Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Trygghetsvandring Resultat av trygghetsvandringen från 30 maj av unga. Ungdomsombuden tillsammans med Trygghetsgruppen från UngDialog.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Enkelt avhjälpta Hinder i Sverige / Eda
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Målorienterade strategiska processer
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Cykelbutik/Verkstad på Bike&Ride Malmö C
Bilaga 1. till KHR Projekt TillgänglighetB.
ENKELT AVHJÄLPTA HINDER – Hur enkelt är det?
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Dagvatten i detaljplaner – Enkelt eller svårt?
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet
Samverka med kommunerna och Trafikverket för anpassning av gångvägar, hållplatser och terminaler Utveckla strategiska noder för enkla och bekväma bytesresor.
Trygghet i Focus. Tillvägagångssätt Undersökningen har genomförts med hjälp av face-to-face intervjuer på plats i garaget. 300 besökare har.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Risker med förorenade områden i länet
Skoltoaletter i Göteborg Århus Vad gör lokalförvaltningen? Vi ansvarar för In- och utvändigt underhåll (golv, väggar, tak, vitvaror, storkök,
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Från Undersökning till åtgärder - Förändras länsstyrelsens roll? Tobias Berglin.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
ENKELT AVHJÄLPT – ENKELT HJÄLPT. Tillgänglighetsfrågor handlar om allas rätt till ett fysiskt aktivt liv 9/25/20162.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Gator och parker, Umeå kommun
Önskar vi på Borago med Christian Dolk
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Hjälpmedelsutredningen
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Infrastruktur Marks kommun
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
Samrådsförslag.
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Risk- och sårbarhetsanalyser
1. Hållbar stadsutveckling
Omställningen av hälso- och sjukvården
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Lokala indikatorer - del av RU miljömåls-indikatorer
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Cykelplan
Målsättning anl 12 Leverera dricksvatten till samtliga anslutna (83 st) med godkänd kvalité och acceptabelt tryck och flöde.
Presentationens avskrift:

Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet Resecentrum och hållplatser i Västerbotten Ett lyft för våra resecentrum – för hållbarhet och tillgänglighet Samhällsplaneringsdagarna 17-10-19 Bianca Byring Kollektivtrafikstrateg bianca.byring@regionvasterbotten.se

Rubrik Trafiksystemets delar

Kollektivtrafiksystemet systemets delar

Kollektivtrafiksystemet systemets delar

Kollektivtrafiksystemet systemets delar

Busstationer och resecentrums betydelse Del av många kommuninvånares vardagsliv Det första många besökare och turister möts av Ofta en central och synlig plats i kommuncentrum Betydelse för kundunderlaget för tjänster intill → Utbudet i och upplevelsen av kommun-eller tätortscentrum Betydelse för pålitlighet, trygghet och bekvämlighet → viktig funktion för kollektivtrafikresenärer Signalerar kollektivtrafikens, gång och cyklings status Påverkar invånares och besökares förväntningar om kollektivtrafiken → resandemönster

Busstationer och resecentrums kvalitéer Integrationen med gator, parker, gång- och cykelvägar och service i närheten Stimulerande och trygga platser att vila och vänta Biljettförsäljning och annan service, fräsch toalett Robusthet mot slitage och klotter/sabotage Trivsamhet, ”personlighet” Underhåll: modernisering, reparationer, städning Information: aktuell, rätt, tillgänglig Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning (HIN 1, 2, 3)

Busstationer och resecentrums kvalitéer Belysning, fönster, insyn Överblickbarhet Bra avtal om städning, tillsyn Arbetsfördelning och rutiner för anmälan och avhjälpande av fel Möbleringens robusthet, bekvämlighet, tillgänglighet, städbarhet och underhåll Rimliga öppettider Väggar, golv – färg, underhåll, klottervänlighet, städvänlighet Detaljer och städning på toaletten Utsmyckning inomhus Fungerande automater, servering Åtgärda ”enkelt anhjälpta hinder” t.ex. trösklar, automatiska dörröppnare Digital och tryckt information och skyltning

