Formell logik Kapitel 3 och 4

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Formell logik Kapitel 1 och 2
Advertisements

Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
Satslogik, forts. DAA701/716 Leif Grönqvist 5:e mars, 2003.
Föreläsning 16 Logik med tillämpningar Innehåll u Information kring kursvärdering och tentagenomgång u Genomgång av övningstenta 2.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
FTEA12:2 Filosofisk Metod Grundläggande argumentationsanalys II.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Huvudsats och huvudsats
De sju intelligenserna
Formell logik Kapitel 5 och 6
Historiskt Källmaterial
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Skriva meningar i huvudsats
Formell logik Kapitel 1 och 2
Robin Stenwall Lunds universitet
Konsten att läsa skönlitteratur
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Formell logik Kapitel 7 och 8
Wordgenomgång.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
smslån utan kreditprövning
Hantera kurstillfälle
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ekonomi och samhälle Introduktion
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Den sociologiska blicken
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Nominativ Ackusativ Dativ
Artiklar Bestämd artikel.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
- Att vara personlig och beröra
Glasklart? ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Mänskliga rättigheter -
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

Formell logik Kapitel 3 och 4 Robin Stenwall Lunds universitet

Kapitel 3: De Booleska konnektiven Vi sade att predikaten och namnen kan variera mellan olika FOL Vi ska nu titta på några språkliga element som är gemensamma för alla FOL De Booleska konnektiven svarar mot orden ”och”, ”eller” och ”det är inte fallet att” (efter den brittiske logikern George Boole)

Kapitel 3.1: Negationssymbolen Den atomära satsen Hemma(john) uttrycker att John är hemma Vi kan negera satsen på följande sätt: Hemma(john) Denna sats uttrycker att John inte är hemma Allmänt gäller: Om P är en sats i FOL, så är P också en sats i FOL

Sanningsvärdet hos P anges av följande sanningstabell: TRUE FALSE FALSE TRUE En literal är en sats som är antingen atomär eller negationen av en atomär sats

Kapitel 3.2: Konjunktionssymbolen Om vi har två satser kan vi alltid bilda en ny sats genom att sätta en konjunktionssymbol mellan dem. Exempelvis: Hemma(john)  Hemma(mary) Satsen uttrycker att John är hemma och Mary är hemma De satser som förbinds med konjunktionssymbolen kallas konjunkter

Översättning: Hemma(john)  Hemma(mary) I vardagsspråk kan vi sätta konjunktionen mellan namn: ”John och Mary är hemma”. Översättning: Hemma(john)  Hemma(mary) I vardagsspråk kan vi sätta konjunktionen mellan verb: ”John halkade och föll”. Översättning: Halkade(john)  Föll(john) En sats i FOL kan innehålla en konjunktion även om dess vardagsspråkliga motsvarighet saknar konjunktion ”Pålle är en vit häst” översätts Vit(pålle)  Häst(pålle)

Sanningstabellen för konjunktion: P Q PQ TRUE TRUE TRUE TRUE FALSE FALSE FALSE TRUE FALSE FALSE FALSE FALSE En konjunktion är sann om och endast om båda konjunkterna är sanna

Kapitel 3.3: Disjunktionssymbolen Om vi har två satser kan vi bilda en ny sats genom att sätta en disjunktionssymbol mellan dem: Hemma(john)  Hemma(mary) Satsen uttrycker att John är hemma eller Mary är hemma En sats som har formen P  Q kallas för en disjunktion De satser som förbinds med disjunktionssymbolen kallas disjunkter

Vi kan uttrycka den exklusiva innebörden av ”eller” på följande sätt: I logiken förstås ”eller” i dess inklusiva bemärkelse, dvs en disjunktion är sann även i det fall då båda disjunkterna är sanna Vi kan uttrycka den exklusiva innebörden av ”eller” på följande sätt: (Hemma(john)  Hemma(mary))  (Hemma(john)  Hemma(mary)) Satsen säger att John eller Mary är hemma men att det inte är så att båda är hemma (”antingen John eller Mary är hemma”) Vi kan nu även uttrycka ”varken … eller”: (Hemma(john)  Hemma(mary)) Satsen säger att varken John eller Mary är hemma

Sanningstabellen för disjunktion: P Q PQ TRUE TRUE TRUE TRUE FALSE TRUE FALSE TRUE TRUE FALSE FALSE FALSE En disjunktion är falsk om och endast om båda disjunkterna är falska

Kapitel 3.5: Mångtydighet och parenteser Följande mening är mångtydig: ”Max är hemma eller Clair är hemma och Carl är glad” I FOL undviker vi den typen av (syntaktisk) mångtydighet med hjälp av parenteser: Betydelse 1: Hemma(max)  (Hemma(clair)  Glad(carl)) Betydelse 2: (Hemma(max)  Hemma(clair))  Glad(carl) Parenteser används också vid negation för att indikera vad det är som negeras Exempel: Hemma(clair)  Hemma(max) betyder något annat än (Hemma(clair)  Hemma(max))

