Information om VFU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret
Advertisements

Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Praktiktermin på Förvaltningsprogrammet
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Det svenska politiska systemet: Introduktion
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Utlandsstudier Inom Europa Johanna Persson Internationell samordnare.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Praktiktermin på masterprogrammet i offentlig förvaltning
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Praktiktermin på masterprogrammet i offentlig förvaltning
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Skolutveckling genom aktionsforskning
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Praktikkurs. Allmän info kurs 14 Omfattning 22,5 högskolepoäng. 15 veckors sammanhängande heltidstjänstgöring med maximalt en veckas frånvaro. För tillträde.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Välkommen till fördjupningsvalsinformation. Agenda för detta pass Genomgång av nya webbsidorna för ”Val av kurser inom program” - Examina -Civilekonomtiteln.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till svenska 1
Fördjupning och examination av VFU
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
I uppgiften examineras följande mål:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Agenda kommunikatörer inom lärarutbildningen
Validering inom Lärarlyftet
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Sociologi Introduktion.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Workshop Arbetsplatslärande.
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation åk 4-5
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Referensgrupp
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Information om VFU

!VIKTIG! Gå in på GUL! Information inför Verksamhetsförlagd utbildning SQ4451 V18

VFU - En kurs eller praktik/arbete? Dvs: Universitetet är fortsatt ansvarig för er arbetsmiljö Fortsatt kunskapsinhämtning och kritisk förhållningssätt i centrum Skillnaden: ni utformar och följer en individuell lärandeplan - utifrån generella lärandemål för kursen & anpassad till praktikplatsen & till dig som individ Kurs på heltid: 40 tim/vecka

Under kursen kommer du att träna på: din förmåga att etablera, upprätthålla och avsluta relationer din förståelse för processer i socialt arbete din empatiska förmåga att kritisk reflektera över hur du påverkar och påverkas av din empatiska förmåga att reflektera över och kritiskt granska etiska dilemman, konflikter och maktförhållanden i det sociala arbetet att reflektera över hur normer, värderingar och attityder påverkar mötet och relationen med målgruppen samt samverkan med övriga yrkesgrupper att identifiera, motivera och självständigt tillämpa olika teorier och metoder i socialt stöd och förändringsarbete

Att relatera mellan teori och praktik VFU:n är ett tillfälle för att träna: förmågan att tillämpa/utveckla teorier & metoder från utbildningen i praktiken Varför? för att inhämta information om situationer och processer i den professionella vardagen För att kunna kritisk granska hur informationen om situationer/processer har kommit till för att kritisk analysera dessa för att utveckla vetenskaps-/evidensinformerade arbetsmetoder/behandlingskoncept för förändring för att argumentera utifrån vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet

Förberedelse inför VFU:n Hur förbereda mig? Utveckla din egen teoretisk begreppsapprat under termin 4 och ta med den till VFU-platsen Hur gör jag? Inventera: Vilka begrepp/teorier/arbetsmetoder har jag lärt mig hittills under t1-3? (Skriv gärna några rader: Definition, litteraturhänvisning) Komplettera: Vilka begrepp/teorier/arbetsmetoder lär jag mig under t4? (Se ovan) Sätta in dem i relation till varandra: Hur hänger dessa begrepp teorier ihop för just dig? Ordna: I vilka verksamheter tror du att vilka begrepp/teorier/arbetsmetoder kommer att vara speciellt viktiga?

Vilka verksamhets-områden för socionomer finns generellt? Frivilligorganisationer Förebyggande verksamheter/utförare (FH, IFO, ÄO, Skola, Fritid) Ledarskap (FH, ÄO) Myndighetsutövning (FH, IFO, ÄO) Hälso- /sjukvård Institutioner/boende Statliga myndigheter Övrigt socialt arbete

att tänka på när ni väljer VFU-plats… Ni som ev. har med ert obearbetade kriser/trauman – tänk er för när ni väljer er VFU-plats! (ligger verksamhetsområde för nära egna erfarenheter, kan det påverka era möjligheter till lärande på kursen)

