Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014"— Presentationens avskrift:

1 Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014
Aina Svensson & Urban Ericsson Enheten för digital publicering Uppsala universitetsbibliotek

2 Enheten för digital publicering
Vilka är vi? En enhet inom Uppsala universitetsbibliotek 12 personer (bibliotekarier, systemutvecklare, IT-tekniker) Här sitter vi Carolina Rediviva

3 Enheten för digital publicering

4 Enhetens uppdrag DiVA Alvin Open Access
Leverera system och tjänster för att synliggöra och bevara vetenskapliga arbeten och kulturarv DiVA Alvin Open Access Målgrupper: DiVA-medlemmar utanför Uppsala universitet Uppsala universitet: forskare, anställda

5 DiVA-utveckling 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext
Tonåringen DiVA (14 år) 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext 2003 – 5 medlemmar 2008 – 17 medlemmar (ny version av DiVA) 2010 – 27 medlemmar 2013 – 34 medlemmar 2014 – 36+ medlemmar? Under de 5 senaste åren har vi: fördubblat antalet medlemmar berikats med nya typer av organisationer (ex. Nordiska ministerrådet, Naturvårdsverket, Nationalmuseum)

6 DiVA konsortium Gemensam sökportal: www.diva-portal.org
Universitet, högskolor, forskningsinstitut och museer Blekinge tekniska högskola Ersta Sköndal högskola Försvarshögskolan Gymnastik- och idrottshögskolan Handelshögskolan i Stockholm Högskolan Dalarna Högskolan i Borås Högskolan i Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Jönköping Högskolan i Skövde Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Karlstads universitet Konstfack Kungl. Musikhögskolan Kungliga Tekniska Högskolan Linköpings universitet Linnéuniversitetet Mittuniversitetet Mälardalens högskola Nationalmuseum Naturhistoriska riksmuseet Naturvårdsverket Nordiska Afrikainstitutet Nordiska ministerrådet Polarforskningsinstitutet Röda Korsets högskola SMHI Sophiahemmet Högskola Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) Stockholms universitet Södertörns högskola Umeå universitet Uppsala universitet Örebro universitet Gemensam sökportal: Konsortiemedlemmarna Använder samma system Styr gemensamt systemets utveckling Gemensam finansiering via avgifter Layout och viss funktionalitet kan anpassas lokalt

7

8 Förvaltningsmodell DiVA (pm3)
Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter

9 Frågor till supporten Akuta problem, serverfel
Åtgärdas direkt via bevakning (driftansvarig) Mindre problem, typ poster som ”försvinner” Åtgärdas direkt från supporten Buggar, fel som kräver utvecklingsinsats Support/förvaltning skapar ärende (efter bedömning och konstaterande att det verkligen är ett fel) Frågor typ ”hur fungerar det?” eller ”är det möjligt att?” Svar från supporten, ibland krävs utredning för svårare frågor Utvecklingsförslag …

10 Utvecklingsförslag Förslag kan komma in olika vägar
Supporten Specialistlistans e-postlista I samband med DiVA-möten Förvaltningsledning i Uppsala bevakar förändringar (t.ex. anpassning SwePub) så att DiVA anpassas och uppdateras Beslut om utveckling – bedömningsfråga Små till medelstora förändringar - blir ett ärende, prioriteras inför kommande sprintstart Stora förändringar som innebär mer omfattande utvecklingsinsats  arbetsgrupp och strategigrupp Bedömning och beslut görs av förvaltningsledning (UU) efter insamlad information i relation till utvecklingsinsats

11 Lokala önskemål Målet är generella lösningar! Lokala listor
Forskningsämnen Organisationer Serier Utbildningsprogram Ämnen/kurser Möjligheter till vissa lokala anpassningar Helst innebära mervärde för flera/alla (t.ex. anpassning konstnärliga objekt)

12 Mötesstruktur Möten inom DiVA-samarbetet 2014 DiVA användarmöten
6-7 maj (Uppsala) 16-17 oktober (Karlstad) DiVA systemägarmöten 19 november (Uppsala) DiVA strategigrupp 23 maj (Uppsala) – första mötet

13 Om DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet
Plattform för digital publicering och registrering av publikationer 36+ medlemmar mer än referenser snart publikationer i fulltext över 24 miljoner nedladdade fulltexter under 2013 över 40 miljoner framtagna webbsidor under 2013

