FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut Kista, 3 februari 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Det svenska ekosystemet för forskningsinformation Workshop kring vidareutveckling av SwePub, Stockholm 12 september 2013 Torulf Lind It-strateg, Vetenskapsrådet.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Aina Svensson, SLU-bibliotekenSVEP-Workshop, Göteborg, 4 mars 2004 EPrints som plattform för e-publicering Erfarenheter från SLU- biblioteken.
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
Open Access i Sverige – ny roll för biblioteken
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
GUP & GUPEA Göteborgs Universitets Publikationer - E-publicering och E-arkiv
SVEP Kungl. biblioteket Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
BADA – Borås akademiska digitala arkiv /Sofia Arvidsson
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
Open Access-publicering vid svenska lärosäten - en kartläggning 2011 Tomas Lundén & Peter Sjögårde Göteborgs universitetsbibliotek & KTH Biblioteket DEFF.
Utarbetat med stöd av KB:s utvecklingsprogram OpenAccess.se
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Kvalitetssäkring av data och att använda den norska modellen Leif Eriksson Uppsala universitet
Sveriges lantbruksuniversitet Presentation av EPrints publiceringsverktyg Workshop - Öppet arkiv för världslitteratur och globala rättvisefrågor.
Välkommen till Seminarium om verktyg för hantering av bibliografisk data – Erfarenheter från några lärosäten 13:30 Inledning: Peter Sjögårde, KTH, Ordförande.
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se DiVA Digitala vetenskapliga arkivet Ett arkiv.
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Samarbetsytor i Aurora
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet. Bakgrund ● Avtal: Tecknades med Uppsala Universitet 2004, DiVA i drift 2005, Uppsala förvaltar DiVA i samarbete.
Informationssökning Anu Salminoja
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Dagordning – Kaffe och smörgås i Linnérummet – Mötet börjar, inledning och presentationsrunda (Lars) – Information.
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Landstinget Västmanland, 17 juni 2014
Information om DiVA, Enheten för digital publicering
- användning vid Uppsala universitet
Avstämningsmöte inför anslutning RISE, Uppsala 3 juni 2015
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Expertnätverket för statliga bibliotek
Informationsmöte SMHI Norrköping, 20 maj 2014
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA på ca 7,5 minuter Personalmöte 25 och 29 april
DiVA och dataset SND - Diskussionsforum, 13 maj 2016
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Riksantikvarieämbetet, 22 oktober 2014
Göteborgs universitet, 12 februari 2014
Informationsmöte LTU, 9 oktober 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014
Högskolan i Borås, 22 april 2014
Forum för specialbibliotekschefer
Kungliga Konsthögskolan Uppsala, 11 februari 2015
Om DiVA och DiVA-konsortium
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Informationsmöte BTH, 29 september 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
Specialpedagogiska skolmyndigheten 27 januari 2015
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Presentationens avskrift:

FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut Kista, 3 februari 2015 Informationsmöte FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut Kista, 3 februari 2015 Aina Svensson & Urban Ericsson Enheten för digital publicering Uppsala universitetsbibliotek

Enheten för digital publicering Vilka är vi? En enhet inom Uppsala universitetsbibliotek 12 personer (bibliotekarier, systemutvecklare, IT-tekniker) Här sitter vi Carolina Rediviva

Enhetens uppdrag DiVA Alvin Open Access Leverera system och tjänster för att synliggöra och bevara vetenskapliga arbeten och kulturarv DiVA Alvin Open Access Målgrupper: DiVA-medlemmar utanför Uppsala universitet Uppsala universitet: forskare, anställda

DiVA-utveckling 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext Tonåringen DiVA (14 år) 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext 2003 – 5 medlemmar 2008 – 17 medlemmar (ny version av DiVA) 2010 – 27 medlemmar 2013 – 34 medlemmar 2014 – 36 medlemmar Under de 5 senaste åren har vi: fördubblat antalet medlemmar berikats med nya typer av organisationer

