Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Upphandla totalprojekt
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Upphandling av stöd till bredband
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Inköpsbehov har uppstått
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Upphandling, inköp och LOU
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
INKÖP/ UPPHANDLING.
1. Hur blir man leverantör till Försäkringskassan
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Birgitta Laurent.
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Upphandling leverantör från
Malin Forssell, Karolina Henningsson
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Förnyad konkurrensutsättning
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Samordnad utveckling för god och nära vård
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser OBS! Det finns anteckningar till presentationen där det finns mer uttömmande information om bilderna. Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser 2017-09-12 2017-09-13

Syftet med informationsträffen Informera om upphandlingsprocessen. Ge möjlighet för leverantörer att förbereda sig och samordna internt. Kan inte svara på frågor om kommande krav i upphandlingen. Övriga frågor om SK-verksamheten hänvisar vi till e-post: SK-kurser@socialstyrelsen.se.

Vad ska upphandlas? Socialstyrelsen ska upphandla leverantörer som kan tillhandahålla SK-kurser för kursåren 2019-2022.Socialstyrelsen kommer sluta ramavtal med flera leverantörer. Socialstyrelsen kommer sedan vända sig till ramavtalsleverantörerna för att avropa kurser som riktar sig till specialiteternas medicinska delmål (c-delmål enligt SOSFS 2015:8). Avrop för kurser som riktar sig mot övriga delmål kan förekomma. Socialstyrelsen kommer endast avropa kurser för de specialiteter som själva anger att de är i behov av statlig finansiering av kurser. Specialiteternas storlek (uppskattat antal ST) är fördelningsnyckel vad gäller antal kurser Socialstyrelsen avropar för respektive specialitet.

Upphandling i enlighet med urvalsprinciper framtagna våren 2017 Rapport publicerad maj 2017 Socialstyrelsen kommer att upphandla kurser i enlighet med utarbetade urvalsprinciper i publicerad rapport. Rapporten publicerades i maj 2017 och är resultatet av ett regeringsuppdrag där myndigheten skulle föreslå hur verksamheten med SK-kurser ska utformas för att bidra till den långsiktiga kompetensförsörjningen av specialistläkare. Ta del av rapporten här: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2017/2017-5-21/

SK-kurserna utgör en del av det totala kursutbudet Samtliga kurser för ST-läkare Kurser inom c-delmål Kurser för specialiteter i behov av statlig finansiering SK-kurser Figuren visar att SK-kurserna utgör en del av det totala kursutbudet för läkare under specialiseringstjänstgöring. SK-kursdelen kommer fortsättningsvis att utgöras av kurser som inom de medicinska delmålen (c-delmål i SOSFS 2015:8), och riktas till specialiteter som själva anger att de är i behov av statlig finansiering för att tillgodose efterfrågan på kurs.

Socialstyrelsens urvalsprinciper Socialstyrelsen kommer fortsättningsvis att upphandla både kurser med en specialitet som målgrupp och kurser med flera specialiteter som målgrupp. Fördelningsnyckeln som avgör hur många kurser Socialstyrelsen efterfrågar (avropar) för respektive specialitet, utgår från specialiteternas storlek. Socialstyrelsen måste vara lyhörd för faktorer som påverkar utbud och efterfrågan på kurs, exempelvis nationella strategier, särskilda satsningar och prioriterade områden från regeringen eller Socialstyrelsen samt förändringar i övrigt kursutbud. Även om Socialstyrelsen utifrån framtagna urvalsprinciper ska fokusera på kurser inom c-delmålen kan det exempelvis under en övergångsperiod även finnas behov av viss finansiering av utvalda b-delmål innan landstingen får igång sin egen kursverksamhet. För att avgöra inom vilka kursområden Socialstyrelsen ska avropa kurser, gör myndigheten en behovsanalys inför varje nytt kursår.

Varför nytt upphandlingsförfarande? Socialstyrelsen utvärderar varje upphandlingsomgång och arbetar kontinuerligt med förbättringar. Syftet är att förenkla och underlätta administration och planering för kursleverantörer och kursansvariga. Långsiktighet för leverantörer.

