Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare Vi kommer att ha workshops och seminarier se vår hemsida.
Identifiera verben i uppgiftsformuleringarna Beskriva Redogöra Jämföra Reflektera Diskutera Analysera Tolka Argumentera Problematisera Detta är exempel på språkhandlingar
Verben talar om vad du ska göra i din text Verben talar om vad du ska göra i din text. Resultatet blir olika textmönster. Återge: ex. redogöra, beskriva Förstå: ex. förklara, exemplifiera, identifiera Bearbeta: ex. jämföra, analysera Använda och producera kunskap: ex. argumentera, diskutera, tolka, reflektera
Det finns en progression mellan enklare och mer komplexa textmönster/byggstenar. En text består inte bara av en sorts byggsten. Komplexa textmönster består av mindre komplexa byggstenar. Enklare beskriva referera identifiera förklara exemplifiera jämföra analysera Mer komplexa argumentera diskutera reflektera
Uppgift Tillsammans med din lokala lärarutbildare ska du planera, genomföra och utvärdera en pedagogisk aktivitet utifrån styrdokumenten Skrivuppgift: – beskriva och reflektera Du ska sedan beskriva och reflektera över hur styrdokumenten användas som utgångspunkt för att organisera och genomföra undervisningen, vilket innebär att du ska förklara hur du använder styrdokumenten i din planering. Uppgiften består alltså av två delar: Del 1: (göra) planera, genomföra och utvärdera Del 2: (skriva) beskriva och reflektera
Texten skulle kunna organiseras i tre delar: inledning beskrivning Enklare textmönster reflektion Mer komplext textmönster
Akademisk stil Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel Akademisk Glöm inte….. Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel Akademisk Koncentrerad: håll dig till saken Undvik att vara pratig Sträva efter det mest träffande ordet eller uttryckssättet Korrekt Innehållsmässigt & språkligt Faktauppgifter Rättstavningskontroll Organiserad Visa hur du har lagt upp texten Fungerande disposition Tydligt språk Enkel Skriv inte svårare än du behöver Komplicerade begrepp när du skriver om komplicerade saker Nivå – dina kurskamrater Akademisk Formalitet (återhållsam med ”jag”) Hög innehållspackning
Litteraturtips