Om skrivprocessen Anette Wahlandt Språkhandledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Britt Klintenbergsvenska Lisa Loenheimsvenska Anna Elgemark engelska David Sandbogeengelska Språkhandledning på Handels.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Aktionsforskning och skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 1 Falkenberg 28/1 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet internat 3 Aspenäs Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Svenska som andraspråk 1
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
U5: Gallring och konkurrens
Konsten att läsa sakprosa
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Välkomna till klass SI16D!
Historia- Drömmar - Identitet
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Andra delen i analys och planeringsfasen
Kritiskt förhållningssätt
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Gymnasiearbete 100 p.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Några viktiga regler angående
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Skolledningskonferens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Lärares planeringsarbete!
Ordklasser och akademisk text
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Religion Livsåskådning.
Presentationens avskrift:

Om skrivprocessen Anette Wahlandt Språkhandledare Vi kommer att ha workshops och seminarier se vår hemsida.

Att skapa Siv Strömquist (2000)

Att skriva är kulturellt betingat Att skriva är att delta i ett samtal Om skrivande Att skriva är kulturellt betingat Att skriva är att delta i ett samtal Du lär dig genom att läsa och skriva Du utvecklas genom att samarbeta med andra Bli medveten om skrivprocessen Man kan lära sig att skriva facktexter Ingen föds som expert! Källa: Dysthe m.fl. 2010

(Siv Strömquist, 2014)

Skrivprocessens 3 delar läsa tänka skriva

Du behöver under din studietid utveckla Fackkunskaper Textkunskaper Skrivprocesskunskaper

Man måste kunna visa fram sin kunskap Fokus på innehåll Fokus på struktur och stil Fokus på form: formalia

Texttriangeln (Dysthe m.fl.2002) innehåll Skrivsituation (syfte, mottagare) Innehåll/Struktur Meningar Ordval rättskrivning skiljetecken formalia Du rör dig ner och sedan upp igen. Allt måste hänga samman. Global nivå Lokal nivå

Akademisk stil Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel Akademisk håll dig till saken Undvik att vara pratig Sträva efter det mest träffande ordet eller uttryckssättet Korrekt Innehållsmässigt & språkligt Faktauppgifter Rättstavningskontroll Organiserad Visa hur du har lagt upp texten Fungerande disposition Tydligt språk Enkel Skriv inte svårare än du behöver Komplicerade begrepp när du skriver om komplicerade saker Nivå – dina kurskamrater Akademisk Formalitet (återhållsam med ”jag”) Hög innehållspackning

Exempel på hur en text kan vara organiserad Inledning & frågeställning Inledning Beskrivning av insamlat material Analys av materialet Diskussion

Litteraturtips