Avstämningsmöte inför anslutning RISE, Uppsala 3 juni 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LINA Ärendehantering & Transportrutiner Apple-verktyg inom bastjänst, Kävlinge Funktionsfel eller skada Enheten felsöker på plats enligt latthund på itteamet.se.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Sandviks IK Ledarmöte US Agenda Hej och Välkomna Erik Ungdomssektionen 2016Erik/Alla Ekonomi Erik – Medlems- och deltagaravgifter – Försäljningsuppdrag.
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet. Bakgrund ● Avtal: Tecknades med Uppsala Universitet 2004, DiVA i drift 2005, Uppsala förvaltar DiVA i samarbete.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Information om datasystem för vård och omsorg
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Nya rutiner: tryckning av avhandlingar
Support, Servrar och annan teknik
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Lansering av ny webb 11 mars
DiVA systemägarmöte
Lathund Ladoksupport.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Föräldramöte säsongen 09/10 Agenda:
Information om DiVA, Enheten för digital publicering
- användning vid Uppsala universitet
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Riksantikvarieämbetet, 22 oktober 2014
Göteborgs universitet, 12 februari 2014
Informationsmöte LTU, 9 oktober 2014 Aina Svensson & Urban Ericsson
Informationsmöte RISE, Kista 3 november 2014
Högskolan i Borås, 22 april 2014
Kungliga Konsthögskolan Uppsala, 11 februari 2015
Om DiVA och DiVA-konsortium
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Specialpedagogiska skolmyndigheten 27 januari 2015
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Om DiVA och DiVA-konsortium
FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut Kista, 3 februari 2015
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Om DiVA och DiVA-konsortium
DiVA informationsmöte
Svenska Brukshundklubben
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Tillväxtverkets mellanarkiv
Medarbetare i Kontaktcenter ARBETSMATERIAL
Utbildning Systemadministratör i C2
U01 Introduktion till MiRiaM för SPF Seniorerna
Medarbetarundersökning 2018
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Lathund Ladoksupport.
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Införandeplan för IA-systemet
Nitha - it-stöd för händelseanalys
Presentation av E-arkivet Bolagens arkivnätverk 12 september 2018
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Parter inom Uppsala universitet
Universitetsgemensam IT 7 december 2018 Informationsmöte Välkomna!
P05 Föräldramöte AGENDA: Genomgång dagordningen
Referensgrupp
PERSONUPPGIFTER I JIRA
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Information – Lag P08 för Året 2019
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Presentationens avskrift:

Avstämningsmöte inför anslutning RISE, Uppsala 3 juni 2015

Agenda Resultat och reflektioner efter genomförd förstudie (RISE) Arbetsrutiner i DiVA hos er. Fundera gärna på hur ni tänker er att samordna arbetet: (RISE) Vem/vilka hos er kommer att registrera publikationer i DiVA? Vem/vilka kommer att fungera som ”domain-admin” (personer med utökad behörighet i DiVA hos er som fungerar som kontaktperson hos er mot support och förvaltning hos oss)? Rutiner och arbetsgång vid DiVA-anslutning (Aina/Urban/Marie) Tidsplan för anslutning (Urban) Övriga frågor (alla)

Förvaltningsmodell DiVA (pm3) Verksamhet IT (UUB) Systemägargruppen (budget) Drift Förvaltningsledning (beslut) Strategigrupp Vidare-utveckling Arbetsgrupper Modell för systemförvaltning: pm3 (används även för andra IT-objekt inom Uppsala universitet) Bygger på tydliga roller och samverkan mellan verksamhet och IT-utveckling Förvaltningsorganisation: Systemägargruppen: Består av en representant per medverkande organisation, vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå. Beslutar om budget (avgifter) och övergripande inriktning. Möte 1 gång/år. Specialistgruppen: Representanter på operativ nivå som arbetar med systemet lokalt. Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten. Prioriterar gemensamt vidareutveckling. Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen. Förvaltningsledningen (UUB): Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling (UUB): Uppdateringar släpps ca en gång i månaden, vanligen måndag kväll, kort driftstörning i samband med det. Support (UUB): Under kontorstid, per mail och telefon. Central support vid UUB, Drift (UUB): Servrarna finns i UU:s serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser I Uppsala. Uppetid nästan 100%, Specialistgruppen (operativ) Support Lokala användare, forskare, studenter

Förvaltningsorganisation (1) Verksamheten: Systemägargruppen 1 representant per medlem (vanligen bibliotekschef/motsvarande på ledningsnivå) Beslutar om budget/avgifter och övergripande inriktning Möte 1 gång/år. Strategigruppen Bereder och förser systemägarna med underlag kring vision och strategiska mål Representerar systemägarna i löpande kommunikation med förvaltningen  Möte regelbundet ca 1 per månad    Specialistgruppen Representanter på operativ nivå som arbetar med DiVA lokalt Kontaktpersoner mot lokala använder och den centrala DIVA-supporten Prioriterar gemensamt vidareutveckling Möten 2 gånger/år, utbyte via e-postlista och wiki. För större frågor bildas arbetsgrupper som tar fram underlag/kravspecifikationer till utvecklingen

Förvaltningsorganisation (2) IT UUB: Förvaltningsledning Leder och samordnar verksamheten och ansvarar för drift och utveckling Utveckling Utvecklingsarbetet sker i sprintar dvs. ca 3 veckors perioder Support Under kontorstid, per mail och telefon Drift Servrarna finns i Uppsala universitets serverhallar. Lagring och back-up på två olika platser i Uppsala.

