Vi är varandras lärmiljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Empowerment i teori och praktik?
Barn och ungdomars utveckling
Arbetsintervju och arbetssökning
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Religion - vad är det?.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Föräldraenkät 2017 Förskola
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Problematisering av diplomet
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Skolledningskonferens
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Mensutmaningen.se MENS OCH TRÄNING.
Ta hand om dig själv.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Om buden.
Presentationens avskrift:

Vi är varandras lärmiljö

När rinner din tålamodsburk över? Nadja blir galen när dörren till klassrummet för femte gången går upp medan hon försöker koncentrera sig på ett mattetal. Omar håller på att koka över för att Nisse bakom honom sitter och smackar med sitt tuggummi. Kim får ett utbrott i klassrummet när hen för tredje gången på fem minuter blir avbruten av att klasskompisarna sitter och snackar bredvid medan hen tvingas läsa om stycket i religionsboken om och om igen. Finns det tillfällen när din ”tålamodsburk” rinner över?

Vad är egentligen koncentration? Att kunna rikta sin uppmärksamhet, sina tankar och sina känslor mot en uppgift. Att kunna stänga ute yttre faktorer som ovidkommande ljud- och synintryck. Att komma igång med, hålla fast vid och att avsluta en uppgift. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

Faktorer som påverkar våra möjligheter att koncentrera oss 1. Individuella/biologiska förutsättningar Vi är alla födda olika och har därför olika förutsättningar för att koncentrera oss. 2. Rörelse, mat, sömn och luftkvalitet Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

Faktorer som påverkar våra möjligheter att koncentrera oss 3. Stress Under negativ stress producerar hjärnan ett hormon som ökar hyperaktivitet/överaktivitet och som försämrar minnet och förmågan att koncentrera sig. Det finns dock positiv stress, som ofta ökar koncentrationsförmågan och gör oss mer aktiva och kreativa. Hos vissa omvandlas också stressen till en vinnarinstinkt. Den kan göra oss framgångsrika i sporter och vid andra utmaningar i livet. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

Faktorer som påverkar våra möjligheter att koncentrera oss 4. Situation och sammanhang Det man ska lära sig måste kännas betydelsefullt och förankrat i den verklighet och i det samhälle som man befinner sig i. Den inre motivationen: intresset för ämnet är viktigare för koncentrationen än hur läraren lägger upp lektionen. Balans mellan teoretiska och praktiska kunskaper och ämnen. Variation och korta pauser för diskussion förbättrar möjligheten att hålla sig uppmärksam och koncentrerad. Tydlighet och struktur i undervisning och uppgiftsbeskrivningar. Elevers och lärares sätt att visa varandra respekt. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

Vilka faktorer anser eleverna i studien inverkar negativt på koncentrationen? Få elever lyfter individuella/biologiska faktorer eller faktorer som dålig mat, sömn, luft och brist på rörelse. Fler än hälften tar upp förhållanden i lärmiljön som klasskamraters sena ankomst och den höga ljudnivån i klassrummet. Majoriteten av eleverna tar upp att de blir störda av att andra elever pratar med varandra under lektionstid och efterlyser regler som kan underlätta den pedagogiska situationen. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

Några elevers egna ord Elevexempel 1 Jag har extremt svårt att koncentrera mig och behålla koncentrationen om någon pratar bredvid mig när jag jobbar. Då tappar jag helt fokus. Sen är det svårt att koncentrera sig när alla i klassen sitter och pratar och bråkar fast man bett dem att vara tysta, eller om det är folk i korridoren som bråkar eller spelar musik. Det är extra svårt för mig eftersom jag har läs- och skrivsvårigheter så när någon pratar eller gör ljud ifrån sig så måste jag börja om från början med det jag höll på med för att jag har glömt till exempel vad som stod i texten. Sådant gör att jag blir extra trött och att jag inte orkar resten av dagen.

Några elevers egna ord Elevexempel 2 Jag tycker att det är svårt att koncentrera sig i skolan. Det är aldrig helt tyst, utan väldigt pratigt på lektionerna. Folk skiter i andra, bara pratar högt rätt ut under genomgångar och skrivningar. Ofta verkar det som att lärarna inte bryr sig. De bryr sig inte om folk kommer för sent och stör lektionen, och de bryr sig inte att de som gör det stör andras inlärning och utbildning.

Några elevers egna ord Elevexempel 3 Att koncentrera sig under lektionerna är svårt. Det är nästan bara under prov som det är tyst i klassrummet. När elever kommer sent till lektioner kan också vara störande, speciellt när han/hon det första han/hon gör är att sätta sig ner och börja prata. När det dessutom är ett ämne som inte intresserar eller om man har huvudvärk eller är trött kan man tappa det man håller på med och förlora den energi som behövs för att kunna arbeta efter skolan.

Några slutsatser i studien Största stressfaktorn är inte arbetsbördan i skolan utan bristen på möjlighet att utföra arbetet i en miljö där det går att koncentrera sig. Många elever kopplar koncentrationssvårigheterna till sig själva och ser dem som ett personligt problem. Trots att man klagar på prat och brist på hänsyn hos klasskamrater så ser man ändå främst sig själv som orsaken till sina koncentrationssvårigheter. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

Har ni lyckats koncentrera er idag? Har er koncentration blivit störd under dagens lektion? Om ni upplevde att er koncentration blev störd – kopplade ni framför allt det till er själva och som en personlig brist på förmåga att kunna koncentrera er eller till något utanför er själva? Varför tror ni att det var så många elever i studien som endast kopplade sina koncentrationssvårigheter till sig själva, som ett personligt problem, istället för att tänka på det som ett problem som hade med klassrumsmiljön att göra?

Vad påverkar din koncentration? Vilka är dina egna erfarenheter – positiva och negativa – av att kunna koncentrera dig i skolan? Vad skulle du behöva för att kunna fokusera och koncentrera dig bättre i skolan?

Vad kan ni göra? Vad kan ni med era gemensamma krafter göra för att förbättra arbetsmiljön för varandra i klassrummet?

Vad kan jag göra? Jag ska börja med… Jag ska fortsätta med… Jag ska försöka sluta med…

Arbeta vidare Kom i klassen överens om en dag – förslagsvis om en månad – då ni följer upp temat för dagens lektion: Hur har det fungerat att koncentrera sig i klassrummet? Vad har du själv gjort för att öka din och dina klasskamraters möjlighet att koncentrera sig? Har du förslag på förändringar och förbättringar för att göra det lättare att koncentrera sig i skolan?