Leverantörens kompetens Kommunens kompetens Leverantörens kompetens Kompetensområden Behov Funktion Lösning
Varför funktionskrav Vi kan kravställa, pröva och utvärdera eftersom vi förstår funktionerna Leverantören blir ansvarig för sin lösning Vi öppnar för fler möjliga lösningar och därmed bättre konkurrens Vi öppnar för nya och innovativa lösningar och därmed bättre verksamhet
Prövning och utvärdering Lösningskrav Lätt ”på pappret” Invaggas i objektivitet Kräver teknisk kompetens Anbudsgivarens hemmaplan Kan kräva oberoende testinstitut Funktionskrav Kräver ofta praktiska test, gärna i verklig miljö Kräver verksamhets-kompetens Kommunens hemmaplan Svårt att ifrågasätta om utvärderingsmetoden känd i förväg
Utmaningar med funktionskrav Det är lätt att bli hemmablind Prövning och utvärdering kan kräva (resurskrävande) praktiska tester, gärna i verklig miljö och med verkliga användare Marknaden är inte alltid med på noterna Kan ge större ovisshet om marknadens förmåga att svara Kan öppna för en lösning som man inte förutsåg och inte önskar
Funktionskrav – funktionsavtal Före tilldelning Efter tilldelning Krav och kriterier Reglerar villkoren i kontraktet VAD som ska åstadkommas Totalansvar att leverera avtalad funktion/tjänst Istället för lösningskrav Istället för köpa, hyra, leasa (hårdvara) Ofta i kombination men inte alltid. Exempel: Specifika lösningskrav på trygghetslarm på äldreboende som efter tilldelning levereras under funktionsavtal Funktionskrav på mobila trygghetslarm som efter tilldelning köps och används med egen kommunikation och larmmottagning