Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Verksamhetsanalys - äldreomsorg Siv Stjernborg Signild Östgren

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Verksamhetsanalys - äldreomsorg Siv Stjernborg Signild Östgren"— Presentationens avskrift:

1 Verksamhetsanalys - äldreomsorg Siv Stjernborg Signild Östgren

2 Varför jämföra och analysera?
Ger ett signalsystem - avvikelser jämfört med andra kommuner - avvikelser över tid Förklara skillnader - påverkbara och icke påverkbara faktorer Lära och utveckla - lära sig av goda exempel - ger underlag för bra uppföljning och prognoser Förbättra den egna redovisningen - höja statusen på statistik och räkenskaps-sammandraget

3 Vilka av Sveriges 290 kommuner är mest lika
Det beror på om man vill göra en övergripande jämförelse eller om det är en specifik verksamhet man vill jämföra sig med. Samtliga uppgifter är hämtade från

4 Ekonomirapporten, oktober 2016
Nominell och real skatteunderlagstillväxt samt sammanvägd prisökning på kommunernas och landstingens kostnader Procentuell förändring Ekonomirapporten, oktober 2016

5 höjd skatt 20,54

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 Sjukfrånvaro rel. hög och ökande – särskilt i yngre åldrar

16 Reflektion över ekonomin
Relativt låg skatt men nu höjning 30 öre och ca skånesnitt Antalet invånare ökar framför allt beroende på ökad invandring men även ökande födelsenetto Verksamhetens nettokostnader ökar Bra resultat hittills men nu behöver skatten höjas Stark soliditet Bra eget kapital Större investeringar framöver Med andra ord en hyvens kommun!

17 Hur jämföra kostnader? Se på Referenskostnaden
Referenskostnaden är den kostnad som kommunens struktur motiverar enligt det kommunala utjämningssystemet. Högre kostnad än referenskostnaden kan bero på högre ambitionsnivå eller lägre effektivitet i verksamheten. Det kan förklaras av högre politiska ambitioner avseende personaltäthet, ambition i verksamheten alternativt andra ambitioner ex. allas rätt till heltid. Strukturen kan vara kostsam p g a tradition. Referenskostnaden kan vara mindre bra verklighetsbeskrivning

18

19 Avvikelse nettokostnad och referenskostnad kr/inv.

20

21 Reflektion - övergripande
Det är LSS-verksamheten och grundskolan som har lägre kostnader än referenskostnaden, alla andra verksamheter har högre faktiska nettokostnader än referenskostnaden. Totalt ( för de båda utjämningssystemen) ligger de faktiska kostnaderna 1 miljon lägre än referenskostnaden. Eslöv är i LSS-utjämningen en bidragskommun och fick 49 miljoner i bidrag år 2015. För övrig verksamhet ligger de faktiska kostnaderna lägre än riket med 30 miljoner

22 Äldreomsorg

23 Vilka av Sveriges 290 kommuner är mest lika
Det beror på om man vill göra en övergripande jämförelse eller om det är en specifik verksamhet man vill jämföra sig med. Samtliga uppgifter är hämtade från

24

25 Utveckling faktiska kostnader 2000-2015 jämfört med demografi, äldreomsorg

26

27

28

29

30

31

32 Nyckeltal ger signal…….

33 Öppna jämförelser

34

35

36 Reflektioner - äldreomsorg
De faktiska kostnaderna följer demografin relativt väl. Jämförs nyckeltalet kostnader för äldreomsorgen i kr/inv.65+ så kostar verksamheten nästan kronor mer per inv i Eslöv än i jämförbara kommuner. Det är framför allt de särskilda boendena som kostar mer. Hur kostnader redovisas för korttidsvård kontra särskilda boenden borde undersökas mer. Hemtjänsten är något dyrare än i liknande kommuner. Både hemtjänsten och särskilda boenden har lägre kostnader när man jämför kostnaden per brukare. Viktigt att ni mäter nyckeltal kontinuerligt, sträva också efter att mäta effektiviteten. Obligatoriska uppgifter som skickas in till myndigheter bör återanvändas i verksamheten. Var ligger budgetansvaret? Myndighetsersättning mot budget, utförarna verkställer inom ersättningen. Behov av översyn av ersättningen samt transparens.

37 Bra med vårdtyngdsmätning för att få rätt resurser till brukarna.
Prioritera att verksamhetssystem fungerar. I hemtjänsten har ni enligt uppgift 39 ytterfall, inga köer. Antalet boendeplatser är fler än i andra kommuner. Omsättning av boendeplatser är hög. Beläggningen var % och 2016 första halvåret 97%. Se över era intagningsrutiner och rapporteringsrutiner. Nytt hälso- och sjukvårdsavtal – viktigt med uppföljning. IDA-modellen bra initiativ, effektivisering inom en treårsperiod. förbättrade arbetssätt förbättrade verksamhetssystem – mål föregångare teknologi följ upp utförda timmar – mål att bo hemma fokusera på vad brukaren kan göra själv, utöka sedan efter behov tidiga insatser, rehab.

38 Organisationen upplevs otydlig, mer ekonomi och HR-stöd.
Karidal, viktigt med förebyggande insatser för att förhindra senare dyra insatser. Att erbjuda heltid upplevs inte som finansierat, kostnadsdrivande och otransparent ersättning. En mer öppen redovisning av hur resurserna fördelas, volymkompensation måste diskuteras. Organisationen upplevs otydlig, mer ekonomi och HR-stöd. Hög sjukfrånvaro upplevs som ett problem.

39 Framtidsanalys av ekonomin
Hur ser det ut de närmaste åren?

40 Utveckling faktiska kostnader 2000-2015 jämfört med demografi, totalt

41 Prognos över befolkningsutvecklingen i Eslöv efter åldrar, procent

42 Demografisk framskrivning 2015-2021
Framskrivningen består av En framskrivning av de demografiskt betingade behoven utifrån kommunens befolkningsprognos. Beräkningen görs i fasta priser.

43 Befolkningsutveckling 2015-2021

44 Befolkningen 65+

45

46 Verksamhetens kostnader 2015 och 2021 Exklusive affärsverksamhet miljoner kronor, fasta priser

47 Slutsatser – framskrivning 2015-2021
På totalnivå har kommunen haft svårt att parera demografin. I beräkningarna ingår kostnadsökningar på 9 procent i fasta priser som följer av förändringar i befolkningens storlek och sammansättning. Omstrukturering av verksamheten behöver göras för 168 miljoner. Medel behöver föras framför allt till grundskolan, barnomsorgen och till gymnasieskolan på sikt. Er befolkningsutveckling på äldreomsorgssidan innebär att antalet äldre-äldre ökar på sikt, 7 procent fram till år Även antalet yngre-äldre ökar med 7,5 procent under perioden. Totalt besparingsbeting: Värdesäkrat statsbidrag, 2% = 58 Ej värdesäkrat statsbidrag, 2 % = 75 Ej värdesäkrat statsbidrag, 1,3 % =68 Värdesäkrat statsbidrag, 1,3 % =50

48 Hemtjänst – timersättning 2015

49 Hög andel heltidsanställda i Eslöv

50 KPB – Kostnad per brukare

51 Plusbilder

52

53

54

55

56 Tack för oss!


Ladda ner ppt "Verksamhetsanalys - äldreomsorg Siv Stjernborg Signild Östgren"

Liknande presentationer


Google-annonser