen innehåller giftiga ämnen. Andningsskydd är nödvändigt! Täck in arbetsplatsen så att slipdammet inte sprids Samla upp och lämna in det farliga avfallet
6 sätt att slippa bottenmåla OK, nu har jag en giftfri båtbotten – hur håller jag då bort påväxten. Här är 6 alternativa sätt varav vissa av dem fungerar också på västkusten
Intruktionsfilm Jag tänkte att vi skulle börja med att titta på en film som tagits fram i projektet. Där presenteras 6 olika metoder som projektet Ren båtbotten utan gift valt att lyfta fram. Projektet har samlat in information och utsagor från båtägare som idag använder dessa metoder och bedömt att de alla fungerar tillfredställande. http://batmiljo.se/batguide/slipp-bevaxning-ren-batbotten/
1. Skrapa för hand Pris: gratis till några hundra kr För: alla båtar Var: överallt, men mkt mer jobb på västkusten När: 2-3 ggr per sommar på ostkust (efter havstulpanvarning) Var 3e till var 5e vecka på västkusten Sötvatten – vid behov För många av de metoder som här presenteras är det bra att ha en båtbotten som antingen är helt obehandlad eller som har målats med en hård och giftfri färg, tex epoxi. Då riskerar man inte att färgrester med gamla färger (och potentiellt mkt gifter) lossnar och förorenar miljön. Tvätta för hand: Kan göras antingen genom att bada och skubba båten för hand under sommaren, företrädelsevis när havstulpanerna just ha satt sig på båten. Men kan också använda en sk scrubbis (den blå på bilden) men då är det viktigt att skrubba lite då och då. Man kan också dra upp båten om den är liten eller lyfta den i en lift eller slip och högtryckstvätta några gånger under sommaren. Pris: gratis till några hundra kr. För: alla båtar Var: överallt När: efter havstulpanvarning och vid behov.
2. Högtryckstvätt Cirka 500 kronor/tvätt För: motorbåt Var: där det finns möjlighet att lyfta båten När: 2-3 ggr per sommar på ostkust (efter havstulpanvarning) Var 3e till var 5e vecka på västkusten Karta finns på: www.batmiljo.se Sedan har vi ju borsttvättar som är en maskindriven tvätt. De börjar komma på allt fler platser runt kusterna och undrar du om det finns ngn nära dig så finns en karta på www.båtmiljö.se. Borsttvättar fungerar på segelbåtar och motorbåtar om max 42 fot, 4 meter bred, 2 meter djup. För gott resultat behöver man tvätta 2-3 ggr per säsong. Går ofta att köpa klippkort.
3. Borsttvätt Pris: Cirka 500 kronor/tvätt För: segelbåt, motorbåt max 42 fot, 4 meter bred, 2 meter djup Var: där det finns borsttvättar När: 2-3 ggr per sommar på ostkust (efter havstulpanvarning) Var 3e till var 5e vecka på västkusten Karta finns på: www.batmiljo.se Sedan har vi ju borsttvättar som är en maskindriven tvätt. De börjar komma på allt fler platser runt kusterna och undrar du om det finns ngn nära dig så finns en karta på www.båtmiljö.se. Borsttvättar fungerar på segelbåtar och motorbåtar om max 42 fot, 4 meter bred, 2 meter djup. För gott resultat behöver man tvätta 2-3 ggr per säsong. Går ofta att köpa klippkort.
4. Skrovduk Pris: 5 000-10 000 kr. För: motorbåt, max 32 fot Var: hela kusten, sjöar En hyfsat ny metod är skrovduken. Då kör man upp sin båt på en slags flytande presenning som sedan sluter sig runt båten. Det blir mörkt och syrefritt runt skrovet så där kan inget växa. Däremot växer det på(under) skrovdukarna så det är en arbetsinsats att ta upp dem på hösten och tvätta dem. Uppskattas också för att de minskar vågor och svall. Båten ligger mer still. Går bra att använda också utan bom. Pris: 5 000-10 000 kr. För: motorbåt, max 32 fot Var: hela kusten, sjöar Överkurs: Clean Marine Skrovskyddsduk läcker ingenting till havet eftersom den t.ex. inte innehåller mjukningsmedel. Den innehåller inte heller klor eller PVC. De typer av plaster (PO – polyolefiner) som används är godkända för långvarig kontakt med dricksvatten.
