Om DiVA och DiVA-konsortium Nordiska museet 6 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek
Enheten för digital publicering Vilka är vi? En enhet inom Uppsala universitetsbibliotek. Leder DiVA-konsortium och vidareutveckling av DiVA. Arbetar även med DiVA och Open Access-frågor vid Uppsala universitet samt avhandlingsproduktion och grafisk formgivning. Här sitter vi Carolina Rediviva
DiVA portal DiVA-medlemmar Använder samma system Styr gemensamt systemets utveckling Gemensam finansiering via avgifter Gemensam sökingång via DiVA-portal 820 000 referenser/230 000 i fulltext Layout och viss funktionalitet kan anpassas lokalt …
43 DiVA-medlemmar Försvarshögskolan Gymnastik- och idrottshögskolan Blekinge tekniska högskola Ersta Sköndal högskola Försvarshögskolan Gymnastik- och idrottshögskolan Havs- och vattenmyndigheten Högskolan Dalarna Högskolan i Borås Högskolan i Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Skövde Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Institutet för språk och folkminnen Jönköping University Karlstads universitet Konstfack KTH - Kungliga Tekniska Högskolan Kungl. Konsthögskolan Kungl. Musikhögskolan Linköpings universitet Linnéuniversitetet Luleå tekniska universitet Mittuniversitetet Mälardalens högskola Nationalmuseum Naturhistoriska riksmuseet Naturvårdsverket Nordiska Afrikainstitutet Nordiska ministerrådet Nordiska museet Polarforskningsinstitutet RISE – Research Institutes of Sweden Röda Korsets högskola SMHI Sophiahemmet Högskola Stockholms konstnärliga högskola Stockholms universitet Södertörns högskola Teologiska högskolan Stockholm Umeå universitet Uppsala universitet VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut Örebro universitet I höst påbörjas Institutet för språk och folkminnen, Teologiska högskolan Stockholm, Trafikverket
DiVA webbstatistik (Miljoner) Nedladdningsstatistik för DiVA visar att vi har en stor mängd besökare. I dagsläget finns ca 820 000 referenser, varav 230 000 tillgängligt i fulltext via DiVA-portal. 770 000 referenser, varav ca 220 000 finns öppet tillgängliga i fulltext 40 miljoner nedladdade fulltexter (enbart under 2014) och 68 miljoner besökta webbsidor (under 2014) Har vi statistik från 2015?? (År) Sammanlagt finns ca 820 000 referenser, varav 230 000 i fulltext i DiVA (2016-04-21)
Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter
Förvaltningsorganisation – ”verksamheten” Systemägargruppen 1 representant per medlem (vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå). Beslutar om budget/avgifter och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen Representanter på operativ nivå som arbetar med DiVA lokalt. Kontaktpersoner mot lokala användare och den centrala DiVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. Strategigruppen Bereder och förser systemägarna med underlag, kring vision och strategiska mål. Representerar systemägarna i löpande kommunikation med förvaltningen. Möte regelbundet ca 1 per månad.
Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter
Förvaltningsorganisation – IT vid Uppsala UB IT vid Uppsala universitetsbibliotek: Förvaltningsledning Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling. Utveckling Utvecklingsarbetet sker i sprintar dvs. ca 3 veckors perioder. Support Under kontorstid, per mail och telefon. Drift Servrarna finns i Uppsala universitets serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser i Uppsala.
Frågor till supporten Akuta problem, serverfel Åtgärdas direkt via bevakning (driftansvarig) Mindre problem, typ poster som ”försvinner” Åtgärdas direkt från supporten Buggar, fel som kräver utvecklingsinsats Support/förvaltning skapar ärende (efter bedömning och konstaterande att det verkligen är ett fel) Frågor typ ”hur fungerar det?” eller ”är det möjligt att?” Svar från supporten, ibland krävs utredning för svårare frågor Utvecklingsförslag …
Utvecklingsförslag Förslag kan komma in olika vägar Supporten Specialistlistans e-postlista. I samband med DiVA-möten. Förvaltningsledning i Uppsala bevakar förändringar (t.ex. anpassning SwePub) så att DiVA anpassas och uppdateras. Beslut om utveckling – bedömningsfråga Små till medelstora förändringar - blir ett ärende, prioriteras inför kommande sprintstart. Stora förändringar som innebär mer omfattande utvecklingsinsats arbetsgrupp och strategigrupp. Bedömning och beslut görs av förvaltningsledning (UU) efter insamlad information i relation till utvecklingsinsats.
