SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN: vara ett sätt att öka försäljningen skapa intresse för butiken ge kunderna en upplevelse ge personalen omväxling
OLIKA TYPER AV AKTIVITER Händelser Säsong Demonstrera nyheter Nylansering Gemensamma aktiviteter - samarbete
SALES PROMOTION Få konsumenten att köpa så snabbt som möjligt eller åtminstone påskynda köpprocessen rabattkuponger, gratisprover provsmakningar, uppskyltningar och tävlingar demonstrationer provkörningar
SP - intern marknadsföring En stor del av företagets pengar för sales promotion går till handel och till den egna säljkåren. Det kan vara: Uppmuntringsresor Kick off-möten innan en säljaktivitet Utställningar på det egna företaget eller hos en kund Säljtävlingar för både egen personal och för återförsäljare Presentartiklar med logos
Övrig marknadsföring PR - public relations DR - direktmarknadsföring Sponsring Mässor
MEDIEVAL Beroende på produkt och målgrupp kan man välja att visa sin marknadsföring i bla: Tidningar Tv, bio Radio Utomhus Internet