Rubrik Ledstråk

Busstationer och resecentrum Armstöd

Busstationer och resecentrum Detaljer i toaletter

Busstationer och resecentrum Detaljer i toaletter

Busstationer och resecentrums kvalitéer Bra anslutningar (gång, cykel, bil…) beroende på färdmedelsfördelningen Belysning i anslutning till stationsbyggnaden och efter gångvägar Plattformar och skyltning av dessa, tröskelfritt till och från Utsmyckning utomhus – kanske något som ger impulser till lek? Tillräcklig skyltning ”Busstation” ”Resecentrum” Tydlig skyltning från centrala stråk till resecentrum Skyltning till olika besöksmål och målpunkter från/till resecentrum Skyltning av gatunamn

Rubrik Plattformar

Busstationer och resecentrums kvalitéer

Busstationer och resecentrum Resecentrum – ansvar Kommunernas ansvar för busstationer, resecentrum och stationshus Länstransportplanen kan medfinansiera kommunens åtgärder då funktionen ändras Vid tågstationer ansvarar Trafikverket för perrongen Finns regler för hur stationshus ska byggas Mindre tydliga regler och rekommendationer för hur busstationer ska byggas – men ”Enkelt avhjälpta hinder” gäller både gamla och nya

Ett lyft för busstationer och resecentrum Många aktörer: fastighetsägare, Bussgods, ombud, Länstrafiken, servering/andra hyresgäster, kollektivtrafikföretag, gatuförvaltaren Stationsgrupper vid prioriterade stationer/resecentrum Öka medvetenhet och engagemang Regional överblick och övergripande plan Utvecklad process för objekt i Länstransportplanen

Inventering och information HTML + 3 D Busstationer och resecentrum Inventering och information HTML + 3 D http://www.tabussen.nu/virtualtours/umea_c/index.html http://www.tabussen.nu/virtualtours/robertsfors/index.html http://www.tabussen.nu/virtualtours/norsjo/index.html http://www.tabussen.nu/virtualtours/lycksele/index.html http://www.tabussen.nu/virtualtours/tarnaby/index.html http://www.tabussen.nu/virtualtours/asele/index.html http://www.tabussen.nu/virtualtours/bastutrask/index.html

Nya Vasaplan sedan 2 oktober Busstationer och resecentrum Nya Vasaplan sedan 2 oktober https://www.youtube.com/watch?v=cw8obKafV7k&feature=youtu.be

Läsning Busstationer och resecentrum Planeringshandbok för en attraktiv och effektiv kollektivtrafik http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-842-6.pdf?issuusl=ignore Stationshandboken (tågstationer) https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Arkitektur-och-gestaltning-i-transportsystemet/Stationshandbok/ Allmänna råd (2011:13) om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser https://rinfo.boverket.se/HIN/PDF/BFS-2013-9-HIN3.pdf Tillgänglighet på allmänna platser och områden för andra anläggningar https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/tillganglighet/tillganglighet-pa-allmanna-platser/ Användbar kollektivtrafik för personer med funktionsnedsättning https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11263/RelatedFiles/100367_anvandbar_kollektivtrafik_for_personer_med_funktionsnedsattning.pdf

Busstationer och resecentrum Tack!

Hållplatser Hållplatser Inventering från 2016 Foton Statistik antal påstigande Användes inför Länstransportplaneremissen – förslag till kommunerna Nationella statliga vägar, regionala statliga vägar, kommunala vägar

Rubrik Hållplatser

Hållplatser Hållplatser

Hållplatser Hållplatser Helhetsbild, prioriteringar regionalt och i kommunerna Planering enskild ny hållplats – nybygge eller större ombyggnation på grund av nytt eller förändrat behov, förändrade principer Nybygge, ombyggnation Underhåll – städning, uppsikt, reparationer, modernisering t.ex. reflexsnurra, ny hållplatsskylt, uppdatering av ev. tidtabellsinfo Flytt av kurer, avveckling Information, inventeringar – koordinater, status

Hållplatser Hållplatser Regionalt och inomkommunalt helhetsgrepp och prioritering – prioriterat nät och LTP Regional hållplatshandbok och åtgärdsplan? Åtgärdsförslag 2016/17 som kommuner betar av Kommunens eget arbete – tekniska kontoret, sommarjobbare, byaföreningar – vem städar? Medfinansiering landstinget efter stomlinjerna – stäms av före Medfinansiering via länstransportplanen för större objekt Projektfinansiering?