Upphandlingsförfarandet inför kursåren 2019-2022 Upphandling av SK-kursleverantörer: Krav på anbudet, leverantören, tjänsten och ramavtalsvillkor Kvalificering och utvärdering av anbud (1 anbud/leverantör) Tilldelning av ramavtal. Upp till fyra år med flera leverantörer Socialstyrelsen genomför behovsanalys Avropsförfrågningar från SoS till ramavtalsleverantörer gällande kursområden (antal kursområden beror på budget) via Tendsign Kvalificering och utvärdering av avropssvar Tilldelning av avropsavtal. Minst 1 leverantör/kursområde 2017 Socialstyrelsen kommer under oktober att annonsera en upphandling av SK-kursleverantörer. Upphandlingen kommer att innehålla krav på anbudet, krav på leverantören, krav på tjänsten och ramavtalsvillkor. Upphandlingen kommer inte, i detta skede, att innehålla förfrågningar om specifika kursområden. Socialstyrelsen kvalificerar och utvärderar inkomna anbud. Kursgivare som är kopplade till samma organisation (med samma organisationsnummer) tillhör samma leverantör. Socialstyrelsen kommer endast utvärdera ett anbud per leverantör (med samma organisationsnummer). Det senast inkomna anbudet är det som kommer att kvalificeras och utvärderas. Efter kvalificering och utvärdering av anbud, tecknar Socialstyrelsen ramavtal på upp till 4 år (2018–2021) med flera olika kursleverantörer. Detta så att behovet av kurser kan tillgodoses under avtalstiden. Under hösten genomför Socialstyrelsen en behovsanalys för att avgöra inom vilka kursområden myndigheten ska avropa kurser. Efter att ramavtal är tecknat, skickar Socialstyrelsen avropsförfrågan till samtliga ramavtalsleverantörer. Avropen innehåller krav på de specifika kursområdena. Ramavtalsleverantörerna svarar på avropen utifrån leveransförmåga. Avropsförfrågan skickas ut via Tendsign och ramavtalsleverantörerna skickar avropssvar via Tendsign. Socialstyrelsen kvalificerar och utvärderar inkomna avropssvar. Socialstyrelsen tecknar avropsavtal med vinnande leverantör för respektive kursområde. Socialstyrelsen kommer teckna avropsavtal med minst en (1) leverantör/kursområde. 2018, 2019, 2020, 2021

Skillnader i upphandlingsförfarande 2017 2019-2022 LOU 2007:1091 LOU 2016:1145 Socialstyrelsen genomför behovsanalys Upphandling av SK-kurser: Krav på anbudet, leverantören, tjänsten, ramavtalsvillkor och ramavtalsområden (ca 140 st) Kvalificering och utvärdering av anbud (flera anbud/leverantör) Tilldelning av ramavtal. Upp till två år med en leverantör/ramavtalsområde Avropsförfrågningar från Socialstyrelsen till leverantörer via e-post Upphandling av SK-kursleverantörer: Krav på anbudet, leverantören, tjänsten och ramavtalsvillkor Kvalificering och utvärdering av anbud (1 anbud/leverantör) Tilldelning av ramavtal. Upp till fyra år med flera leverantörer Socialstyrelsen genomför behovsanalys Avropsförfrågningar från SoS till ramavtalsleverantörer gällande kursområden via Tendsign Kvalificering och utvärdering av avropssvar Tilldelning av avropsavtal. Minst 1 leverantör/kursområde Vart 4:e år Vartannat år Varje år Sedan förra upphandlingen har lag (2007:1091) om offentlig upphandling ersatts av lag (2016:1145) om offentlig upphandling. Här kan du ta del av förändringarna: http://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/ny-lagstiftning/nya-lagarna---en-overblick/nya-lagen-om-offentlig-upphandling-nya-lou/. Nya lagen har inneburit ny terminologi till viss del. Exempelvis Förfrågningsunderlag kallas upphandlingsdokument. Nytt begrepp i LOU 2016:1145: Egen försäkran (ESPD) ESPD är en separat handling i upphandlingsdokumentet där leverantören försäkrar att kraven uppfylls avseende kapitlet ”Krav på leverantören”. Leverantören har en möjlighet att använda sig av Egen försäkran (ESPD) för att visa att kraven i upphandlingsdokumentet uppfylls. Dock är det inte en skyldighet för leverantören att använda Egen försäkran (ESPD) och det kommer finnas möjlighet att, precis som tidigare, bekräfta att kraven uppfylls och bifoga efterfrågat bevis, direkt i anbudet. Instruktioner kommer framgå av upphandlingsdokumentet. Bilden visar skillnader i upphandlingsförfarande mellan upphandlingen inför kursåret 2017 och kommande upphandling. Inför upphandlingen av kursåren 2019-2022 gäller följande: Socialstyrelsen kommer upphandla leverantörer för sig och avropa kursområden för sig, i två steg. Steg ett sker var fjärde år och steg två sker varje år. Socialstyrelsen kommer endast kvalificera och utvärdera ett (1) anbud per leverantör. Kursgivare som tillhör samma organisation (samma organisationsnummer) tillhör samma leverantör. Socialstyrelsen sluter ramavtal på upp till fyra år (exakta villkor kommer framgå av upphandlingsdokumentet) I avropen specificeras kraven på de olika kursområdena. Generella krav som gäller för samtliga kursområden framgår även i upphandlingsdokumentet i leverantörsupphandlingen (krav på tjänsten) Alla ramavtalsleverantörer kommer att få alla avropsförfrågningar och dessa skickas via Visma TendSign till en, av leverantören, utsedd kontaktperson. Upphandlade leverantörer konkurrerar om att vinna avropsavtal på respektive kursområde. Att vara tilldelad ramavtal innebär inte garanti för leverantören att tilldelas avropsavtal.