DiVA-medlemmar januari 2015 Blekinge tekniska högskola (BTH) Ersta Sköndal högskola Försvarshögskolan Gymnasitk- och idrottshögskolan Handelshögskolan i Stockholm Högskolan Dalarna Högskolan i Borås Högskolan i Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Jönköping Högskolan i Skövde Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Karlstads universitet Konstfack Kungl. Musikhögskolan Kungliga Tekniska Högskolan Linköpings universitet Linnéuniversitetet Mittuniversitetet Mälardalens högskola Nationalmuseum Naturhistoriska riksmuseet Naturvårdsverket Nordiska Afrikainstitutet Nordiska ministerrådet Polarforskningsinstitutet Röda Korsets högskola SMHI Sophiahemmet Högskola Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) Stockholms universitet Södertörns högskola Umeå universitet Uppsala universitet Örebro universitet

DiVA-portal: gemensam sökportal www.diva-portal.org 36 medlemmar 700 000 referenser/180 000 i fulltext 40 miljoner nedladdade fulltexter (under 2014) 68 miljoner besökta webbsidor (under 2014)

DiVA webbstatistik (i miljoner)

URI, stabila länkar (KB) Funktioner/användning Spridning (exempel) Open access-publicering SwePub Webbshop-koppling LIBRIS uppsatser.se, avhandlingar.se Utvärdering, bibliometri DRIVER/ OpenAIRE CV/webbsidor Europeana Import/export DiVA används för registrering, lagring, tillgängliggörande och spridning av en organisations publikationer Open access-publicering: original- och parallellpublicering, även retroaktiv publicering av digitaliserade verk. Lagring av tryckoriginal och andra filer. Funktion för att länka till en webshop (print-on-demand) Bibliografisk redovisning för bibliometri, utvärdering och statistik CV/webbsidor: skapa publikationslistor och t.ex. visa dem på en egen webbplats. Även möjligt att skapa egna sökgränssnitt med hjälp av utsökningar (exempel senare) Import/export av referenser och fulltextpublikationer i olika format Långtidsbevarande: Långsiktig förvaltning via förvaltningsplan. Permanenta identifikatorer, versionshantering och registering av förändringar i systemet (Fedora). Borttagen information och filer kan återställas. Öppna filformat, främst XML och PDF. Kontinuerlig översyn av filformat. Lagring och back-up sker i särskilt anpassade lokaler vid Uppsala universitets centrala IT-avdelning. URI, stabila länkar: Varje publikation i DiVA får ett urn:nbn som även används för att skapa beständiga länkar. Hanteras via länkserver på Kungl. Biblioteket. Det är även möjligt att ange andra stablia id som doi eller Web of Science-id. Spridning: DiVA är interoperabelt (OAI-PMH) och många tjänster höstar DiVA. Här ett urval, Ytterligare funktioner som är mer relevanta för lärosäten: Digital spikning av avhandlingar Digital arkivering av allmänna handlingar såsom studentuppsatser Primo, Summon, Ebsco m fl Långtidsbevarande E-plikt (KB) Google, Google Scholar URI, stabila länkar (KB) 8

Vad finns i DiVA? Publikationer som produceras vid ett lärosäte/organisation: Tidskriftsartiklar Rapporter, working papers Skriftserier Konferenspublikationer Avhandlingar Studentuppsatser Tidskrifter Parallellpublicerade artiklar, kapitel mm etc

Hur funkar DiVA – olika gränssnitt Gemensam DiVA-portal Lokalt sökgränssnitt med egen layout Utsökning och export (publikt) RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler

Publikt sökgränssnitt (Uppsala)

Träfflista

Publikation i DiVA

Hur/var har artikeln kommunicerats i sociala medier?