Mötesstruktur Möten inom DiVA-samarbetet DiVA användarmöten vår och höst (hos olika medlemmar) DiVA systemägarmöten november (Uppsala) DiVA strategigrupp regelbundna möten
URI, stabila länkar (KB) urn:nbn Funktioner/användning Spridning (exempel) Open access-publicering Webbsidor och publikationslistor Webbshop-koppling SwePub LIBRIS uppsatser.se, avhandlingar.se Utvärdering, bibliometri CV/webbsidor OpenAIRE/BASE Import/export DiVA används för registrering, lagring, tillgängliggörande och spridning av en organisations publikationer Open access-publicering: original- och parallellpublicering, även retroaktiv publicering av digitaliserade verk. Lagring av tryckoriginal och andra filer. Funktion för att länka till en webshop (print-on-demand) Bibliografisk redovisning för bibliometri, utvärdering och statistik CV/webbsidor: skapa publikationslistor och t.ex. visa dem på en egen webbplats. Även möjligt att skapa egna sökgränssnitt med hjälp av utsökningar (exempel senare) Import/export av referenser och fulltextpublikationer i olika format Långtidsbevarande: Långsiktig förvaltning via förvaltningsplan. Permanenta identifikatorer, versionshantering och registering av förändringar i systemet (Fedora). Borttagen information och filer kan återställas. Öppna filformat, främst XML och PDF. Kontinuerlig översyn av filformat. Lagring och back-up sker i särskilt anpassade lokaler vid Uppsala universitets centrala IT-avdelning. URI, stabila länkar: Varje publikation i DiVA får ett urn:nbn som även används för att skapa beständiga länkar. Hanteras via länkserver på Kungl. Biblioteket. Det är även möjligt att ange andra stablia id som doi eller Web of Science-id. Spridning: DiVA är interoperabelt (OAI-PMH) och många tjänster höstar DiVA. Här ett urval, Ytterligare funktioner som är mer relevanta för lärosäten: Digital spikning av avhandlingar Digital arkivering av allmänna handlingar såsom studentuppsatser Primo, Summon, Ebsco m fl Digital arkivering Google Scholar etc. E-plikt (KB) Dataset URI, stabila länkar (KB) urn:nbn 13
Vad finns i DiVA? Publikationer som produceras vid ett lärosäte/organisation: Tidskriftsartiklar Rapporter, working papers Skriftserier Konferenspublikationer Avhandlingar Studentuppsatser Tidskrifter Parallellpublicerade artiklar, kapitel mm Dataset etc
Hur funkar DiVA – olika gränssnitt Gemensam DiVA-portal Lokalt sökgränssnitt med egen layout Utsökning och export (publikt) RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler
1) DiVA portal
2) Lokalt sökgränssnitt (Uppsala)
Träfflista Avgränsa sökning
Publikation i DiVA
Hur/var har artikeln kommunicerats i sociala medier?
3) Utsökning och export
Publikationslista - hämtas från DiVA
DiVA som publiceringsplattform: tidskriften Samlaren Exempel: tidskriften Futhark som publiceras av Institutionen för nordiska språk och som använder DiVA som publiceringsplattform. Innehållsförteckningar skapas med hjälp av en utsökning, dvs. uppgifterna hämtas automatiskt från DiVA. Pdf-filerna lagras i DiVA och kan laddas ner direkt från tidskriftens webbplats. Det är även möjligt att beställa ett tryckt nummer via universitetsbibliotekets webshop (print-on-demand). Andra exempel på tidskrifter: JAAH (arkeologi), Samlaren (litteraturvetenskap)
Behörigheter i DiVA Staff/User (forskare/anställda) Student kan registrera och importera poster och i vissa fall ändra i egna poster Student kan enbart registrera studentuppsatser DomainAdmin (bibliotekarie/motsvarande) behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå/motsvarande Admin behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll (görs av domainAdmin)
4) Administrativt gränssnitt
Registrera publikationer (staff/user-behörighet)
domainAdmin -behörighet
Registreringsformulär Kontrollerade listor för bl.a. organisation, förlag, tidskrift, serie, ämneskategorier, språk Tre steg: Manuell registrering eller import av bibliografiska uppgifter Uppladdning av filer (går att ange embargoperiod både för filer och själva posten) Kontroll
Lokala önskemål Målet är generella lösningar! Lokala listor Forskningsämnen Organisationer Serier (Utbildningsprogram) (Ämnen/kurser) Möjligheter till vissa lokala anpassningar Helst innebära mervärde för flera/alla (t.ex. anpassning konstnärliga objekt)
Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Egen testingång + skarp ingång Lägga upp lokala användare/listor Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Överföring av befintliga databaser Utbildning
Frågor? Aina Svensson aina.svensson@ub.uu.se Urban Ericsson urban.ericsson@ub.uu.se