14 DiVA: webbstatistik (i miljoner)

15 URI, stabila länkar (KB)
Funktioner/användning Spridning (exempel) Open access-publicering SwePub Webshop-koppling LIBRIS uppsatser.se, avhandlingar.se Utvärdering, bibliometri DRIVER/ OpenAIRE CV/webbsidor Europeana Import/export DiVA används för registrering, lagring, tillgängliggörande och spridning av en organisations publikationer Open access-publicering: original- och parallellpublicering, även retroaktiv publicering av digitaliserade verk. Lagring av tryckoriginal och andra filer. Funktion för att länka till en webshop (print-on-demand) Bibliografisk redovisning för bibliometri, utvärdering och statistik CV/webbsidor: skapa publikationslistor och t.ex. visa dem på en egen webbplats. Även möjligt att skapa egna sökgränssnitt med hjälp av utsökningar (exempel senare) Import/export av referenser och fulltextpublikationer i olika format Långtidsbevarande: Långsiktig förvaltning via förvaltningsplan. Permanenta identifikatorer, versionshantering och registering av förändringar i systemet (Fedora). Borttagen information och filer kan återställas. Öppna filformat, främst XML och PDF. Kontinuerlig översyn av filformat. Lagring och back-up sker i särskilt anpassade lokaler vid Uppsala universitets centrala IT-avdelning. URI, stabila länkar: Varje publikation i DiVA får ett urn:nbn som även används för att skapa beständiga länkar. Hanteras via länkserver på Kungl. Biblioteket. Det är även möjligt att ange andra stablia id som doi eller Web of Science-id. Spridning: DiVA är interoperabelt (OAI-PMH) och många tjänster höstar DiVA. Här ett urval, Ytterligare funktioner som är mer relevanta för lärosäten: Digital spikning av avhandlingar Digital arkivering av allmänna handlingar såsom studentuppsatser Primo, Summon, Ebsco m fl Långtidsbevarande Google, Google Scholar URI, stabila länkar (KB) 15

16 Gränssnitt till DiVA Gemensam DiVA-portal
Publikt sökgränssnitt med egen layout Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler Utsökning och export RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer

17 Publikt sökgränssnitt (Uppsala)

18 Träfflista

19 Publikation i DiVA

20 Behörigheter i DiVA Staff/User (forskare) Student
kan registrera och importera poster och i vissa fall ändra i egna poster Student kan enbart registrera studentuppsatser DomainAdmin (bibliotekarie) behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå (biblioteket) Admin behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll (görs av domainAdmin)

21 Administrativt gränssnitt - ”domainAdmin”

22 Publikationsflödet i DiVA
Bibliografisk granskning i efterhand - Referenser publiceras direkt Publikationer med fulltexter Avhandlingar och studentuppsatser Möjligt att låsa poster när bibliografisk granskning är klar

23 Logga in som anställd ”staff”

24 Lägg till publikation

25 Fyll i uppgifter om publikationer

26 Litteraturlista från DiVA – forskares profilsida vid UU
Några exempel på utsökningar, dvs. att man hämtar information från DiVA och visar upp den på andra webbplatser Exempel på en profilsida för en forskare vid Uppsala universitet. Publikationslistan hämtas från DiVA och uppdateras automatiskt när nya publikationer registreras i DiVA

27 DiVA som publiceringsplattform: tidskriften Samlaren
Exempel: tidskriften Futhark som publiceras av Institutionen för nordiska språk och som använder DiVA som publiceringsplattform. Innehållsförteckningar skapas med hjälp av en utsökning, dvs. uppgifterna hämtas automatiskt från DiVA. Pdf-filerna lagras i DiVA och kan laddas ner direkt från tidskriftens webbplats. Det är även möjligt att beställa ett tryckt nummer via universitetsbibliotekets webshop (print-on-demand). Andra exempel på tidskrifter: JAAH (arkeologi), Samlaren (litteraturvetenskap)

28 Vidareutveckling Nytt sökgränssnitt
Anpassning till konstnärliga publikationer Eftersom de flesta svenska lärosäten använder DiVA: Gemensamma bibliografiska poster (och parallellpublicering) Gemensamma personposter som kopplar ihop lokala användarnamn och andra person-ID:n Gemensamma ”projekt-poster” som kan kopplas till person/organisation/publikation (CRIS) CRIS = Current Research Information System Stora prioriterade punkter, dessutom en hel del mindre saker

29 DiVA – SwePub/SweCris – VR
Prisma = VRs ansökningssystem SweCris = nationell projektdatabas VR Prisma Publ. Publ. DiVA SwePub Publ. Proj. SweCris Proj.

30 Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Drift + support
Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Överföring av ev. befintliga databaser Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen testingång + skarp ingång Utbildning Lägga upp lokala användare/listor

31 Frågor? Aina Svensson aina.svensson@ub.uu.se
Urban Ericsson


Ladda ner ppt "Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014"

Liknande presentationer


Google-annonser