5. Förvara båten i luften Pris: trailar - några tusen kr båtlift - från cirka 40 000 kr För: mindre motor - och segelbåt Var: överallt En klassisk metod, inte minst för sportfiskarna och kappseglare som vill kunna flytta in båt, är att förvara den på land. Funkar med trailer och båtliftar och finns många olika varianter i många olika priser. Många använder båtliftar för att slippa vågor och vinterförvarning.
6. Kör in båten i sötvatten Vad: kör in båten i sötvatten och ligg kvar några dagar. Pris: gratis För: alla båtar Var: från Västerhavet eller Östersjön När: efter havstulpanvarning och vid behov Varken havstulpaner eller alger överlever i sötvatten. Räcker men ca 4 dagar för att döda havstulpaner. Görs gärna innan de hunnit bilda kalkskalet (tar några veckor).
Håll koll på påväxten Bygg din egen havstulpanvarnare Ta hjälp av havstulpanvarningen. Kostnadsfritt SMS när havtulpanerna sätter sig fast på botten http://batmiljo.se/havstulpanvarningen/ På www.batmiljo.se finns karta över havstulpanvarningar, borsttvättar och spolplattor som erbjuder lyft och spolning På västkusten sätter sig havstulpaner, sjöpungar och många andra djur och alger fast kontinuerligt under hela säsongen. Här måste påväxt hållas efter kontinuerligt - var 3e till var 5e vecka beroende på var båten ligger. Högre påväxttryck längre ut i skärgården. För att veta när man ska tvätta sin båt eller dra upp den i vassen behöver man ha koll på när påväxten växer till. Havstulpanerna sätter sig bara fast 2-3 gånger per säsong, alger får man kontinuerligt men bara nära ytan. Havstulpanernas fastsättningkan man få koll på genom att ha sin egen havstulpanvarnare. Man kan också på östkusten ta hjälp av havstulpanvarningen. I den rapporterar havstulpanobservatörer in när havstulpaner sätter sig fast och resultatet kan man se på en karta på Båtmiljö.se Vill du och eller din båtklubb bli observatör – anmäl dig till Båtunionens rikskansli. Tyvärr finns ingen liknande service för västkusten. Här sätter sig inte havstulpaner utan också sjöpungar och många andra djur och alger fast kontinuerligt under hela säsongen. Här gäller det därför att hålla efter påväxt kontinuerligt. Enligt undersökningar var tredje till var 5e vecka beroende på var båten ligger. Högre påväxttryck längre ut i skärgården. All info finns samlad på www.batmiljo.se inkl. karta över alla havastulpanobservationer, borsttvättar och spolplattor som erbjuder lyft och spolning
Exempel från verkligheten Många kommunerar och båtklubbar har redan jobbat aktivt med frågan i flera år. Här är några exempel på sådana.
Exempel från verkligheten Stenungsunds kommun har sökt Lova bidrag och köpt in en borsttvätt. Morot till klubbarna att de inte behöver installera spolplatta om medlemmarna borstar. Trosa Kommun 700 båtplatser med 1 borsttvätt, ingår 1 ggr per år per båtägare 7 subventionerade båtplatser för liftar Lidingö stad och Lidingö båtförbund Investerade i borsttvätt, sålde den till Lidingö båtförbund som sålde till entreprenör. 2015 ny borsttvätt på Bosöns båtklubb. Bosöns båtklubb kommer att helt förbjuda giftfärger på sin klubb och satsar på blästring Årstavikens segelsällskap Blästrat 19 båtar, med proffs. Målar med epoxi. Alla stockholmskommuner har gått ihop i Miljösamverkan Stockholms län med samsyn i frågan. Tagit fram dokument. Trosa Kommun har 700 båtplatser i sin båtklubb. Där har de installerat 1 borsttvätt och för att få igång en förändring så ingår 1 tvätt per år per båtägare. De har också gjort plats för 7 båtliftar i båtklubben för medlemmar som vill investera i liftar. Medlemmar betalar samma pris för denna större båtplats som för en vanlig båtplats. Lidingö stad och Lidingö båtförbund har investerade i borsttvätt. Sedan såldes den till Lidingö båtförbund som sålde till entreprenör. 2015 kommer ytterligare en ny borsttvätt på Lidingö, på Bosöns båtklubb. De satsar också på blästring av båtar. Årstavikens segelsällskap har man gått ihop och upphandlat blästring av 19 båtar, med proffs i höstas. Under våren kommer de att måla med epoxi.
