Specialpedagogiska skolmyndigheten 27 januari 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det svenska ekosystemet för forskningsinformation Workshop kring vidareutveckling av SwePub, Stockholm 12 september 2013 Torulf Lind It-strateg, Vetenskapsrådet.
Advertisements

Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
LINA Ärendehantering & Transportrutiner Apple-verktyg inom bastjänst, Kävlinge Funktionsfel eller skada Enheten felsöker på plats enligt latthund på itteamet.se.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2013/Ann-Kristin Mattsson/
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken 2015 uppdaterad statistik SUHF-statistiken /Ann-Kristin Mattsson/
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet. Bakgrund ● Avtal: Tecknades med Uppsala Universitet 2004, DiVA i drift 2005, Uppsala förvaltar DiVA i samarbete.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK M ALMÖ H ÖGSKOLA Gunnar Råhlén Ladokkonsortiet Jan Winkle Malmö Högskola.
Information om datasystem för vård och omsorg
Dagordning – Kaffe och smörgås i Linnérummet – Mötet börjar, inledning och presentationsrunda (Lars) – Information.
Norska bibliometriskA RESURSFÖRDELNINGSmodellen
Lansering av ny webb 11 mars
XX kommun Kommunikationsplan.
DiVA systemägarmöte
Lathund Ladoksupport.
Landstinget Västmanland, 17 juni 2014
Information om DiVA, Enheten för digital publicering
- användning vid Uppsala universitet
Avstämningsmöte inför anslutning RISE, Uppsala 3 juni 2015
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Expertnätverket för statliga bibliotek
Informationsmöte SMHI Norrköping, 20 maj 2014
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA på ca 7,5 minuter Personalmöte 25 och 29 april
DiVA och dataset SND - Diskussionsforum, 13 maj 2016
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Riksantikvarieämbetet, 22 oktober 2014
Göteborgs universitet, 12 februari 2014
Informationsmöte LTU, 9 oktober 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014
Högskolan i Borås, 22 april 2014
Forum för specialbibliotekschefer
Kungliga Konsthögskolan Uppsala, 11 februari 2015
Om DiVA och DiVA-konsortium
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Informationsmöte BTH, 29 september 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut Kista, 3 februari 2015
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Tillväxtverkets mellanarkiv
Utbildning Systemadministratör i C2
U01 Introduktion till MiRiaM för SPF Seniorerna
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Forskningsutvärdering & bibliometri
SKOLA24 • VAD GÖR EN KOMMUNADMINISTRATÖR
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Studentportalen – allt om dina studier
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Studieadministratörens nya vardag
Processkarta Rekrytering av TA-personal
Linköpings universitet
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Kursadministration- Aktivitetstillfälle

Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiska skolmyndigheten 27 januari 2015 Informationsmöte Specialpedagogiska skolmyndigheten 27 januari 2015 Aina Svensson & Urban Ericsson Enheten för digital publicering Uppsala universitetsbibliotek

Enheten för digital publicering Vilka är vi? En enhet inom Uppsala universitetsbibliotek 12 personer (bibliotekarier, systemutvecklare, IT-tekniker) Här sitter vi Carolina Rediviva

Enhetens uppdrag DiVA Alvin Open Access Leverera system och tjänster för att synliggöra och bevara vetenskapliga arbeten och kulturarv DiVA Alvin Open Access Målgrupper: DiVA-medlemmar utanför Uppsala universitet Uppsala universitet: forskare, anställda

DiVA-utveckling 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext Tonåringen DiVA (14 år) 2000 – start, fokus avhandlingar i fulltext 2003 – 5 medlemmar 2008 – 17 medlemmar (ny version av DiVA) 2010 – 27 medlemmar 2013 – 34 medlemmar 2014 – 36 medlemmar Under de 5 senaste åren har vi: fördubblat antalet medlemmar berikats med nya typer av organisationer

