Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Säkerställd intern styrning och kontroll
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Om utformningen av statlig tillsyn
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Stig Montin Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet Främjar granskningssamhället den kommunala demokratin?
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal Arbetsförmedling
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Matematiklyftet
P R I S M A. ECM FormasFAS Portal VR Prisma integrationsöversikt Portal Ansöknings- portal Platina Agresso … Integrationsmodul.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Stresshantering och säljplanering
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Ungdomarnas medieanvändning
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Programutvärdering av sysselsättningsinitiativet
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
(Hur) kan ansvarsutkrävande förstås i en hybridorganisation?
Delat beslutsfattande och SIP
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Enhetlig myndighetsutövning
Statens geotekniska institut (SGI) 1:10 klimatanpassningsanslag
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet ”Vi håller inte Skolverket sysselsatta i onödan” - en studie om hur regeringen använder utvärdering och återrapportering Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet

Bakgrund till studien Omfattande krav på återrapportering och utvärdering Omfattande flöde av kunskap mellan myndigheter och regering Lite forskning om hur regeringen använder kunskap från utvärderingar och övrig återrapportering Vilka uppdrag ger regeringen och hur används kunskapen?

Antal återrapporteringskrav per regleringsbrev för respektive år mellan 2007 – 2017 Källa: Regleringsbrev för respektive budgetår 2007 – 2017 avseende Statens skolverk.

Vad frågar regeringen efter? Andel återrapporteringskrav per år fördelat på olika typer av kunskap År 2007 2008 2013 2014 2016 2017   Förutsättningar 8 9 13 Aktiviteter 55 62 37 59 48 40 Resultat 29 35 27 32 30 Ingen kunskap 23 15 28 33 38 Källa: Regleringsbrev för budgetåret 2007, 2008, 2013, 2014, 2016 och 2017 avseende Statens skolverk.

Framgår det varför uppdrag ges? Antal återrapporteringskrav per år och om det framgår varför återrapportering ska ske År 2007 2008 2013 2014 2016 2017   Ja 2 1 3 Nej 90 80 89 97 44 47 Källa: Regleringsbrev för budgetåret 2007, 2008, 2013, 2014, 2016 och 2017 avseende Statens skolverk.

Användning Kunskapen används då den tas i beaktande Är central för beslut om insatser ska fortsätta, ändras eller avvecklas ”Det är väldigt viktigt för fortsatta ställningstaganden. /…/ Jag tänker på statsbidrag. De [Skolverket] redovisar hur det går med en satsning, så här många är intresserade och söker. Ibland görs mer kvalitativa uppföljningar, att det verkar få de här effekterna och att det går åt så här mycket pengar. Det är jättemycket sökt eller det är jättelite sökt och då kan man ju fundera över ska vi nu förlänga den här satsningen eller är det läge att stanna upp och i så fall hitta på någonting annat eller göra justeringar i den förordning och det uppdrag som finns, så kan det vara. Så är det ganska ofta” (IP 3).

Användning forts. Kunskapen ger nya idéer, insikter och tankar Skolverket närmare den faktiska verksamheten ”Det är alltid någon form av ny kunskap. Jag tänker exempelvis på när man har haft i uppdrag att följa upp och i någon mån utvärdera befattningsutbildningen för rektorer. Det visade på jättefina resultat och gav ny kunskap om vad det var som var så jättebra och också vad man saknade och som man kände att det här skulle vi vilja ha mer av” (IP 3).

Användning - inte så enkelt som man tror Förhandlingar mellan departement Tydlighet i uppdrag, i behov av användbar kunskap Styrningssignaler Myndigheten ska äga sina egna frågor Utbildningspolitik, både snabb och långsam utveckling

Avslutningsvis Användning inbäddat i styrningskontexter och politiska kontexter Finns det en gräns där användning tar slut, en punkt där det istället handlar om styrning och politiska processer?

Tack för att ni lyssnade! louise.edgren@hotmail.com