Om DiVA och DiVA-konsortium

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Det svenska ekosystemet för forskningsinformation Workshop kring vidareutveckling av SwePub, Stockholm 12 september 2013 Torulf Lind It-strateg, Vetenskapsrådet.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Aina Svensson, SLU-bibliotekenSVEP-Workshop, Göteborg, 4 mars 2004 EPrints som plattform för e-publicering Erfarenheter från SLU- biblioteken.
PDA som förvärvsmetod på universitets- och högskolebibliotek
Open Access i Sverige – ny roll för biblioteken
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Redovisning från de bibliometriska arbetsgrupperna.
GUP & GUPEA Göteborgs Universitets Publikationer - E-publicering och E-arkiv
SVEP Kungl. biblioteket Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
BADA – Borås akademiska digitala arkiv /Sofia Arvidsson
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
Open Access-publicering vid svenska lärosäten - en kartläggning 2011 Tomas Lundén & Peter Sjögårde Göteborgs universitetsbibliotek & KTH Biblioteket DEFF.
Utarbetat med stöd av KB:s utvecklingsprogram OpenAccess.se
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Kvalitetssäkring av data och att använda den norska modellen Leif Eriksson Uppsala universitet
Vad krävs av de bibliotek som går med? LIBRIS - det nationella biblioteksdatasystemet Tomas Friberg – ”Biblioteksportalen”
Välkommen till Seminarium om verktyg för hantering av bibliografisk data – Erfarenheter från några lärosäten 13:30 Inledning: Peter Sjögårde, KTH, Ordförande.
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Malmö University Electronic Publishing - Open Access för högskolans intellektuella produktion Jessica Lindholm, Bibliotek och IT Vetenskaplig publicering.
Samarbetsytor i Aurora
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet. Bakgrund ● Avtal: Tecknades med Uppsala Universitet 2004, DiVA i drift 2005, Uppsala förvaltar DiVA i samarbete.
Informationssökning Anu Salminoja
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
DiVA systemägarmöte
Landstinget Västmanland, 17 juni 2014
Information om DiVA, Enheten för digital publicering
- användning vid Uppsala universitet
Avstämningsmöte inför anslutning RISE, Uppsala 3 juni 2015
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Expertnätverket för statliga bibliotek
Informationsmöte SMHI Norrköping, 20 maj 2014
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA på ca 7,5 minuter Personalmöte 25 och 29 april
DiVA och dataset SND - Diskussionsforum, 13 maj 2016
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Riksantikvarieämbetet, 22 oktober 2014
Göteborgs universitet, 12 februari 2014
Informationsmöte LTU, 9 oktober 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014
Högskolan i Borås, 22 april 2014
Forum för specialbibliotekschefer
Kungliga Konsthögskolan Uppsala, 11 februari 2015
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Informationsmöte BTH, 29 september 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
Specialpedagogiska skolmyndigheten 27 januari 2015
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut Kista, 3 februari 2015
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Presentationens avskrift:

Om DiVA och DiVA-konsortium Nordiska museet 6 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek

Enheten för digital publicering Vilka är vi? En enhet inom Uppsala universitetsbibliotek. Leder DiVA-konsortium och vidareutveckling av DiVA. Arbetar även med DiVA och Open Access-frågor vid Uppsala universitet samt avhandlingsproduktion och grafisk formgivning. Här sitter vi Carolina Rediviva

DiVA portal DiVA-medlemmar Använder samma system Styr gemensamt systemets utveckling Gemensam finansiering via avgifter Gemensam sökingång via DiVA-portal 820 000 referenser/230 000 i fulltext Layout och viss funktionalitet kan anpassas lokalt …