DiVA-medlemmar januari 2015 Blekinge tekniska högskola (BTH) Ersta Sköndal högskola Försvarshögskolan Gymnasitk- och idrottshögskolan Handelshögskolan i Stockholm Högskolan Dalarna Högskolan i Borås Högskolan i Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Jönköping Högskolan i Skövde Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Karlstads universitet Konstfack Kungl. Musikhögskolan Kungliga Tekniska Högskolan Linköpings universitet Linnéuniversitetet Mittuniversitetet Mälardalens högskola Nationalmuseum Naturhistoriska riksmuseet Naturvårdsverket Nordiska Afrikainstitutet Nordiska ministerrådet Polarforskningsinstitutet Röda Korsets högskola SMHI Sophiahemmet Högskola Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) Stockholms universitet Södertörns högskola Umeå universitet Uppsala universitet Örebro universitet

DiVA-portal: gemensam sökportal www.diva-portal.org 36 medlemmar 700 000 referenser/180 000 i fulltext 40 miljoner nedladdade fulltexter (under 2014) 68 miljoner besökta webbsidor (under 2014)

DiVA webbstatistik (i miljoner)

Vad finns i DiVA? Publikationer som produceras vid ett lärosäte/institut: Tidskriftsartiklar Rapporter, working papers Skriftserier Konferenspublikationer Avhandlingar Studentuppsatser Tidskrifter Parallellpublicerade artiklar, kapitel mm etc

URI, stabila länkar (KB) Funktioner/användning Spridning (exempel) Open access-publicering SwePub Webshop-koppling LIBRIS uppsatser.se, avhandlingar.se Utvärdering, bibliometri DRIVER/ OpenAIRE CV/webbsidor Europeana Import/export DiVA används för registrering, lagring, tillgängliggörande och spridning av en organisations publikationer Open access-publicering: original- och parallellpublicering, även retroaktiv publicering av digitaliserade verk. Lagring av tryckoriginal och andra filer. Funktion för att länka till en webshop (print-on-demand) Bibliografisk redovisning för bibliometri, utvärdering och statistik CV/webbsidor: skapa publikationslistor och t.ex. visa dem på en egen webbplats. Även möjligt att skapa egna sökgränssnitt med hjälp av utsökningar (exempel senare) Import/export av referenser och fulltextpublikationer i olika format Långtidsbevarande: Långsiktig förvaltning via förvaltningsplan. Permanenta identifikatorer, versionshantering och registering av förändringar i systemet (Fedora). Borttagen information och filer kan återställas. Öppna filformat, främst XML och PDF. Kontinuerlig översyn av filformat. Lagring och back-up sker i särskilt anpassade lokaler vid Uppsala universitets centrala IT-avdelning. URI, stabila länkar: Varje publikation i DiVA får ett urn:nbn som även används för att skapa beständiga länkar. Hanteras via länkserver på Kungl. Biblioteket. Det är även möjligt att ange andra stablia id som doi eller Web of Science-id. Spridning: DiVA är interoperabelt (OAI-PMH) och många tjänster höstar DiVA. Här ett urval, Ytterligare funktioner som är mer relevanta för lärosäten: Digital spikning av avhandlingar Digital arkivering av allmänna handlingar såsom studentuppsatser Primo, Summon, Ebsco m fl Långtidsbevarande E-plikt (KB) Google, Google Scholar URI, stabila länkar (KB) 9

Visa publikationer från DiVA – ex. Nordiska ministerrådet

Visa publikationer från DiVA – ex. Nordiska ministerrådet

Publikationslista - hämtas från DiVA

DiVA som publiceringsplattform: tidskriften Samlaren Exempel: tidskriften Futhark som publiceras av Institutionen för nordiska språk och som använder DiVA som publiceringsplattform. Innehållsförteckningar skapas med hjälp av en utsökning, dvs. uppgifterna hämtas automatiskt från DiVA. Pdf-filerna lagras i DiVA och kan laddas ner direkt från tidskriftens webbplats. Det är även möjligt att beställa ett tryckt nummer via universitetsbibliotekets webshop (print-on-demand). Andra exempel på tidskrifter: JAAH (arkeologi), Samlaren (litteraturvetenskap)

