Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
Advertisements

1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kommunernas inkomster
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
SKL Trygghet & säkerhet
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Studieavgifter maj 2010.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regler för upphandling
Arbetsformer XX vattenråd.
Regiongemensam elevenkät 2016
Agenda 21/2: Investering & Verksamhetsuppföljning – A-salen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Verksamhetsanalys - äldreomsorg Siv Stjernborg Signild Östgren
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Finansiering nämnder Olika finansieringskällor
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Budgetdialog Kommunfullmäktige, kommunens revisorer, överförmyndaren och vänortskommittén.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Målstyrning och verksamhetsplanering
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Mål- och budget.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Revisionsredogörelsen 2017
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda

Effektivitet I ekonomiska sammanhang avser effektivitet oftast helt enkelt att så mycket bra verksamhet som möjligt ska genomföras med så liten resursinsats som möjligt.

Öppenhet Öppenheten innebär att olika frågor kan komma diskuteras och debatters och uppfattningar revideras och beslut kan ibland dröja.

Kommunalt självstyre Grunden 1862 års kommunalförordning. Självstyret vilar på tre fundament - den kommunala beskattningsrätten - den kommunala kompetensen (ta hand om angelägenheter av allmänt intresse inom kommunen) - möjligheter att anföra kommunalbesvär

Kommunallagen Likställighetsprincipen – behandla sina medlemmar lika (utom speciallagstiftningen) Självkostnadsprincipen - inte gå med vinst Obligatorisk verksamhet - som skola, socialtjänst, miljöskydd, byggnadsväsende och räddningstjänst

Den kommunala verksamheten och dess finansiering Den totala kommunalskatten 2005 var genomsnitt 31,5 varav 10,7 var landstingsskatt. Några verksamheter finansieras helt med avgifter, tex. vattenförsörjning och avfallshantering. Äldreomsorg och barnomsorg avgiftsfinansieras med ca 25 respektive 11 %. Skolan skattefinansieras i princip helt. Statsbidrags- och utjämningssystemet har syfte att ge kommunerna (och landsting) mer likvärdiga förutsättningar att bedriva sin verksamhet. Kostnadsutjämning kan en kommun få om ålderstrukturen visar att man har många äldre invånare. En glesbygdskommun kan få kostnadsutjämning för skolan för att kunna ha undervisning i mindre grupper

Den kommunala redovisningen Regleras i 1991 års kommunallag. Kommuner (och landsting) ska ha god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. (gäller även kommunala bolag) Årsredovisningen skall upprättas med iakttagande av god redovisningssed verksamhet som bedrivs i bolagsform eller stiftelser. Sedan år 2000 gäller att ”Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna”( KL 8:4) Balanskravet innebär att om verksamheten har gått med underskott skall det negativa resultatet kompenseras under kommande tre åren. (under endast synnerliga skäl kan man frångå balanskravet).

Budgetering I budgeten fördelas kommunens resurser för det kommande året. Innan man fördelar resurserna måste man veta hur stora de är. ekonomisk ram (rambudgetering) som man måste hålla sig inom. Politikerna bestämmer vilka verksamheter ska prioriteras och förvaltningen bestämmer hur pengarna ska fördelas. prestationsbaserad resursfördelning. T.ex. skolan får en viss summa pengar/elev. Detta kallas ofta pengsystem eller servicecheck system. behovsbudgetering som utgår från ett geografiskt område (vanligen kommun del)

Budgetarbete Arbete med budgeten sträcker sig över nästan hela året. Nämnderna måste besluta om förslag till budget helst i juni men senast augusti (ev. september)

Forts. budget Underlag till budgetarbetet som skall användas; tidigare års bokslut innevarande års uppföljning aktuell nuläges- och omvärldsanalys kunskap om kommande förändringar i verksamheten prognoser om löne- och kostnadsutveckling

Budgetberedningen består av ledande politiker i kommunen, vanligtvis kommunstyrelsens arbetsutskott.

Nyckeltal I samband med budgeten skall målen för kommunens ekonomiska utveckling fastställas. Oftast använder man sk nyckeltal som ett sätt att belysa kommunens ”god ekonomisk hushållning”. Följande bör belysas: Kommunens ekonomi Verksamhetens produktivitet Sambandet mellan personal och ekonomi Kommunens framförhållning i olika frågor Miljösituationen i kommunen Befolkningsunderlag

Om kommunens soliditet ( hur mycket kommunen själv äger ”det egna kapitalet”) sjunker tyder det på att den ekonomiska utvecklingen går åt fel håll.

Verksamhetsmål och –mått Verksamhetens mål och mått skall spegla både ekonomi och volym och ge indikation om kvaliteten.

Exempel: Ekonomi Volym Kvalitet Äldreomsorg nettokostnad/ antal personer nöjda hemtjänsttimme med service personer LSS verksamhet kostnad/boendeplats antal boende tillgänglighet

Verksamhet Ekonomi: Hur ser kommunens situation ut? Vad kostar exempelvis ett antal hemtjänsttimmar? Volym: Hur mycket hemtjänst eller boende finns i kommunen? Kvalitet: Vilken kvalitet har servicen som erbjuds? T.ex. nöjda personer

Styrning Många kommuner arbetar utifrån målstyrning mer eller mindre renodlat. Oberoende hur renodlad målstyrningen är så ska målen vara; enkla och lätta att förstå realistiska (nyckeltals mål ska vara möjliga att uppnå) mätbara tidsbestämda accepterade och kända i kommunen

Analys och uppföljning Vid budget tillfället måste man göra vissa antaganden om hur framtiden kommer att utveckla sig

Uppföljning Man behöver kontinuerligt följa upp utifrån ekonomin (resurserna) och måluppfyllelsen. Tidigt ge signaler om det förekommer avvikelser. Medverka till rationaliseringar och effektiviseringar Rapportera till chefen och nämnden Föra dialog med berörda

Forts.uppföljning Tillförlitligheten i uppföljningen (prognosen) är lägst i början av året, eftersom det är endast en mindre del av verksamheten som genomförts. Den löpande uppföljningen bör ske månadsvis (månadsrapporter)

Forts. uppföljning I uppföljningen ingår; jämförelser mellan budget och utfall måluppfyllelse kommentarer till avvikelserna helårs prognos