43 DiVA-medlemmar Försvarshögskolan Gymnastik- och idrottshögskolan Blekinge tekniska högskola Ersta Sköndal högskola Försvarshögskolan Gymnastik- och idrottshögskolan Havs- och vattenmyndigheten Högskolan Dalarna Högskolan i Borås Högskolan i Gävle Högskolan i Halmstad Högskolan i Skövde Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Institutet för språk och folkminnen Jönköping University Karlstads universitet Konstfack KTH - Kungliga Tekniska Högskolan Kungl. Konsthögskolan Kungl. Musikhögskolan Linköpings universitet Linnéuniversitetet Luleå tekniska universitet Mittuniversitetet Mälardalens högskola Nationalmuseum Naturhistoriska riksmuseet Naturvårdsverket Nordiska Afrikainstitutet Nordiska ministerrådet Nordiska museet Polarforskningsinstitutet RISE – Research Institutes of Sweden Röda Korsets högskola SMHI Sophiahemmet Högskola Stockholms konstnärliga högskola Stockholms universitet Södertörns högskola Teologiska högskolan Stockholm Umeå universitet Uppsala universitet VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut Örebro universitet I höst påbörjas Institutet för språk och folkminnen, Teologiska högskolan Stockholm, Trafikverket

DiVA webbstatistik (Miljoner) Nedladdningsstatistik för DiVA visar att vi har en stor mängd besökare. I dagsläget finns ca 820 000 referenser, varav 230 000 tillgängligt i fulltext via DiVA-portal. 770 000 referenser, varav ca 220 000 finns öppet tillgängliga i fulltext 40 miljoner nedladdade fulltexter (enbart under 2014) och 68 miljoner besökta webbsidor (under 2014) Har vi statistik från 2015?? (År) Sammanlagt finns ca 820 000 referenser, varav 230 000 i fulltext i DiVA (2016-04-21)

Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter

Förvaltningsorganisation – ”verksamheten” Systemägargruppen 1 representant per medlem (vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå). Beslutar om budget/avgifter och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen Representanter på operativ nivå som arbetar med DiVA lokalt. Kontaktpersoner mot lokala användare och den centrala DiVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. Strategigruppen Bereder och förser systemägarna med underlag, kring vision och strategiska mål. Representerar systemägarna i löpande kommunikation med förvaltningen.  Möte regelbundet ca 1 per månad.   

Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter

Förvaltningsorganisation – IT vid Uppsala UB IT vid Uppsala universitetsbibliotek: Förvaltningsledning Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling. Utveckling Utvecklingsarbetet sker i sprintar dvs. ca 3 veckors perioder. Support Under kontorstid, per mail och telefon. Drift Servrarna finns i Uppsala universitets serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser i Uppsala.

Frågor till supporten Akuta problem, serverfel Åtgärdas direkt via bevakning (driftansvarig) Mindre problem, typ poster som ”försvinner” Åtgärdas direkt från supporten Buggar, fel som kräver utvecklingsinsats Support/förvaltning skapar ärende (efter bedömning och konstaterande att det verkligen är ett fel) Frågor typ ”hur fungerar det?” eller ”är det möjligt att?” Svar från supporten, ibland krävs utredning för svårare frågor Utvecklingsförslag …

Utvecklingsförslag Förslag kan komma in olika vägar Supporten Specialistlistans e-postlista. I samband med DiVA-möten. Förvaltningsledning i Uppsala bevakar förändringar (t.ex. anpassning SwePub) så att DiVA anpassas och uppdateras. Beslut om utveckling – bedömningsfråga Små till medelstora förändringar - blir ett ärende, prioriteras inför kommande sprintstart. Stora förändringar som innebär mer omfattande utvecklingsinsats  arbetsgrupp och strategigrupp. Bedömning och beslut görs av förvaltningsledning (UU) efter insamlad information i relation till utvecklingsinsats.

Mötesstruktur Möten inom DiVA-samarbetet DiVA användarmöten vår och höst (hos olika medlemmar) DiVA systemägarmöten november (Uppsala) DiVA strategigrupp regelbundna möten

