Ineras konferens Digitala vårdmöten 11 september

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Advertisements

Vårdval primärvård i Sydöstra sjukvårdsregionen
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
PRIMÄRVÅRDEN.
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
För lite ersättning! Om fel ersättning – ändra besökskostnad i kassan!
Rehabiliteringsgarantin
Ersättningsmodell och pris 2015
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Patientlagen För att stödja medlemmarna i genomförandet av patientlagen beslöt hälso-och sjukvårdsdirektörsnätverket, informationsdirektörsnätverket och.
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Vårdval Rehab Förslag till beslut i Ägarutskottet Vårdval införs vid tidpunkt som anges när finansieringen fastställs Närhälsans rehab organiseras under.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Framtidens bästa primärvård
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Patientlagen (2014:821) Förskrivarkonferensen den 10 november 2015.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Lärosätenas indirekta kostnader Dialogseminarium SUHF/Indirekta kostnader/Ann-Kristin Mattsson1.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Kartläggning av huvudmännens styr- och ledningsdokument avseende hälsofrämjande hälso- och sjukvård En exempelsamling Milan Knezevic Presentation.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Primärvårdscentrum Östergötland
Morgondagens primärvård
Information på Uppföljningsmöte
Bred översyn av det nationella taxesystemet
Sofie Zetterström, vice vd
Jan Hellberg Crister Blom
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Krävs det remiss för att söka vård i Jämtland Härjedalen?
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
En tjänst för ökad tillgänglighet
Information på Uppföljningsmöte
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Samverkan inom Region Norrbotten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Hjälpmedelsförskrivning
Strama Jönköping Kvartalsrapport 2, 2019
Ekonomi Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Digitala vårdtjänster - nya riktlinjer för ersättningar vid utomlänsvård Ineras konferens Digitala vårdmöten 11 september Agneta Rönn och Lars Kolmodin, SKL

Räkneexempel En genomsnittlig vårdcentral i Sverige hade 2016 ungefär 3000 fysiska vårdkontakter per månad, varav ca 1000 var läkarbesök. Om man slår ut det totala antalet digitala utomlänsbesök hos nätläkarna på alla vårdcentraler i landet blir det (i juli 2017)  i genomsnitt 17 per vårdcentral och månad.

Digitala vårdgivare; exempel Underleverantörs-avtal Läkarhuset Tranås Patienter från hela Sverige använder Kry.se via Läkarhuset Tranås, som ersätts för utomlänsbesök för alla utom patienter från Jönköping. Patienten betalar 250 kr, gratis för barn. KRY ägs av Webbhälsa AB. Vården via KRY utförs av de vårdgivare som har tecknat avtal samt av vårdgivaren Digital Medical Supply Sweden AB, som är ett helägt dotterbolag till Webbhälsa AB (https://www.kry.se/for-vardgivare/). Ackrediterad vård-central i vårdvalet

Uppdrag från ED-nätverket (feb17) Att inom ramen för en översyn av Riksavtalet för utomlänsvård Utreda den legala frågan om betalningsskyldighet för digitala tjänster från en underleverantör till en av annat landsting kontrakterad privat vårdcentral. Ta fram ”ett rimligt pris” (utomlänspris) för ett digitalt besök En viktig utgångspunkt är att den digitala vården är ett värdefullt komplement till den fysiska vården och blir en viktig del av den framtida vården!

Underleverantörers status Av landsting kontrakterad vårdgivare kan anlita underleverantör för fullgörande av kontrakt och får då samma juridiska status som den vårdgivare som kontrakterat dem Det finns inget undantag för digitala vårdtjänster, digital teknik är ett verktyg Underleverantörer blir därmed indirekt anslutna till offentlig finansiering och valbara enligt Patientlagen, Hälso- och sjukvårdslagen samt Riksavtalet för utomlänsvård Slutsatsen är att KRY och MinDoktor och ev tillkommande underleverantörer är indirekt är anslutna enligt LOV uppfyller aktuella kriterier för offentlig finansiering och valbarhet är valbara för patienter från hela landet

Vad är en rimlig utomläns-ersättning? Saknas bra kostnadsdata idag – priset måste grundas på kalkyl Avvägning – varken ”för låg” eller ”för hög” Prisreferenser för fysiska läkarbesök: varierar mellan 650 och 2195 kr Kalkyl grundas på lön för allmänspecialist och antaganden om: Andel av arbetstiden som är patienttid (70 – 80%) Kringkostnader (annan personal) per läkare (0,5-1) Övriga kostnader (20-30% av totala kostnaden exkl med service) Medicinsk service 50 kr per besök Antal besök per timme (3-4)

Sammanfattning av den beslutade rekommendationen (maj 2017) En rimlig nivå för gemensam utomlänsersättning för digitala besök är 650 kr för läkare, 600 kr för psykolog och kurator och 300 kr för övriga sjukvårdande behandlingar. Ersättningen är brutto, dvs. patientavgiften dras av vid fakturering. För att en digital vårdkontakt ska berättiga till ersättning ska ett antal krav vara uppfyllda: Kvalificerad sjukvård Krav på journalföring och rapportering Besök föregås av sortering ID-kontroll med stark autentisering Medicinsk service ska ingå Ersättningarna beslutas av sjukvårdsregionerna och tas in i de regionala prislistorna Rekommenderad ersättning gäller mellan landstingen (inte mot vårdgivare) och på kort sikt, måste sedan följa utvecklingen!

Vad händer nu? Fler digitala aktörer tillkommer… (Östergötland, Capio, Aleris, Medicoo m fl) Landstingen jobbar vidare med digitala lösningar bl.a. inom primärvård…. Av alla sex sjukvårdsregioner har fem beslutat följa rekommendationen (den sjätte behandlar frågan i höst). RJL har ändrat sin regelbok för ersättningar från 1 juli. En arbetsgrupp på SKL (fem landsting ingår) går vidare med vissa frågor som gäller Riksavtalet för utomlänsvård och ersättningar för digitala vårdtjänster Ytterligare frågor hanteras inom ramen för det breda arbete som pågår i hälso- och sjukvården kring digitaliseringen

Arbetsgruppens uppdrag (prel) Utomlänsersättningar Vad kostar vården och vad faktureras mellan landstingen? Ersättning till vårdgivaren – vilka incitament skapar differentierade ersättningsnivåer, t.ex. olika ersättningar för inom- och utomlänspatienter? Ersättningar för fler digitala vårdtjänster Patientavgifter – kan skillnaderna få några effekter? Medicinsk service – praktiska konsekvenser av kostnadsansvaret? Systematisk uppföljning av den digitala vården Upphandlingsfrågor – översiktlig kartläggning

Fler frågeställningar…. Uppföljning av vårdkvalitet i den digitala vården, kontrollfrågor m.m. Patientsäkerhetsfrågor, t.ex. vilken vård som kan ges resp. inte bör ges digitalt Hur arbetar landstingen strategiskt med utvecklingen av digitala vårdtjänster i primärvården? Kan en gemensam ingång till digitala vårdtjänster skapas via 1177? Digital triagering?