Kapitel 3.6: Olika sätt att säga samma sak Låt P och Q vara satser i FOL DeMorgans lagar (P  Q) säger samma sak som P   Q (P  Q) säger samma sak som P   Q Exempel (Hemma(max)  Hemma(john)) är ekvivalent med Hemma(max)  Hemma(john)

Kapitel 3.7: Översättning till FOL Hur vet man att en översättning från vardagsspråk till FOL är korrekt? FOL-satsen ska ha samma sanningsvärde som originalsatsen under alla omständigheter Dessutom: Vi föredrar översättningar som bibehåller originalsatsens struktur Exempel: Översätt ”Clair och Max är inte båda hemma” (Hemma(clair)  Hemma(max)) är bättre än Hemma(clair)  Hemma(max)

Kapitel 4: De Boolska konnektivens logik De Booleska konnektiven är sanningsfunktionella: sanningsvärdet hos en konjunktion/disjunktion/negation är en funktion av delsatsernas sanningsvärden Om vi vet sanningsvärdet hos P och sanningsvärdet hos Q, så vet vi också sanningsvärdet hos P P  Q P  Q Det här kapitlet handlar om hur vi med hjälp av sanningstabeller kan studera begreppen: logisk konsekvens logisk ekvivalens logisk sanning

Kapitel 4.1: Tautologi och logisk sanning Logiska sanningar: satser som inte kan vara falska Exempel: a = a är en logisk sanning En sats är logiskt möjlig om dess sanning inte kan uteslutas på rent logiska grunder Är det logiskt möjligt för ett objekt att inte vara identiskt med sig självt? Är det logiskt möjligt att färdas snabbare än ljuset?

Vi kan också säga: En sats är logiskt möjlig om det finns en möjlig situation (”värld”) i vilken satsen är sann. En sats är logiskt nödvändig om satsen är sann i alla möjliga situationer (”världar”) Finns det någon säker metod för att ta reda på om en sats är logiskt möjlig/nödvändig? Programmet Tarski’s World ger en metod för att avgöra om en sats är logiskt möjlig genom att skapa en enkel värld bestående av olika block Sanningstabellmetoden är en metod för att avgöra om en sats är logiskt nödvändig på grund av meningen hos konnektiven

Om en sats är möjlig i Tarski’s World är den också logiskt möjlig Om en sats är möjlig i Tarski’s World är den också logiskt möjlig. Det omvända gäller dock inte i allmänhet Om en sats befinns vara nödvändigt sann med hjälp av sanningstabellen är den också logiskt nödvändig. Det omvända gäller dock inte i allmänhet Exempel: a = a är en logisk sanning (den är nödvändigt sann), men inte en tautologi. Samma sak gäller för ex. (Larger(a,b)  Larger(b, a)).

Sanningtabellmetoden Metoden går ut på att se om en sats är sann oberoende av hur man tilldelar sanningsvärden till de atomära delsatserna En sådan sats sägs vara en tautologi Metoden gås igenom steg för steg på sidorna 95-100 i kursboken

Övning Konstruera en sanningstabell för satsen (Cube(a)  Cube(a))  Cube(b) Tautologi? Övning Konstruera en sanningstabell för satsen (Cube(a)  Cube(b))  Cube(c) Tautologi?

En tautologi har alltid bara sanningsvärdet T (TRUE) i kolumnen under sitt huvudkonnektiv Låt S vara en sats innehållande n olika atomära satser. Hur många rader har sanningstabellen för S? Annat sätt av visa att en sats är logiskt nödvändig: bevisa satsen utan att använda några premisser i beviset (se nästa föreläsning)

Kapitel 4.2: Logisk och tautolog ekvivalens Två satser är logiskt ekvivalenta om och endast om det har samma sanningsvärden i alla situationer Två satser är tautologt ekvivalenta om och endast om de är logiskt ekvivalenta i kraft av meningen hos de ingående konnektiven Övning (De Morgans lag) Visa att (A  B) och A  B är tautologt ekvivalenta Observera: Om två satser är tautologt ekvivalenta så är de också logiskt ekvivalenta. Men det omvända gäller inte i allmänhet (se sidan 107-8 i boken) Exempel: a = b  Cube(a) är logiskt ekvivalent med a = b  Cube(b) utan att satserna är tautologt ekvivalenta.

Kapitel 4.3: Logisk och tautolog konsekvens P är en tautolog konsekvens av Q om och endast om varje rad i sanningstabellen där Q är sann också är en rad där P är sann Övning: Visa med sanningstabell att A  B är en tautolog konsekvens av A  B Varje tautolog konsekvens är också en logisk konsekvens. Men det omvända gäller inte i allmänhet Exempel: a =c är en logisk konsekvens av a = b  b = c utan vara en tautolog konsekvens Flera premisser P är en tautolog konsekvens av Q1, Q2, …, Qn om och endast om varje rad i sanningstabellen där alla premisserna är sanna också är en rad där P är sann Övning: Visa med sanningstabell att B är en tautolog konsekvens av premisserna A  B och A