URI, stabila länkar (KB) urn:nbn Funktioner/användning Spridning (exempel) Open access-publicering Webbsidor och publikationslistor Webbshop-koppling SwePub LIBRIS uppsatser.se, avhandlingar.se Utvärdering, bibliometri CV/webbsidor OpenAIRE/BASE Import/export DiVA används för registrering, lagring, tillgängliggörande och spridning av en organisations publikationer Open access-publicering: original- och parallellpublicering, även retroaktiv publicering av digitaliserade verk. Lagring av tryckoriginal och andra filer. Funktion för att länka till en webshop (print-on-demand) Bibliografisk redovisning för bibliometri, utvärdering och statistik CV/webbsidor: skapa publikationslistor och t.ex. visa dem på en egen webbplats. Även möjligt att skapa egna sökgränssnitt med hjälp av utsökningar (exempel senare) Import/export av referenser och fulltextpublikationer i olika format Långtidsbevarande: Långsiktig förvaltning via förvaltningsplan. Permanenta identifikatorer, versionshantering och registering av förändringar i systemet (Fedora). Borttagen information och filer kan återställas. Öppna filformat, främst XML och PDF. Kontinuerlig översyn av filformat. Lagring och back-up sker i särskilt anpassade lokaler vid Uppsala universitets centrala IT-avdelning. URI, stabila länkar: Varje publikation i DiVA får ett urn:nbn som även används för att skapa beständiga länkar. Hanteras via länkserver på Kungl. Biblioteket. Det är även möjligt att ange andra stablia id som doi eller Web of Science-id. Spridning: DiVA är interoperabelt (OAI-PMH) och många tjänster höstar DiVA. Här ett urval, Ytterligare funktioner som är mer relevanta för lärosäten: Digital spikning av avhandlingar Digital arkivering av allmänna handlingar såsom studentuppsatser Primo, Summon, Ebsco m fl Digital arkivering Google Scholar etc. E-plikt (KB) Dataset URI, stabila länkar (KB) urn:nbn 13

Vad finns i DiVA? Publikationer som produceras vid ett lärosäte/organisation: Tidskriftsartiklar Rapporter, working papers Skriftserier Konferenspublikationer Avhandlingar Studentuppsatser Tidskrifter Parallellpublicerade artiklar, kapitel mm Dataset etc

Hur funkar DiVA – olika gränssnitt Gemensam DiVA-portal Lokalt sökgränssnitt med egen layout Utsökning och export (publikt) RSS/Atom, referensformat, OAI-PMH (Libris, SwePub m.fl.), lokal webb, sökmotorer Administrativt gränssnitt (kräver inloggning) Registrering/import, uppladdning, ändring Granskning och publicering Hantering av användare, rättigheter, listor, e-post, beställningsprofiler

1) DiVA portal

2) Lokalt sökgränssnitt (Uppsala)

Träfflista Avgränsa sökning

Publikation i DiVA

Hur/var har artikeln kommunicerats i sociala medier?

3) Utsökning och export

Publikationslista - hämtas från DiVA

DiVA som publiceringsplattform: tidskriften Samlaren Exempel: tidskriften Futhark som publiceras av Institutionen för nordiska språk och som använder DiVA som publiceringsplattform. Innehållsförteckningar skapas med hjälp av en utsökning, dvs. uppgifterna hämtas automatiskt från DiVA. Pdf-filerna lagras i DiVA och kan laddas ner direkt från tidskriftens webbplats. Det är även möjligt att beställa ett tryckt nummer via universitetsbibliotekets webshop (print-on-demand). Andra exempel på tidskrifter: JAAH (arkeologi), Samlaren (litteraturvetenskap)

Behörigheter i DiVA Staff/User (forskare/anställda) Student kan registrera och importera poster och i vissa fall ändra i egna poster Student kan enbart registrera studentuppsatser DomainAdmin (bibliotekarie/motsvarande) behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå/motsvarande Admin behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll (görs av domainAdmin)

4) Administrativt gränssnitt

Registrera publikationer (staff/user-behörighet)

domainAdmin -behörighet

Registreringsformulär Kontrollerade listor för bl.a. organisation, förlag, tidskrift, serie, ämneskategorier, språk Tre steg: Manuell registrering eller import av bibliografiska uppgifter Uppladdning av filer (går att ange embargoperiod både för filer och själva posten) Kontroll

Lokala önskemål Målet är generella lösningar! Lokala listor Forskningsämnen Organisationer Serier (Utbildningsprogram) (Ämnen/kurser) Möjligheter till vissa lokala anpassningar Helst innebära mervärde för flera/alla (t.ex. anpassning konstnärliga objekt)

Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Egen testingång + skarp ingång Lägga upp lokala användare/listor Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Överföring av befintliga databaser Utbildning

Frågor? Aina Svensson aina.svensson@ub.uu.se Urban Ericsson urban.ericsson@ub.uu.se