Hur funkar DiVA – olika gränssnitt Gemensam DiVA-portal Publikt sökgränssnitt med egen layout Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler Utsökning och export RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer

Publikt sökgränssnitt (Uppsala)

Träfflista

Publikation i DiVA

Hur/var har artikeln kommunicerats i sociala medier?

Behörigheter i DiVA Staff/User (forskare) Student kan registrera och importera poster och i vissa fall ändra i egna poster Student kan enbart registrera studentuppsatser DomainAdmin (bibliotekarie) behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå (biblioteket) Admin behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll (görs av domainAdmin)

Administrativt gränssnitt - ”domainAdmin”

Publikationsflödet i DiVA Bibliografisk granskning i efterhand - Referenser publiceras direkt Publikationer med fulltexter Avhandlingar och studentuppsatser Möjligt att låsa poster när bibliografisk granskning är klar

Logga in som anställd ”staff”

Lägg till publikation

Fyll i uppgifter om publikationer

Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter

Frågor till supporten Akuta problem, serverfel Åtgärdas direkt via bevakning (driftansvarig) Mindre problem, typ poster som ”försvinner” Åtgärdas direkt från supporten Buggar, fel som kräver utvecklingsinsats Support/förvaltning skapar ärende (efter bedömning och konstaterande att det verkligen är ett fel) Frågor typ ”hur fungerar det?” eller ”är det möjligt att?” Svar från supporten, ibland krävs utredning för svårare frågor Utvecklingsförslag …

Utvecklingsförslag Förslag kan komma in olika vägar Supporten Specialistlistans e-postlista I samband med DiVA-möten Förvaltningsledning i Uppsala bevakar förändringar (t.ex. anpassning SwePub) så att DiVA anpassas och uppdateras Beslut om utveckling – bedömningsfråga Små till medelstora förändringar - blir ett ärende, prioriteras inför kommande sprintstart Stora förändringar som innebär mer omfattande utvecklingsinsats  arbetsgrupp och strategigrupp Bedömning och beslut görs av förvaltningsledning (UU) efter insamlad information i relation till utvecklingsinsats

Lokala önskemål Målet är generella lösningar! Lokala listor Forskningsämnen Organisationer Serier Utbildningsprogram Ämnen/kurser Möjligheter till vissa lokala anpassningar Helst innebära mervärde för flera/alla (t.ex. anpassning konstnärliga objekt)

Mötesstruktur Möten inom DiVA-samarbetet DiVA användarmöten vår (Uppsala) höst (annan DiVA-medlem) DiVA systemägarmöten november (Uppsala) DiVA strategigrupp regelbundna möten

Vidareutveckling 2015- Nytt sökgränssnitt lanserat hösten 2014 Eftersom de flesta svenska lärosäten använder DiVA: Gemensamma bibliografiska poster (och parallellpublicering) Gemensamma personposter som kopplar ihop lokala användarnamn och andra person-ID:n Gemensamma ”projekt-poster” som kan kopplas till person/organisation/publikation (CRIS) CRIS = Current Research Information System Stora prioriterade punkter, dessutom en hel del mindre saker

DiVA – SwePub/SweCris – VR Prisma = VRs ansökningssystem SweCris = nationell projektdatabas VR Prisma Publ. Publ. DiVA SwePub Publ. Proj. SweCris Proj.

Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Drift + support Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Överföring av ev. befintliga databaser Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen testingång + skarp ingång Utbildning Lägga upp lokala användare/listor

Frågor? Aina Svensson aina.svensson@ub.uu.se Urban Ericsson urban.ericsson@ub.uu.se