Planering på Särskilt boende
Började med 2 avdelningar Personalen fick önska vart man ville jobba Starten Start ca 1,5 år sedan Började med 2 avdelningar Personalen fick önska vart man ville jobba Inga beslut på det särskilda boendet Arbetsledningen valde två avdelningar som började Solvik består av 4 avd med 17 boende, sista har 10 boende
Steg 1 Planeringsmöte med boende, enhetschef/arbetsledare, kontaktman och ev anhöriga En Besöksplanering upprättas, med de önskemål och de behov som man kommit överens om. Social tid prioriteras med en timma per boende och vecka.
Steg 2 Göra planeringar ut efter de besöksplaneringar som är gjorda Arbetsledningen gör planeringen och delar ut den till personalen dagligen Den sociala tiden ligger också i planeringen Planerat så att man kan lämna avdelningen. Tanken fårn arbetsledningen är så
Steg 3 Alla 5 avdelningar igång, sista börjar i Maj Sammarbete med it - leverantör för att anpassa planeringen till särskilt boende Införa ÄBIC och KSI
Positiva effekter Individen i focus Bättre kvalitet för den boende Självständighet och individuellt för de boende Kontinuitet Lägre kostnader 17 timmar mer kunde utföras varje vecka Färre avvikelser Rättvisa Bättre arbetsmiljö Lättare för vikarier Arbetsledningen har kolla på läget Färre larm De informella ledarna har tappat sin makt, detta beror på en tydlig arbetsledning.
Negativa effekter Tidsåtgången för arbetsledning Brist på biståndsbeslut på särskilt boende It – stödet inte anpassat till särskilt boende
Framtid Nyckelfritt läkemedelsskåp Elektronisk signering av läkemedel Planering elektronisk form istället för papper Genomförandeplan i elektronisk form istället för papper till personal/brukare
Från drak-tid till framtid Tack för mig !