Riktlinjer för betygssättning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Betyg och bedömning Alla ska nå målen. Nytt betygsystem Betyg från år 6 A – F Lärare måste ha behörighet i ämnet de ska sätta betyg i. Blockbetyg i so.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Exklusive nyanlända elever
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Påverkansanalys Identifiera mått
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Problematisering av diplomet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Kartkontroll och godkänd karta
LPP – HLR HLR och säkerhet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Påverkansanalys Identifiera mått
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Riktlinjer för betygssättning Genomgång med kollegiet 170301

Ang. terminsbetyg och slutbetyg Punkterna under den här rubriken är endast sammanfattningar av vår styrdokument – se skolverkets hemsida

Formativa arbetssätt och formativ bedömning En formativ bedömningsprocess kännetecknas av att målen för undervisningen tydliggörs, att information söks om var eleven befinner sig i förhållande till målen och att återkoppling ges som talar om hur eleven ska komma vidare mot målen. De tre frågor som måste ställas av elev och lärare är: Vad är målet? Hur ligger jag/eleven till? Hur ska jag/eleven gå vidare? Källa: https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/formativ-bedomning-1.223359

Formativa arbetssätt och formativ bedömning 1. Vad ska eleverna lära sig? 2. Vad kan de redan? 3. Hur ska eleven göra för att komma vidare? 4. Hur kan eleverna stödja varandras lärande? 5. Hur kan eleven bedöma och styra det egna lärandet?

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Kopplas till kunskapskrav och kommuniceras med eleverna

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omdömen ska alltid kommuniceras utifrån de olika kunskapskraven – inte genom poäng, %, eller liknande.

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Sammanfattande betyg på enskild examination – vad menas med det?

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Formativ bedömning i betygsliknande form

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i poäng och / eller betygslikande omdömen

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i poäng och / eller betygslikande omdömen

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i poäng och / eller betygslikande omdömen

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i poäng och / eller betygslikande omdömen 15 / 21 p ? Hur formativt är detta förhållningssätt ?

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i betygslikande omdömen C ? Hur formativt är detta förhållningssätt ?

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i betygslikande omdömen E C A Det här är ju faktiskt de kvalitéer och förmågor eleven har presterat – det här är de styrkor och utvecklingsområden eleven har!

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Det kan presenteras på många olika sätt I text utifrån elevens mål (med eller utan betygsmarkörer) - Eleven siktar på ett B eller C i ämnet: Du behöver utveckla följande områden (gul text i kunskapskraven). Du är hemma på C-nivå på följande områden (blå text i kunskapskraven) För att nå högre än ett C måste du upp på A-nivå på fler områden (grön text i kunskpskraven) – vilka skulle det kunna vara, vilka områden tycker du känns lättare än andra?

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Det kan presenteras på många olika sätt På en skala för varje kunskapskrav: X Du visar att du kan bidra till ett alternativt förhållningssätt. Du visar och ger flera förslag på alternativa förhållningssätt. Du för enkla resonemang kring hur begreppen förhåller sig till varandra. Du för välutvecklade resonemang kring hur begreppen förhåller sig till varandra.

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Det kan presenteras på många olika sätt I matrisform som kan se ut på många olika sätt – med eller utan betygsmarkörer E C A Förmåga att bidra till alternativa förhållningssätt Kvalité på förda resonemang

Bedömning av och omdömen på kunskapsprövningar / examinationer Omsatt i betygslikande omdömen Om betygsmarkörer/betygsskalan ska användas ska endast A, C och E användas Betygmarkörerna B och D är reserverade för termins- och slutbetyg (specificerade kunskapskrav saknas): ”Betyg B/D innebär att kunskapskraven för betyget C/E och till övervägande del för A/C är uppfyllda”

Den här presentationen ligger nu på heddawising Den här presentationen ligger nu på heddawising.com/rutiner och riktlinjer - bedömning