KAPITEL 9 Pris och moms.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Samhällsekonomi.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Samhällsekonomi 2.
Kapitel 13, Likviditet.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Kapitel 21 Periodisering.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Fastighetsbeskattning
SAMHÄLLSEKONOMI.
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Handel – ord och begrepp
Föreläsning 6 •Imperfekt konkurrens:
Block 4: Att driva företag
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Konsumenttjänstlagen
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Hur går företaget Det måste löna sig.
marknadsförarens verktygslåda
Utgifter och inkomster räknas om till kostnader och intäkter
K16 Aktivitet ger resultat
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Intressententmodellen.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Företag.
Föreläsning 5 • Den grundläggande konkurrensmodellen (en gång till!)
Kapitel 15 Budgeten.
Utgift – utbetalning - kostnad
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Budgetering och lönsamhet
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
Allting har ett pris. Divisionskalkylering Enklaste sättet Räkna ihop företagets totala kostnader. De totala kostnaderna delas med antal varor eller tjänster.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Konsumenträtt Kap. 8.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
H2000 Inköp 1 – Viktigt för lönsamheten Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 Priset beror på ? ? UTMANINGEN.
Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige.
Om jag hade givit folk vad de hade velat ha, så hade de fått snabbare hästar. Henry Ford Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Presentation excel Nisse nilsson.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
SAMHÄLLsekonomi.
Intressententmodellen.
Prisdiskriminering Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Olika påläggsmoms 25 % Kläder, hushållsartiklar, fordon, m.m.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Ekonomiska grundbegrepp
Nollpunkten – en varningssignal
Produkt, pris, plats och påverkan
Konsten att göra bra inköp
Beskattningen i Finland på lättläst svenska
Beskattningen i Finland
Att sluta avtal.
+1,6.
Presentationens avskrift:

KAPITEL 9 Pris och moms

KAPITEL 9 Vad påverkar priset? Kostnader Priset sätts så att företagets kostnader täcks. Konkurrenterna Priset sätts med hänsyn till konkurrenternas pris. Kunderna Priset sätts så att kunderna kan betala.

Pålägg Pålägg beräknas i förväg för att kunna prissätta produkten. KAPITEL 9 Pålägg Pålägg beräknas i förväg för att kunna prissätta produkten. Pålägg beräknas exklusive moms.

Priskalkyl för en produkt KAPITEL 9 Priskalkyl för en produkt Inköpspris för en cykel, kr + Hemtagningskostnad = Ingående varukostnad + Pålägg (160 %) = Försäljningspris exklusive moms + Moms (25 %) Försäljningspris inklusive moms 400 3 400 3 800 6 080 9 880 2 470 12 350 Cykelbutiken har ett högt pålägg på grund av att: Det är en märkescykel och kunder är beredda att betala ett högre pris Butiken har höga rörelsekostnader i form av hyra och personal

Marginal Marginal beräknas på såld vara KAPITEL 9 Marginal Marginal beräknas på såld vara Marginal beräknas exklusive moms

KAPITEL 9 Marginal på en produkt Ken har en blomsterbutik och har köpt in 50 buketter. Den ingående varukostnaden för en bukett är 15 kronor och han säljer buketterna för 32 kronor per styck exklusive moms. Beräkna marginalen i kronor och procent för en bukett som säljs till ordinarie pris. Marginalen i kronor = 32 – 15 = 17 kronor Marginalen i procent = 17/32 = 53,1 %

Marginal på en produkt (forts.) KAPITEL 9 Marginal på en produkt (forts.) Ken lyckas sälja 40 buketter till ordinarie pris. Resterande 10 buketter säljs för 22 kronor per styck exklusive moms. Beräkna marginalen i kronor och procent för en bukett som säljs till det lägre priset. Marginal i kronor 22 – 15 = 7 kronor Marginal i procent 7/22 = 31,8 % Total försäljningsintäkt = 22 × 10 + 40 × 32 = 1 500 kronor Total marginal i kronor = 7 × 10 + 40 × 17 = 750 kronor Total marginal i procent = 750/1 500 = 50 %

KAPITEL 9 Marginal totalt Ken är nyfiken på hur stor marginalen blev i kronor och procent för samtliga 50 buketter. Total försäljningsintäkt = 22 × 10 + 40 × 32 = 1 500 kronor Total marginal i kronor = 7 × 10 + 40 × 17 = 750 kronor Total marginal i procent = 750/1 500 = 50 %

Pålägg och marginal hänger samman KAPITEL 9 Pålägg och marginal hänger samman

KAPITEL 9 Mervärdesskatt – moms Moms är en skatt som vi konsumenter betalar på nästan allt vi köper. Moms är ingen intäkt för företagen, moms som företagen får in när de säljer produkter betalas in till staten. Moms är ingen kostnad för företagen, moms som företagen betalar när de köper produkter får de tillbaka av staten.

Momssatser Det finns tre olika momssatser: 25 procent KAPITEL 9 Momssatser Det finns tre olika momssatser: 25 procent den vanligaste momssatsen läggs på de flesta varor och tjänster 12 procent läggs på livsmedel och kallas matmoms läggs på exempelvis hotellrum och campingplatser och kallas turistmoms  6 procent läggs på bland annat teater, böcker och tidningar och kallas kulturmoms<

KAPITEL 9 Hur beräknas moms?