UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG? – förväntningarnas vida landskap Undervisningsrådet Armi Mikkola Undervisnings- och kulturministeriet, Finland Oslo, 17.6.2013
Utbildningsforskningen är med oss Pressklipp: ”Regeringen oense om timfördelningen i grundskolan.” ”Arbetsron i skolorna bör tryggas.” ”Färdigheterna i modersmålet svagare hos unga som gått ut skolan.” ”Trängsel till universitetens inträdesförhör i ämnen som är pop bland unga.” ”Ska den där examen kallas arbete?” Utbildningens många uppgifter
Förändringsforskning Förändringsforskningens karaktär Nordisk utbildningsforskning har en stark tradition Håller förändringsforskningen på att försvinna?
Jämförande utbildningsforskning Nya beställningar på jämförande utbildningsforskning Mot utbildningspolitisk likriktning? Metodologiska utmaningar inom den jämförande forskningen Betydelsen av kontextualitet
Vilka förväntningar har vi på framtiden? Centrala frågor inför morgondagens lärande och undervisning Ekonomiska aspekter
Ytterligare ett önskemål ”Okunskap ger upphov till många föreställningar”