Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
En reviderad läroplan för förskolan
Formellt, skarpt och snyggt
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Bedömning.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Tänkande och språk Våga Visa
Kunskapskrav och matriser
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Skriva.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Marknadsföring och försäljning
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Lokal pedagogisk planering
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Aktionsforskning och skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 1 Falkenberg 28/1 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet internat 3 Aspenäs Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till svenska 1
Rapporten: textstruktur
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Sociologi Introduktion.
L3VU20.
Om skrivprocessen Anette Wahlandt Språkhandledare
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Rapporten: textstruktur
Resonerande text Använd din elevbok!
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Vetenskapligt skrivande
Utredande text Labbrapport.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare Vi kommer att ha workshops och seminarier se vår hemsida.

Identifiera verben i uppgiftsformuleringarna Beskriva Redogöra Jämföra Reflektera Diskutera Analysera Tolka Argumentera Problematisera Detta är exempel på språkhandlingar

Verben talar om vad du ska göra i din text Verben talar om vad du ska göra i din text. Resultatet blir olika textmönster. Återge: ex. redogöra, beskriva Förstå: ex. förklara, exemplifiera, identifiera Bearbeta: ex. jämföra, analysera Använda och producera kunskap: ex. argumentera, diskutera, tolka, reflektera

Det finns en progression mellan enklare och mer komplexa textmönster/byggstenar. En text består inte bara av en sorts byggsten. Komplexa textmönster består av mindre komplexa byggstenar. Enklare beskriva referera identifiera förklara exemplifiera jämföra analysera Mer komplexa argumentera diskutera reflektera

Uppgift Tillsammans med din lokala lärarutbildare ska du planera, genomföra och utvärdera en pedagogisk aktivitet utifrån styrdokumenten Skrivuppgift: – beskriva och reflektera  Du ska sedan beskriva och reflektera över hur styrdokumenten användas som utgångspunkt för att organisera och genomföra undervisningen, vilket innebär att du ska förklara hur du använder styrdokumenten i din planering. Uppgiften består alltså av två delar: Del 1: (göra) planera, genomföra och utvärdera Del 2: (skriva) beskriva och reflektera

Texten skulle kunna organiseras i tre delar: inledning beskrivning Enklare textmönster reflektion Mer komplext textmönster

Akademisk stil Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel Akademisk Glöm inte….. Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel Akademisk Koncentrerad: håll dig till saken Undvik att vara pratig Sträva efter det mest träffande ordet eller uttryckssättet Korrekt Innehållsmässigt & språkligt Faktauppgifter Rättstavningskontroll Organiserad Visa hur du har lagt upp texten Fungerande disposition Tydligt språk Enkel Skriv inte svårare än du behöver Komplicerade begrepp när du skriver om komplicerade saker Nivå – dina kurskamrater Akademisk Formalitet (återhållsam med ”jag”) Hög innehållspackning

Litteraturtips