eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Struktur för Ledning i samverkan mellan kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Bakgrund Grundbult - Regional stödstruktur för evidensbaserad.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Relationen mellan begrepp i Socialstyrelsens termbank och NI:s begreppsmodell Ett fackspråkligt begrepp med dess definition motsvaras av flera atomära.
Lifecare Mobil Hemtjänst
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Samordnad individuell plan
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Rätt information till rätt person i rätt tid
Behov av habilitering och rehabilitering
Länsgemensam ledning i samverkan
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Adato - rehabverktyget
Återkoppling från spridningskonferenser
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Välfärdsteknologi.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Syfte och mål Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Öka rättssäkerheten Påskynda ärendeprocessen.
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Miljöfarlig verksamhet Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser. Statisticon.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Den sociala barn- och ungdomsvården
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Studieresan till Skaraborg 15-16/2 2017
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Skolval 2017.
Nya ärendetyper på Mina sidor - Gemensam inlämningsfunktion
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Skolval 2018.
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Omställningen av hälso- och sjukvården
Att planera och följa upp verksamhet inom
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Adato - rehabverktyget
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Den sociala barn- och ungdomsvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnare samsjuklighet
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
Skolwebb för vårdnadshavare
Cosmic Link 2.0.
Närvårdscentrum Skene
Enheten för uppföljning och utvärdering
E-tjänst för PSA-prov E-tjänsten för PSA-provtagning är från 1 juni 2018 tillgänglig på alla landstingsdrivna vårdcentralers kontaktkort på 1177.se. Syftet.
En universal inloggning 27 mars 2019
Presentationens avskrift:

eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten Finns det ett behov?

VästKom, Västsvenska kommunalförbundens samorganisation, arbetar med utvecklingsfrågor på uppdrag av de fyra kommunalförbunden i Västra Götaland. 49 kommuner i samverkan!

Samverkansområden Regional utveckling Verksamhetsutveckling med stöd av It, oftast kallat för eSamhället eller IT-samverkan Socialtjänst och Hälso- och sjukvård

Syftet för Västra Götalands kommuner är att införa fler eTjänster och öka användningen av etjänster för invånare inom socialtjänstens område att kunna involvera brukaren att pröva olika lösningar för att kunna visa på möjligheter och begränsningar avseende teknik och bli bättre kravställare på IT-stöd och leverantörer

……och det har Lidköping ett bra exempel på

Syfte Ökad tillgänglighet Klienten får tillgång till sin information direct Minska belastning för personal

Kort om tjänsten Klient kan följa sitt ärende om ansökan om ekonomiskt bistånd från ansökan till utbetalning. Inloggning med BankId/Mobild bankId Systemet loggar när klienten varit inne och läst och registrerar detta i personakten Klienten kan ansvara för sina uppgifter om telefonnummer och e- postadress om kommunen ger tillåtelse till detta Det finns möjlighet att lägga upp dokumentation som klienten kan läsa direkt i tjänsten.

Införande Tjänsten upphandlades gemensamt med kommunerna i Göliska IT av Tieto Lidköping pilotkommun Införandestart oktober 2013

Aktiviteter Anpassning av tjänstens utseende Tagit fram en tesgrupp av klienter Anpassat arbetssättet för handläggningen av Ekonomiskt bistånd

Uppföljning med klient 2 tillfällen under testperioden   1:a efter halva perioden 2:a efter testperiodens avslut

Uppföljning med klient Bra och lättillgängligt Enkelt Seg sida Önskemål att få sin dokumentation via tjänsten!!! Kan kolla när som helst Positivt att se alla sina utbetalningar sedan insatsstart Lättare att läsa information på skärm än på papper Vet var informationen är Bra att man kan följa sitt ärende Saknar funktion att skicka meddelande till ansvarig handläggare direkt i tjänsten.

Åtgärder Efter 1:a uppföljning Skapades en åtgärdslista Slutlig uppföljning Sammanställde resultatet samt upprättade plan för breddinförande

Utveckling Tjänsten ska utvecklas till att vara responsiv – planerat att vara klart till årskiftet. Restpunkter Juridiskt säkerställa att kommunicering via tjänsten är juridisk hållbar. Väntar på svar från SKL-jurist   Testinloggning i tjänsten – väntar på svar från Tieto

Här finns tjänsten http://lidkoping.se/etjanst/mina-sidor- ekonomiskt-bistand/

Logga in i tjänsten med bankid/mobilt bankid

Tjänstens innehåll

Användaren ansvarar för sina uppgifter om telefon och e-post

ansökan till beslut och utbetalning Klienten kan följa sitt ärende från ansökan till beslut och utbetalning

ansökan om ekonomiskt bistånd Exempel på hur det kan se ut I en ansökan om ekonomiskt bistånd

Information om utbetalning

Klienten kan se kontaktuppgifterna till sin handläggare

Testgrupp 9 utvalda klienter Testperiod  2014-02-24—2014-05-23 Uppföljning Sker löpande med klienten under testperioden Efter testperioden utvärderas resultatet Fortsatt förbättringsarbete