Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet ”Vi håller inte Skolverket sysselsatta i onödan” - en studie om hur regeringen använder utvärdering och återrapportering Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Bakgrund till studien Omfattande krav på återrapportering och utvärdering Omfattande flöde av kunskap mellan myndigheter och regering Lite forskning om hur regeringen använder kunskap från utvärderingar och övrig återrapportering Vilka uppdrag ger regeringen och hur används kunskapen?
Antal återrapporteringskrav per regleringsbrev för respektive år mellan 2007 – 2017 Källa: Regleringsbrev för respektive budgetår 2007 – 2017 avseende Statens skolverk.
Vad frågar regeringen efter? Andel återrapporteringskrav per år fördelat på olika typer av kunskap År 2007 2008 2013 2014 2016 2017 Förutsättningar 8 9 13 Aktiviteter 55 62 37 59 48 40 Resultat 29 35 27 32 30 Ingen kunskap 23 15 28 33 38 Källa: Regleringsbrev för budgetåret 2007, 2008, 2013, 2014, 2016 och 2017 avseende Statens skolverk.
Framgår det varför uppdrag ges? Antal återrapporteringskrav per år och om det framgår varför återrapportering ska ske År 2007 2008 2013 2014 2016 2017 Ja 2 1 3 Nej 90 80 89 97 44 47 Källa: Regleringsbrev för budgetåret 2007, 2008, 2013, 2014, 2016 och 2017 avseende Statens skolverk.
Användning Kunskapen används då den tas i beaktande Är central för beslut om insatser ska fortsätta, ändras eller avvecklas ”Det är väldigt viktigt för fortsatta ställningstaganden. /…/ Jag tänker på statsbidrag. De [Skolverket] redovisar hur det går med en satsning, så här många är intresserade och söker. Ibland görs mer kvalitativa uppföljningar, att det verkar få de här effekterna och att det går åt så här mycket pengar. Det är jättemycket sökt eller det är jättelite sökt och då kan man ju fundera över ska vi nu förlänga den här satsningen eller är det läge att stanna upp och i så fall hitta på någonting annat eller göra justeringar i den förordning och det uppdrag som finns, så kan det vara. Så är det ganska ofta” (IP 3).
Användning forts. Kunskapen ger nya idéer, insikter och tankar Skolverket närmare den faktiska verksamheten ”Det är alltid någon form av ny kunskap. Jag tänker exempelvis på när man har haft i uppdrag att följa upp och i någon mån utvärdera befattningsutbildningen för rektorer. Det visade på jättefina resultat och gav ny kunskap om vad det var som var så jättebra och också vad man saknade och som man kände att det här skulle vi vilja ha mer av” (IP 3).
Användning - inte så enkelt som man tror Förhandlingar mellan departement Tydlighet i uppdrag, i behov av användbar kunskap Styrningssignaler Myndigheten ska äga sina egna frågor Utbildningspolitik, både snabb och långsam utveckling
Avslutningsvis Användning inbäddat i styrningskontexter och politiska kontexter Finns det en gräns där användning tar slut, en punkt där det istället handlar om styrning och politiska processer?
Tack för att ni lyssnade! louise.edgren@hotmail.com