Interprofessionellt lärande (=IPL) Vad? Lärande i grupp med studenter från professionsutbildningar vid Sahlgrenska (vårdvetenskap, AT/SG, dietisprog., etc); Samarbetsprojekt GU/SU/Gbg Hur? 2-veckorsperiod, arbete med verkliga klienter/patienter, upplagd som ”kurs i kursen” med egen litteratur, föreläsningar, seminarier, gemensam utredning, loggbok, intyg Var? Obligatorisk deltagande vid VFU: Sahlgrenska/Primärvård, ÄO i SDF Ask/Fröl/Högsb, Örg/Härl, Maj/Lin, Centrum, Lundby,  Ö & V Göteborg Frivilligt deltagande vid VFU i ÄO andra SDF Göteborg/Kranskommunerna; övr. Sjukvård i VGR (kranskommunerna)

Internationalisering Eventuellt inkommande Erasmusstudenter (seminariegrupp på engelska) Att få träffa och arbeta med människor från många delar av världen. Världen kommer till dig Du ger dig ut i världen. Möjlighet till utlands-VFU

VFU UTOMLANDS Viktoria Jendmyr OCH Katarina hollertz 2016-09-12

HUR? Två spår Avtalsbaserad VFU (avtalsuniversitet rekryterar/bistår med rekrytering av VFU-plats, handledare samt universitetskontakt) Individuell VFU (inga avtal, studenten ansvarar själv för rekrytering av praktikplats, handledare samt universitetskontakt)

VFU – MED AVTAL INDIVIDUELL VFU LP och andra universitetsavtal Erasmus Etablerade kontakter Rwanda (Butare) Belgien (Geel) Uruguay (Montevideo) Uganda (Kampala) Tyskland (Berlin, Munster, Kiel) UK (London) Norge (Stavanger) Österrike (Innsbruck)

ATT TÄNKA PÅ Fördelar/nackdelar med utlands-VFU ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) ATT TÄNKA PÅ Fördelar/nackdelar med utlands-VFU Avtalsbaserad eller individuell VFU VFU (en kurs - inte volontärarbete/resa/praktik) Utmaningar –professionellt och personligt (sociala problem, språket, kulturfrågor, socialt arbetes normativa karaktär, tiden…)

VFU-TERMINEN Lärandemål identiska för VFU i Sverige och utomlands ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) VFU-TERMINEN Lärandemål identiska för VFU i Sverige och utomlands 18 veckor VFU (istället för 20). 16 för Rwanda. Förberedande aktiviteter på GU innan avresa Seminariegrupp på GUL under terminen Kompletterande litteratur (innan och under VFU) Avslutande seminarium vid hemkomst Fortsatt kunskapsförmedling (information till studenter på tidigare terminer, International Social Work Day, Buddy system mm).

INTRESSEANMÄLAN – VFU UTOMLANDS Gå in på hemsidan – studier praktik utomlands – internationell VFU

VIKTIGA DATUM September/februari informerar studenter på termin 6 som gjort VFU utomlands på ett internationellt café - håll utkik! Prel. 25 september. Internationellt socialt arbete – International Social Work Day i mars samt FN-dagen i oktober. Termin 4: 25 februari/25 september måste intresseanmälan om utlands- VFU göras. Ligger till grund för kvartsamtal. Därefter kvartsamtal– anmäl dig på lista utanför Viktoria Jendmyrs rum (D326). Obligatoriskt om du anmält intresse! Viktigt att inte söka VFU-plats både i Sverige och utomlands. Den 1 november måste du ha bestämt dig om du vill göra VFU utomlands eller i Sverige! 15 december – utreseseminarium (Obligatoriskt!)

) FRÅGOR? international@socwork.gu.se

VFU - platser i Sverige vt 2018 Institutionen ordnar platser, alla får plats, alla kan söka alla platser Information 3 NOV kl 10-12 Dragonen Anmälan om intresse av plats i november Endast behöriga kan söka då

VFU utanför GR, frågor och håll koll Önskemål om VFU utanför GR, maila oss senat 1 oktober. Ange ort och särskilda önskemål. Vid frågor eller funderingar kontakta oss gisela.reskow@socwork.gu.se bett.larsdotter@socwork.gu.se Vi kommunicerar via GUL, så HÅLL KOLL!