Exempel från verkligheten Borsttvätt och toatömningsstation med LOVA-bidrag i Edsviken Samarbete mellan Danderyds kommun, Naturskyddsföreningen, Marina läroverket Stocksunds båtklubb betalar tvättning Viggbyholms båtklubb Gratis lyftning för avspolning på spolplatta, 2 ggr i sommar Stockholms stad – XRF mäter alla fritidsbåtar knutna till båtklubbar i kommunen. Gratis för båtägaren. Många klubbar erbjuder rabatt för borsttvättning om det finns en borsttvätt i närheten. På flera båtklubbar, bla Viggbyholms båtklubb, erbjuder man gratis lyftning för avspolning på spolplatta under sommaren. Detta är ju ett bra sätt att nyttja en spolplatta som man har investerat mkt pengar också under båtsäsongen. I Stocksund Edsviken har en miljöstation kommit till stånd genom ett samarbete mellan Danderyds kommun, Naturskyddsföreningen och Marina läroverket med hjälp av LOVAbidrag . Där finns både borsttvätt och toatömning. Stocksunds båtklubb betalar tvättning för sina medlemmar.
Att vara en del av lösningen Den process som nu sker, att fler och fler prövar på alternativa metoder för att hålla båtbotten ren, kommer inte ske över en natt. Men du kan vara en del av lösningen. Här är några exempel på hur
Vill du som båtägare hjälpa till att öka användningen av giftfria metoder: Pröva själv en alternativ metod och berätta för vänner och bekanta hur du gör. Tipsa om www.batmiljo.se och Havtulpanvarningen (i Östersjön). Bli havstulpanrapportör. Anmäl dig till Båtunionens rikskansli. Sätt upp planschen 6 sätt att slippa bottenmåla på platser (även utomhus) där du tror att det rör sig mycket båtägare. Kan beställas hos ellen.bruno@naturskyddsforeningen.se Visa att det går och berätta för andra. Ta med dig broschyrer och ställ på din båtklubb, din båtbutik, din fiskebutik. Går också att beställa hos Naturskyddsföreningen. Visa gärna denna digitala presentation på din båtklubb Sprid info digitalt genom tex Facebook Tipsa om www.båtmiljö.se och Havtulpanvarningen (i Östersjön) Bidra till den förändring du önskar se på din båtklubb/i din samfällighet och öka tillgängligheten till giftfria och billiga metoder 29
Vill du som båtägare hjälpa till att öka användningen av giftfria metoder: Ta kontakt med din båt- eller seglarklubb eller en som finns nära dig och fråga om du kan få hålla ett kort föredrag om alternativa giftfria metoder på ett av deras medlemsmöten. Det kan också finnas andra som är intresserade, tex sommarstugeföreningar, samfälligheter, kretsen, sportfiskeklubbar. En färdig Power Point Presentation med talmanus finns att ladda ner på www.batmiljo.se
Vill du som båtägare hjälpa till att öka användningen av giftfria metoder: Ställ upp folderställ och foldern 6 sätt att slippa bottenmåla på platser där du tror att det rör sig mycket båtägare. Ex i båtklubbens klubbhus, på hamnkontoret, i sportfiskebutiken, i naturrum etc. Fråga förstås först. Folder + ställ kan beställas hos ellen.bruno@naturskyddsforeningen.se
Vill din klubb hjälpa till att öka användningen av giftfria metoder: Ta fram en vision och en handlingsplan. För dialog med kommunen – informera om era tankar och planer. Underlätta-erbjud morötter för medlemmar som vill sluta måla, tex genom att Erbjuda fria lyft /torrsättning på sommaren Se till att det finns ramper för sjösättning med trailer och parkeringsplatser på sommaren Ge rabatt på årsavgiften eller höj avgiften för bottenmålade båtar. Ha informationsträffar Sök Lovabidrag för borsttvätt/blästring Köp in gemensamma redskap för rengöring och för att ta bort gammal bottenfärg. Bli havstulpanobservatörer
Vi är alla en del av lösningen - workshop Ta 10 min i smågrupper – svara på frågan: Vad kan jag bidra med i min roll som båtägare/båtklubbsrepresentant/ kommunrepresentant/politiker/ naturskyddsföreningesmedlem/ naturvän? En i gruppen berättar Ta gärna en stund och fundera på vilka lösningar som skulle kunna fungera för er båtklubb eller samfällighet. Sitt gärna i mindre grupper och redogör sedan för varandra era bästa idéer.