på personer i behov av hjälp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Swot - analys.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Årsuppföljning LSO.
Kommunikationsplan.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Uppföljning och kontroll. Planering samordning och kontroll är begrepp som används för att beskriva och förklara ekonomisk styrning. Faserna överlappar.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Ett balanserat styrkort
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Föreläsning
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Målbild 2012 Mariestad
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Kap 10 Marknad för turism •
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Beställning av tjänster
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Mallar svenska.
Nämndplan 2015.
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Heltid för alla tillsvidareanställda ”Heltidsanställningar i Kristianstads kommun ska vara en norm och deltid en möjlighet för de som så önskar”
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Att starta, planera och driva projekt
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Trygghet, trivsel och glädje
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Kommunikationsplan.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Processen för Balanserad Styrning
Förbättra klubbkvalitet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Timrå – en stark kommun i en växande region
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

på personer i behov av hjälp Balanced scorecard Visioner erbjuda bästa omsorg Strategier fokusera på personer i behov av hjälp Perspektiv

Perspektiv Kritiska lönsamhet leverans- rätt nya kompetens Process Utveckling Medarbetare Finansiellt Person med behov Kritiska lönsamhet leverans- rätt nya kompetens framgångs- kostnads- precision metod metoder trivsel faktorer effektivitet nöjd person process- initiativs- orientering rikedom Mått lönsamhet precision kvalitets- antal nya andel servicegrad bristkost- idéer högskole- nader utbildade ledtid attityder Handlings- Ansvariga och tidsplaner för att nå uppsatta mål planer

B S Vision; övergripande mål för verksamheten – vad vill vi uppnå Strategi; beskriver hur vi kommer dit och hur vi utnyttjar resurserna Perspektiv; på vilka områden ska vi fokusera på Kritiska framgångsfaktorer; vad som är avgörande att vi gör bra saker Mått; vad bör vi mäta för att säkerställa de kritiska framgångsfaktorerna Handlingsplaner; vilka åtgärder behövs för att kunna uppnå våra mål

Vision Vem är organisationen till för? Inom vilket område ska organisationen verka? I vilken riktning ska organisationen utvecklas? Andra viktiga principer?

Strategier Konsten att utnyttja tillgängliga resurser för att uppnå visionen Vem har glädje av det vi gör? Vem konkurrerar vi med? Nya lösningar? Hur kommer vi dit? Vägvalen; behålla, utveckla, avveckla?

SWOT(Strength, Weaknesses, Opportunities, Threats) Vad bör vi? (hot och möjligheter) Vad kan vi? (styrkor och svagheter) Vad vill vi?( vilka ekonomiska mål, vilka kvalitets mål?)

Kritiska framgångsfaktorer och perspektiv Vad är viktigt för oss att göra bra? servicegrad tillgänglighet kontinuitet bemötande pålitlighet och trygghet kompetens Bra med 6-8 kritiska faktorer

Mått Hur mäter vi att det går bra? Utifrån målen? Synliga, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta

Utvärdering Sambandsanalys Värdering av sambanden Tex. budget i balans – nöjd personal och nöjda pensionärer

Handlingsplan Exempelvis - kartlägg ärendets gång - skapa förståelse - riv reviren - tänk på alternativa processer - minimera antalet inblandade - skapa flexibilitet - rätt kompetens på rätt plats

Uppföljning