Ungefärlig tidsplan År med både upphandling av leverantörer och avrop: År med endast avrop: okt-dec (2017): Upphandla leverantörer feb-mars (2018): Avropa kurser aug: Publicera kurskatalog jan (2019): Kurserna startar feb-mars (2019): Avropa kurser aug: Publicera kurskatalog jan (2020): Kurserna startar Ungefärlig tidsplan: Socialstyrelsen planerar att genomföra en upphandling av SK-kursleverantörer var 4:e år. Den upphandlingen görs på hösten under aktuellt år. För respektive kursår avropar Socialstyrelsen från ramavtalet. Avrop sker varje år, i början av året innan aktuellt kursår. Exempelvis: - Socialstyrelsens planerar att skicka ut avropsförfrågningar avseende kursåret 2019, under februari/mars 2018 - skicka ut avropsförfrågningar avseende kursåret 2020, under februari/mars 2019 - skicka ut avropsförfrågningar avseende kursåret 2021, under februari/mars 2020 - skicka ut avropsförfrågningar avseende kursåret 2022, under februari/mars 2021. 

Vad är likadant som tidigare? Upphandlingen annonseras och anbud lämnas in via Visma Tendsign. Upphandlingen kommer att innehålla krav på anbudet, krav på leverantören, krav på tjänsten och ramavtalsvillkor. Möjlighet att ställa frågor i Tendsign under annonseringstiden, ang innehållet i upphandlingsdokumentet. Kvalificering och utvärdering av anbud kommer att ske. Tilldelningsbeslut fattas och meddelas leverantörerna.

Att tänka på som leverantör Viktigt med intern samordning på grund av att Socialstyrelsen endast utvärderar ett anbud/leverantör. Kursansvariga inom samma organisation (med samma organisationsnummer) tillhör samma leverantör. Viktigt att leverantören lägger tid och omsorg på att svara på upphandlingen. En leverantör som inte kommer med i ramavtalet riskerar att missa möjligheten att ge SK-kurs fram till 2022. Tänk på att Socialstyrelsen endast kommer att utvärdera ett (1) anbud per leverantör. Det senast inkomna anbudet från leverantören, vid tid för anbudsstängning, är det giltiga anbudet och det som Socialstyrelsen kommer att utvärdera. En leverantör kan exempelvis vara ett landsting, ett universitet, eller en enskild firma. Kursansvariga inom samma organisation tillhör samma leverantör. Exempel: Om ett landsting lämnar in ett anbud innebär det att alla kursansvariga (oavsett klinik- eller avdelningstillhörighet) som är anställda av landstinget, omfattas av landstingets anbud. Av denna anledning är det viktigt att leverantören har en intern samordning kring anbudsinlämning, så att inte olika personer från samma organisation skickar in olika anbud. En leverantör som inte skickar in anbud eller skickar in ett ofullständigt anbud riskerar att missa möjligheten att ge SK-kurs under perioden 2019-2022. Därför är det viktigt att leverantör som är intresserad av att ge SK-kurs, lägger god tid och stor omsorg på att svara på upphandlingen.

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se http://www.socialstyrelsen.se/sk-kurser/upphandling-sk-kurser http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2017/2017-5-21/ Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se