Undersök er lärmiljö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Engelska.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Fördjupning i historia
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Pedagogiskt ledarskap
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Ett arbetsområde om poesi
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Konsten att lyckas med sina studier
Att övertyga ! Disposition och mall.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Rörelse och konstruktion
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Framtidens skola -så skapar vi den på Tigy!
Exempel på skriftligt omdöme
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Arbetsterapi i skolan.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Din klass I varje klass har i genomsnitt: 3 astma 4 allergisk snuva
Litteraturhistoria Presentation
Ledarskap.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Skolan elever yngre 2016.
Litteraturhistoria Presentation
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Tips för det praktiska ledarskapet
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
3. Ska inte alla få vara med?
Kroppsspråk, röst och artikulation
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Fysisk miljö.
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
11 stycken praktiska övningar i
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Elevråd på SFI vad är det?.
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Stadsvandring: åk 9:s Södermalm
Presentationens avskrift:

Undersök er lärmiljö

Följ med in i en kognitionssimulator Gå till Kognitionssimulatorn.

Vad stör du dig på? Vad var mest störande under tiden du befann dig i kognitionssimulatorn? Vilka störande ljud hade med den fysiska miljön, inte med klasskamraterna, att göra? Kände du igen några av de störande momenten från en vanlig skoldag? Vilka då? Hur brukar du reagera och agera när du blir störd?

Var ligger problemet? I kognitionssimulatorn står det till exempel så här: Vad blir skillnaden om man istället skriver så här? Om det finns många störande ljud i klassrummet, om man som elev inte får tydliga instruktioner och tidsramar för en arbetsuppgift eller måste jobba utan pauser så får de flesta av oss svårt att koncentrera sig och bibehålla uppmärksamheten.

Var ligger problemet? I kognitionssimulatorn står det till exempel så här: Vad blir skillnaden om man istället skriver så här? Om det inte finns tillgång till flera olika sätt att läsa texter – till exempel genom att lyssna – får många av oss svårt att arbeta med dem.

Uppdrag: Undersök er skola Att få sin koncentration störd eller att det inte finns alternativa sätt att läsa textmaterial på är två eventuella hinder när vi ska kunskapa. Men också andra saker i lärmiljön kan påverka våra möjligheter att fungera fullt ut i skolan. Nu ska ni i grupper få undersöka er lärmiljö utifrån olika perspektiv: Ljud Visuellt Luft

Undersök ljudmiljön Några av frågorna: Finns det ljuddämpande skärmar på skolan? Används porslin- eller plasttallrikar i skolbespisningen? Är det mjuka eller hårda golv på skolan?

Undersök den visuella miljön Några av frågorna: Finns det ”visuellt buller” i klassrummen? Är klassrummen fria från synintryck från andra delar av skolan? Har fönstren solskydd som går att reglera?

Undersök luftmiljön Några av frågorna: Finns det saker i klassrummen som samlar damm? Används oparfymerad tvål på skolans toaletter? Råder totalt förbud mot nötter?

Förbered en redovisning 1. Sammanställ era resultat och era förslag på förbättringar. 2. Förbered en redovisning enligt något av nedanstående alternativ: Skriftlig inlämning Tvärgruppsredovisning Presentation för klassen. Några alternativ: Gör en kortfilm med mobilkameran Gör en PowerPoint-presentation Berätta muntligt vad ni kommit fram till