Detta är ett exempel / mall för presentation för en investerare eller generisk affärsplan presentation. Se text på bilder som idéer att täcka. Upp till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Advertisements

Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
1. Varför finns det pengar?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
Intervju inför ViV-projektet.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Att skriva en artikel.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Behövs det pengar? Byteshandel.
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Workshop inför Projektet
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Förslag till planering kapitel 12
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Systemdesign som process
Kapitel 15 Budgeten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi OSS? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja denna presentation.
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Componenta Wirsbo AB Preliminär rekonstruktionsplan.
Best Practice i sociala medier
Från inledning till presentation
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:. Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:
GDPR - General Data Protection Regulation
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Sälja en produkt eller tjänst
PhD Manufacturing Technology
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
There is no such thing as a free lunch!
Presentation av affärsplan
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Company name Your name(s).
Titel på projektet Title of the project
Company name Your name(s).
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

Detta är ett exempel / mall för presentation för en investerare eller generisk affärsplan presentation. Se text på bilder som idéer att täcka. Upp till dig för att lägga till grafik, layouter, justera titlar och mer Vi har lagt till några idéer för inspiration och backup för dig. Stulet med stolthet från Guy Kawasakis "Art of the Start" och några andra kloka människor …

10/20/30 regel - 10 ppt bilder, presenteras i 20 min minsta font 30 pts (eller lyssnares ålder dividerat med 2) För elevator-pitch (30 sek - 2 min) tillbringa detta på bild 1-2 (problemlösning) Undvik att rörliga saker, animationer, ljud. Detta tar fokus bort från DIG (och kanske inte fungerar korrekt). Kom ihåg att kommunikationen är 90% icke-verbal (kroppsspråk, tonalitet, ...) och 10% verbalt / skrivet - så ha kul och visa det !!! Nyckeln till att vinna en investerare / bank / ... är en sak och en sak bara - de måste känna och förstå att du kommer att lösa ett verkligt problem och att det finns pengar tillgängliga från någon för att lösa detta.

Title Page – Company name ‘"Vi gör XXX för yyy" uttalande Bra grafisk bakgrund, den här bilden kan vara uppe i några minuter innan dina presentationer startar’

Problem / möjlighet Vilken smärta / problem finns och behöver fixas? Eller, vilken stor möjlighet är ännu inte löst? Hur många personer / organisationer känner denna smärta eller behöver detta erbjudande? Ge några mätvärden (kr, timmar, ...) på detta (du behöver det senare för att motivera pris-modell + antaganden om hur kunderna kommer att köpa).

Erbjudnade Hur löser du detta problem eller fångar en möjlighet (se föregående bild) Vad gör dig speciell? Varför kommer du att vinna? Vad är dina orättvisa fördelar? Det kan vara teknik, relationer, grundare, nätverk, IPR… "Vi är kloka, hårt arbetande och verkligen tror på dettas" räcker inte det. Alla säger det. Helt osannolikt att det enbart patent spelar nån större roll.

Hemliga sås (har du en demo, perfekt) Vad gör dig speciell? Varför kommer du att vinna? Vad är dina orättvisa fördelar? Varför är fältet lutat i din riktning? Det kan vara teknik, relationer, grundare. "Vi är kloka, hårt arbetande och verkligen tror" skär inte det. Alla säger det. Helt osannolikt att det är patent också.

Business Model Hur ska du tjäna pengar? (vem betalar dig, prisnivåer, koppla tillbaka till värdet av problemet du löser). Visa inte flera intäktsströmmar och försök inte göra poängen att du upptäcker ett nytt sätt att tjäna pengar. Ta ditt bästa skott och spring med det. Det viktigaste är att förklara antagandena i din affärsmodell och hur de passar med ekonomiska prognoser. Visa hur din "motor" fungerar (mätvärden)

Go-to-Market Förklara hur du ska få dina kunder Var hands-on, klara, mätvärden Ge förståelse för hur detta påverkar kassaflödet Berätta hur du kommer sälja (inte vi tar 2% av marknaden om 3 år, prata 10 möten  5 demo  2 piloter  1 order och det tar 2 månader osv. Metrics!!!

Konkurrenter Ge fullständig, men lättförklarlig överblick över konkurrenterna, var beredd att visa att du känner till deras ägare, ledningsgrupper, produkter, prismodeller. Antag att publiken vet så mycket, och kanske mer, om segmentet som du gör. Om du säger "vi har ingen konkurrens" betyder det vanligtvis att du antingen är (a) clueless och inte ens orkat googla i 10 min eller (b) adresserar en marknad som inte existerar. Visa vad du kan göra och vad du inte kan (och varför). Detta bygger din trovärdighet. Om du kan erkänna när din konkurrent än dig, är folk mer benägna att tro på dig när du diskuterar hur du är bättre än din konkurrent. Kanske visa graf, bord, ... men ha en bra historia / presentation kring detta.

Management Team Beskriv nyckelaktörer i ledningsgrupp, styrelseledamöter, rådgivare (namn, titel, en mening) Oroa dig inte om du saknar kompetenser, var explicit om detta istället och diskutera hur du kan locka till det här istället. Kanske enkelt org diagram (eller som backup) Bolag och ägare

Finanser & Metrics Visa en 3-årig prognos på finansiella poster (intäkter, kostnader) och nyckeltal (t ex personal, kunder, produkter, omvandlingsstatistik). Detta måste göras bottom-up och inte baserat på "vi kommer att få 10% av marknaden och det betyder 100 kunder och 1000 kr" Nuvarande Status, Prestationer,

Status och mål framåt Förklara aktuell status (visa vad som har gjorts) Visa planen framåt nyckel åtgärder nära termen Finansiell plan (summa du höjer eller behöver hur / när du ska hämta eller få lån, bevilja eller ...) Hur ska du använda fond du höjer (visa högst 3-5 åtgärder, inte i detalj).

Backup slides Things to have at hand or perhaps to use as example for previous slides

Inspiration on pitching Google some of these phrases: Guy kawasaki 10 slides Getting to WOW Perfect pitching vc Lots of great content on YouTube and more

Company details Show table of owners (group employees together) Outstanding option programs Perhaps investment history

Demo Screen shots Wireframes Architecture overview Live demo (web page), … Show from end-user perspective Be prepared for no/slow internet access

Finanser och metrics 2018 2019 2020 Customer meetings 200 3 Demo/pilot Customers 5 - Product X licences 500 -Support & traiing Revenues (KSEK) Staff 1+4 1+8 1+15 Costs (KSEK) 4 000 40% Results after fin. -Y Mkr +5 Mkr Funding need 3-6 Mkr

Sökt finansiering (KSEK) 2018 2019 2020 Team/Salary Patent/IPR Tester & Certifiering Offices Equipment/HW Marketing Sales Legal Other Total

Org karta CEO R&D Prod Mgmt M&S Supply/Support 2018 1 (ingen lönekostnad) 1 +1 (inkl VD) 1/2 2019 1 2 +1 2020 2 3+1