Vi som jobbar med DiVA Stefan Andersson (chef) Madeleine Kennbäck Systemutveckling och drift (Enheten för bibliotekssystem) Stefan Andersson (chef) Madeleine Kennbäck Uwe Klosa Marcus Lindström Olov McKie Mimmi Sundin Förvaltning och support (Enheten för digital publicering) Johanna Dalmalm Urban Ericsson Erik Kågedal Åkesson Aina Svensson (chef) Marie Sörensen Sammanlagt 6,5 heltidstjänster finansierade genom DiVA-konsortiet UUB omorganisation, vår avdelning klar – Avdelningen för biblioteksstöd, 3 enheter Förstärkningen av supporten från 1 maj – tjänster ute i början av året. Marie – supportansvarig, Erik börjar hos oss Breddad kompetens – minskad sårbarhet!

Att gå med i DiVA Intresseanmälan Avtal Egen testingång + skarp ingång Lägga upp lokala användare/listor Inloggningsfunktioner (IT-avdelning) Domänadministratörer / kontaktpersoner Egen webblayout / länkar (webbansvarig) Överföring av befintliga databaser Utbildning

Avtal Skrivs under av Lars Burman (överbibliotekarie vid UUB) och den anslutna organisationens chef/motsvarande Uppgift om kontaktpersoner för båda parter ska finnas i avtalet Vad behöver vi från RISE? Namn på ansvarig för underskrift Namn på kontaktperson Faktureringsadress + referens

Lokala listor Organisationer Forskningsämnen Serier Lista som beskriver RISE organisationsenheter Forskningsämnen Möjligt att lägga in en egen lokalt anpassad ämneslista Serier Möjligt att lägga in en lista över de publikationsserier som används lokalt Vad behöver vi från RISE? Hierarkisk lista över organisationen RISE Övriga listor ni vill använda

Inloggning DiVA Vad behöver vi från RISE? Inloggningsfunktion Vi skapar inloggningar åt er Behörigheter i DiVA: DomainAdmin = behörighet att administrera användare och grupper på lärosätesnivå (biblioteket/motsvarande). Kontaktperson mot DiVA support. Admin = behörighet att hantera publikationer enligt tilldelad roll User = kan registrera/importera poster och i vissa fall ändra i egna poster Vad behöver vi från RISE? En kontaktperson från IT för inloggning per forskningskoncern (=4 personer) Namn på de personer som ska vara ”domainAdmin” och kontaktperson mot DiVA support = 4 personer Möjligt att få ytterligare inloggning för 16 personer antingen som ”Admin” eller som ”User”

Egen webblayout – lokalt anpassad Vad behöver vi från RISE? 1 kontaktperson/webbansvarig för hela RISE som kan ge oss information om grafik, färger, layout

Överföring av befintliga databaser Retroaktiv inläggning från 2011 (enligt förstudie) Görs stegvis, ett institut i taget Vad behöver vi från RISE? Antal poster Antal fulltexter En csv-fil med all metadata och länkar till fulltexter, inkl. dokumentation av fälten Alternativt xml och då helst enligt MODS, teckenkodningen ska vara UTF-8 Skicka några testposter först med och utan fulltext innan hela filen skapas

Tidsplan för anslutning Avtal (juni 2015) Egen testingång + skarp DiVA (nov/dec 2015) Möjligt att testa hur DiVA fungerar i testdatabasen Möjligt att lägga in nya publikationer i er skarpa DiVA Retroaktiv inläggning/överföring befintliga databaser (våren 2016) Ett institut i taget/en åt gången för smidigare överföring

Sammanfattning Vad behöver vi från RISE? Avtal Listor Ansvarig, kontaktperson, faktureringsadress och referens Listor Organisationsstruktur + ev listor forskningsämnen och/eller serier Skapa inloggning/administrativt gränssnitt i DiVA Kontaktperson IT Inloggningskonton DomainAdmin Övriga funktionskonton Admin/User Skapa layout/loggor för DiVA RISE Kontaktperson webb Övriga kontaktpersoner 1 medlem för RISE i systemägargruppen för DiVA 4 medlemmar för RISE i DiVA specialistgrupp (samma som domainAdmin)