Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DiVA informationsmöte

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DiVA informationsmöte"— Presentationens avskrift:

1 DiVA informationsmöte
Department of Scandinavian Studies, University of Gdansk, March 22, 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek

2 Översikt Om oss Vad är DiVA? Funktioner i DiVA DiVA-konsortiet
Sökning i DiVA Att gå med i DiVA

3 Uppsala i Europa UPPSALA

4 Uppsala universitet MÖTESPLATS FÖR KUNSKAP, KULTUR OCH KRITISK DIALOG
GRUNDAT • 9 FAKULTETER • NÄRA ANSTÄLLDA • STUDENTER ( HELTIDSSTUDENTER)

5 Enheten för digital publicering
Vilka är vi? En enhet inom Uppsala universitetsbibliotek Leder DiVA-konsortium och vidareutveckling av DiVA Arbetar även med DiVA och Open Access-frågor vid Uppsala universitet samt avhandlingsproduktion och grafisk formgivning Uppsala universitetsbibliotek Carolina Rediviva

6 DiVA-medlemmar Använder samma system Styr gemensamt systemets utveckling Gemensam finansiering via avgifter Layout och viss funktionalitet kan anpassas lokalt Gemensam sökingång via DiVA-portal

7 Vad finns i DiVA? Publikationer som produceras vid ett lärosäte/organisation: Tidskriftsartiklar Rapporter, working papers Skriftserier Konferenspublikationer Avhandlingar Studentuppsatser Tidskrifter Parallellpublicerade artiklar, kapitel mm Dataset etc

8 URI, stabila länkar (KB)
Funktioner/användning Spridning (exempel) Open access-publicering SwePub Webbshop-koppling LIBRIS uppsatser.se, avhandlingar.se Utvärdering, bibliometri OpenAIRE/BASE CV/webbsidor Europeana Import/export DiVA används för registrering, lagring, tillgängliggörande och spridning av en organisations publikationer Open access-publicering: original- och parallellpublicering, även retroaktiv publicering av digitaliserade verk. Lagring av tryckoriginal och andra filer. Funktion för att länka till en webshop (print-on-demand) Bibliografisk redovisning för bibliometri, utvärdering och statistik CV/webbsidor: skapa publikationslistor och t.ex. visa dem på en egen webbplats. Även möjligt att skapa egna sökgränssnitt med hjälp av utsökningar (exempel senare) Import/export av referenser och fulltextpublikationer i olika format Långtidsbevarande: Långsiktig förvaltning via förvaltningsplan. Permanenta identifikatorer, versionshantering och registering av förändringar i systemet (Fedora). Borttagen information och filer kan återställas. Öppna filformat, främst XML och PDF. Kontinuerlig översyn av filformat. Lagring och back-up sker i särskilt anpassade lokaler vid Uppsala universitets centrala IT-avdelning. URI, stabila länkar: Varje publikation i DiVA får ett urn:nbn som även används för att skapa beständiga länkar. Hanteras via länkserver på Kungl. Biblioteket. Det är även möjligt att ange andra stablia id som doi eller Web of Science-id. Spridning: DiVA är interoperabelt (OAI-PMH) och många tjänster höstar DiVA. Här ett urval, Ytterligare funktioner som är mer relevanta för lärosäten: Digital spikning av avhandlingar Digital arkivering av allmänna handlingar såsom studentuppsatser Bibliotekens söksystem Långtidsbevarande E-plikt (KB) Google, Google Scholar URI, stabila länkar (KB) 8

9 DiVA-portal: gemensam sökportal
referenser/ i fulltext 46 miljoner nedladdade fulltexter (under 2015) 142 miljoner besökta webbsidor (under 2015)

10 DiVA webbstatistik (Miljoner)
Nedladdningsstatistik för DiVA visar att vi har en stor mängd besökare. referenser, varav ca finns öppet tillgängliga i fulltext 40 miljoner nedladdade fulltexter (enbart under 2014) och 68 miljoner besökta webbsidor (under 2014) Har vi statistik från 2015?? (År)

11 DiVA-historik 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext
DiVA 16 år 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext 2003 – 5 medlemmar 2008 – 17 medlemmar (ny version av DiVA) 2010 – 27 medlemmar 2013 – 34 medlemmar 2016 – 40 medlemmar

12 Förvaltningsorganisation (1)
Verksamheten: Systemägargruppen 1 representant per medlem (vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå) Beslutar om budget/avgifter och övergripande inriktning Möte 1 gång/år. Specialistgruppen Representanter på operativ nivå som arbetar med DiVA lokalt Kontaktpersoner mot lokala användare och den centrala DiVA-supporten Prioriterar gemensamt vidareutveckling Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. Strategigruppen Bereder och förser systemägarna med underlag, kring vision och strategiska mål Representerar systemägarna i löpande kommunikation med förvaltningen  Möte regelbundet ca 1 per månad   

13 Förvaltningsorganisation (2)
IT UUB: Förvaltningsledning Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling Utvecklingsarbetet sker i sprintar dvs. ca 3 veckors perioder Support Under kontorstid, per mail och telefon Drift Servrarna finns i Uppsala universitets serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser i Uppsala.

14 Mötesstruktur Möten inom DiVA-samarbetet DiVA användarmöten
vår och höst (2 gånger per år) DiVA systemägarmöten november (Uppsala) DiVA strategigrupp regelbundna möten

15 Hur funkar DiVA – olika gränssnitt
Gemensam DiVA-portal Lokalt sökgränssnitt med egen layout Utsökning och export (publikt) RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler

16 1) DiVA portal

17 2) Lokalt sökgränssnitt (Uppsala)

18 Träfflista Avgränsa sökning

19 Publikation i DiVA

20 Hur/var har artikeln kommunicerats i sociala medier?

21 3) Utsökning och export

22 Publikationslista - hämtas från DiVA

23 Behörigheter i DiVA DomainAdmin (bibliotekarie/motsvarande) Admin
behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå/motsvarande Admin behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll (görs av domainAdmin)

24 4) Administrativt gränssnitt

25 domainAdmin -behörighet

26 Registrera publikationer (admin-behörighet)

27 Registreringsformulär
Kontrollerade listor för bl.a. organisation, förlag, tidskrift, serie, ämneskategorier, språk Tre steg: Manuell registrering eller import av bibliografiska uppgifter Uppladdning av filer (går att ange embargoperiod både för filer och själva posten) Kontroll

28 Lokala val Lokala listor Forskningsämnen Organisation Serier
Utbildningsprogram Ämnen/kurser

29 Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Egen testingång + skarp ingång
Lägga upp lokala användare/listor Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Utbildning

30 Frågor? Aina Svensson aina.svensson@ub.uu.se
Urban Ericsson


Ladda ner ppt "DiVA informationsmöte"

Liknande presentationer


Google-annonser