Brister hos järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare Transportstyrelsens syn ifrån tillståndsprövning och tillsyn Claes Elgemyr chef sektion infrastruktur
Vanliga brister vid ansökan Vid ansökningstillfället missas vilka regler man omfattas av (merparten är EU-förordningar) Den ”röda tråden” i Säkerhetsstyrningssystemet är för Transportstyrelsen svår att hitta Säkerhetsstyrningssystemet är inte anpassat efter den egna tänkta verksamheten Man är inte själv delaktig i framtagandet av säkerhetsstyrningssystemet Rutiner för rapportering och återställande efter olyckor Ser inte risker med verksamheten
Brister vid tillsyn Identifiering och implementering av lagstiftning (framförallt EU-förordningar, CSM RA, CSM monitoring) Bristfällig dokumentation Verksamhetsutövarna har svårt att hitta i sitt system Verksamhetsutövarna har olika SMS, det är dokumenterat på ett sätt tillämpas på ett annat sätt vanligt när en verksamhetsutövare tagit hjälp med skapandet av SMS Har ingen dialog med angränsande förvaltare eller järnvägsföretagen.