Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Material för projektarbetet
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Källbystugans kvalitetsarbete
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Tillämpad Beteendeanalys
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Förskolan Ekot´s modell för
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kommunikation OL108A.
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Beskrivning av några viktiga funktioner och egenskaper för IT-stödet PDU (Personcentrerat Dokumentations- och Uppföljningsverktyg), som en del av testbäddsprojektet.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Förskolan Ekot´s modell för
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Introduktion - pedagogisk
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Tema 1 Emelie Carlsson och Jenny Persson. “The impact of cancer on children's physical, emotional, and psychosocial well- being.” Syfte belysa hur cancer.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
Lära för livet!.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Språkinlärning, HT2017 Lärare: Lotta Plejert
Sociologi Introduktion.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Artefakter och scenarios
Planering i matematikundervisning
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Coachande samtal.
en rft-upplyst funktionell analys
Hot och hat mot förtroendevalda
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Presentationens avskrift:

Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet är beroende av dess material och sociala omständigheter” Istället för att abstrahera aktivitet från dess kontext för att hitta meningen i det som händer (ex task analysis), tittar man här på hur aktören använder omständigheterna för att uppnå meningsfull aktivitet. Förespråkar etnometodologins syn på meningsfull aktivitet

Syfte Inte hitta formella modeller av kunskap och aktivitet (kognitivistisk approach / applied logics) Utforska kunskaps och aktiviteters relation till omständigheterna / miljön i vilka kunskapen och aktiviteterna utövas Följdaktligen kan inte en aktivitet beskrivas / förklaras med hjälp av kognitiva scheman eller sociala normer – organisationen av aktivitet formas i en ”emergens” av ”moment-by-moment”-interaktioner mellan aktörer och mellan aktörer och dess omgivning Objektiv sanning

Planer Plan -> aktivitet (”planning model of human activity”) Aktivitet -> plan (”situated action”) Planer är källor för aktivitet, förutbestämmer inte aktivitet Planer modifieras ständigt och måste ibland helt överges

Idéer Planer är representationer av situerad aktivitet Representationerna uppkommer i aktivitet när aktiviteten blir problematisk En objektiv uppfattning om situationen är inte given, den måste formas Språket är centralt i denna process Språkets indexikalitet skapar en konsensus i den aktuella situationen

Situated learning All aktivitet är ”embodied”, kognitiva processer sker simultant på ett dialektiskt sätt med aktivitet, därför är lärande också alltid ”situerad” Kunskap kan inte förflyttas mellan aktiviteter Träna i ”fel” miljö är meningslöst

Utvärderingarna Utgå ifrån att observationer filmas, och att intervjuer filmas eller bandas Reflektera över er egen roll under utvärderingen: för datainsamlingen, för introduktion i användandet... Ska finnas bifogat i rapporten: Intervjuer Intervjuplan Transkriptioner Enkäter Frågeformulär