Utsökning och export

Visa publikationer från DiVA – ex. Nordiska ministerrådet

Visa publikationer från DiVA – ex. Nordiska ministerrådet

Publikationslista - hämtas från DiVA

DiVA som publiceringsplattform: tidskriften Samlaren Exempel: tidskriften Futhark som publiceras av Institutionen för nordiska språk och som använder DiVA som publiceringsplattform. Innehållsförteckningar skapas med hjälp av en utsökning, dvs. uppgifterna hämtas automatiskt från DiVA. Pdf-filerna lagras i DiVA och kan laddas ner direkt från tidskriftens webbplats. Det är även möjligt att beställa ett tryckt nummer via universitetsbibliotekets webshop (print-on-demand). Andra exempel på tidskrifter: JAAH (arkeologi), Samlaren (litteraturvetenskap)

Hur funkar DiVA – olika gränssnitt Gemensam DiVA-portal Lokalt sökgränssnitt med egen layout Utsökning och export (publikt) RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler

Behörigheter i DiVA Staff/User (forskare/anställda) Student kan registrera och importera poster och i vissa fall ändra i egna poster Student kan enbart registrera studentuppsatser DomainAdmin (bibliotekarie/motsvarande) behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå/motsvarande Admin behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll (görs av domainAdmin)

Logga in som anställd ”staff/user”

Lägg till publikation

Fyll i uppgifter om publikationer

Administrativt gränssnitt - ”domainAdmin”

Publikationsflödet i DiVA Bibliografisk granskning i efterhand - Referenser publiceras direkt Publikationer med fulltexter Avhandlingar och studentuppsatser Möjligt att låsa poster när bibliografisk granskning är klar

Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter

Frågor till supporten Akuta problem, serverfel Åtgärdas direkt via bevakning (driftansvarig) Mindre problem, typ poster som ”försvinner” Åtgärdas direkt från supporten Buggar, fel som kräver utvecklingsinsats Support/förvaltning skapar ärende (efter bedömning och konstaterande att det verkligen är ett fel) Frågor typ ”hur fungerar det?” eller ”är det möjligt att?” Svar från supporten, ibland krävs utredning för svårare frågor Utvecklingsförslag …

Utvecklingsförslag Förslag kan komma in olika vägar Supporten Specialistlistans e-postlista I samband med DiVA-möten Förvaltningsledning i Uppsala bevakar förändringar (t.ex. anpassning SwePub) så att DiVA anpassas och uppdateras Beslut om utveckling – bedömningsfråga Små till medelstora förändringar - blir ett ärende, prioriteras inför kommande sprintstart Stora förändringar som innebär mer omfattande utvecklingsinsats  arbetsgrupp och strategigrupp Bedömning och beslut görs av förvaltningsledning (UU) efter insamlad information i relation till utvecklingsinsats

Lokala önskemål Målet är generella lösningar! Lokala listor Forskningsämnen Organisationer Serier Utbildningsprogram Ämnen/kurser Möjligheter till vissa lokala anpassningar Helst innebära mervärde för flera/alla (t.ex. anpassning konstnärliga objekt)

Mötesstruktur Möten inom DiVA-samarbetet DiVA användarmöten vår (Uppsala) höst (annan DiVA-medlem) DiVA systemägarmöten november (Uppsala) DiVA strategigrupp regelbundna möten

Vidareutveckling 2015- Nytt sökgränssnitt lanserat hösten 2014 Eftersom de flesta svenska lärosäten använder DiVA: Gemensamma bibliografiska poster (och parallellpublicering) Gemensamma personposter som kopplar ihop lokala användarnamn och andra person-ID:n Gemensamma ”projekt-poster” som kan kopplas till person/organisation/publikation (CRIS) CRIS = Current Research Information System Stora prioriterade punkter, dessutom en hel del mindre saker

DiVA – SwePub/SweCris – VR Prisma = VRs ansökningssystem SweCris = nationell projektdatabas VR Prisma Publ. Publ. DiVA SwePub Publ. Proj. SweCris Proj.

Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Drift + support Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Överföring av ev. befintliga databaser Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen testingång + skarp ingång Utbildning Lägga upp lokala användare/listor

Frågor? Aina Svensson aina.svensson@ub.uu.se Urban Ericsson urban.ericsson@ub.uu.se