Transportmedel vid export 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Advertisements

Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Hur bör samhället organiseras
Distributionssystem Transportmarknaden
GNS järnväg Håkan Sjöström
Resmål och resvägar Val av transport.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
VTI Transportforum Linköping 9-10 januari 2013 Näringslivstransporter ”Styrmedel för ökad sjöfart.” Bertil Arvidsson
Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Industriella revolutionen
Landtransport Sverige Norge
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 28 november 2014.
Landtransport Sverige Finland
Den industriella revolutionen
Landtransport Sverige Litauen DB Schenker Augusti 2014.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten mars 2011.
Så går det för skogsindustrin September SEK/EUR januari 2002–september %
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2014.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
Så går det för skogsindustrin September ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000 – september 2014 Källa: Sveriges Riksbank, Skogsindustrierna.
Så går det för skogsindustrin Mars ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000-mars 2013 Källa: Sveriges Riksbank och Skogsindustrierna.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten december 2010.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten juni 2011.
Så går det för skogsindustrin September Förtroendeindikatorn och genomsnitt ”Sågverk och träimpregneringsindustri” 2000 – augusti 2011 Källa: Konjunkturinstitutet.
Så går det för skogsindustrin September ”Valutaindex för trävaruexport”, 2000 – september 2013 Källa: Sveriges Riksbank, Skogsindustrierna.
Så går det för skogsindustrin December Förtroendeindikator” Sågverk och träimpregneringsindustri”, januari 2000– november 2012 Källa: Konjunkturinstitutet.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
- En metod att beskriva en potentiell miljöpåverkan av en nyttighet (produkt, tjänst eller aktivitet) under hela dess livscykel. -en av de mest etablerade.
Så går det för skogsindustrin Juni Exportprisindex för sågade trävaror, januari april 2014 Källa: SCB.
Så går det för skogsindustrin Grafer från kvartalsrapporten september 2010.
Hur ska vi transportera?
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar 28:1
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Så går det för skogsindustrin
Landsbygdskommittén.
Så går det för skogsindustrin
Produktion och export av sågade barrträvaror
Så går det för skogsindustrin
Produktion och export av sågade barrträvaror
Till konferensen ”Nyttan av deltagande i EU:s ramprogram”
Skogindustrins virkesförsörjning 2008
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Så går det för skogsindustrin
Produktion, handel och transport
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Transport & handel.
Produktion och export av sågade barrträvaror
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Basfakta skogsnäringen, 2017
Skogsindustrins virkesförsörjning 2017
Produktion och export av sågade barrträvaror
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Papper Produktion och leveranser
Nyheter från Finland Vesa Männistö, Trafikledsverket
Möjligheter med DB Schenker
Sveriges utsläpp av växthusgaser 2016 Per sektor
Järnväg Totalt fraktades drygt 74 miljoner ton gods med järnväg i Sverige Skogsnäringens andel av detta var cirka 21 procent, eller 15,6 miljoner.
Presentationens avskrift:

Transportmedel vid export 2013 Massa och papper Sågade trävaror Järnväg 0,2% Järnväg 14% Lastbil 27% Lastbil 39% Fartyg 59% 31:1 Merparten av svensk export av massa och papper går i skogsindustrins egna RoRo - fartyg i miljöanpassad systemtrafik på europeiska hamnar. Andelen gods på järnväg skulle kunna vara högre men utvecklingen bromsas av tekniska och administrativa brister i det europeiska järnvägssystemet. I avsaknad av järnvägstransporter som möter industrins krav på pålitlighet punktlighet och flexibilitet tenderar lastbilstransporterna att öka. Sågverken har i mindre utsträckning industrispår (kapillärspår), vilket gör att järnvägstransporter blir färre eftersom järnväg förutsätter omlastning. Fartyg 61% Totalt cirka 13,0 miljoner ton Totalt cirka 6,0 miljoner ton Källa: Trafikanalys och Trafikverket

Skogsindustrins andel av näringslivets transporter 2013 Export Inrikes 31:2 Skogsindustrin är den bransch som köper mest transporter på järnväg i Sverige. Sjötransporterna på export går i huvudsak i egna system i skytteltrafik mellan Sverige och kontinenten. Förutom exporten på svenska lastbilar går en mindre del även på utländska fordon, men för dessa finns ingen statistik. Andel för järnvägen är angiven exklusive malmbanan, om malmbanan inkluderas är skogsindustrins andel av järnvägsexporten 13 % respektive 25 % av inrikestrafiken. Exporten för sjöfarten är beräknad på lastade varor. Oljetransporter är en stor del av den lastade varorna och skulle denna exkluderas blir skogsindustrins andel av lastade varor (exporten) vara 30 %. Den inrikes sjöfarten skulle på motsvarande sätt då vara 12 %. Fartyg** Järnväg* Svensk lastbil (mätt i ton) Fartyg** Järnväg* Svensk lastbil (mätt i ton) *exkl. malmbanan ** lastade varor Källa: Trafikanalys och Trafikverket

Transportmedel vid landtransporter i Sverige 2013 (milj. tonkm) 32:2 Transporter av rundvirke (råvara) är det klart störta transportarbetet som görs vid landtransporter i Sverige för den svenska skogsindustrin. Rundvirkestransporter är också till stor del beroende av lastbilstransporter eftersom järnvägstransporter förutsätter omlastning på terminal och för att det inte finns järnvägsspår överallt i skogen. Färdiga produkter ska ofta på export och sker då med sjöfart varför staplarna är lägre för trävaror, massa och papper. Rundvirke Flis Trävaror Massa Papper Källa: Trafikanalys

Transportmedel vid landtransporter i Sverige 2013 (procentuellt fördelning av tonkm) 32:1 Basen för den procentuellt fördelningen i diagrammet är tonkilometer. Skogsindustrin arbetar för att öka andelen järnvägstransporter, men trots detta är beroendet av lastbil stort. Speciellt gäller detta råvarutransporter (rundvirke) då alla råvarutransporter börjar med lastbil från virkesupplägg i skogen. Eftersom det inte finns järnvägsspår överallt i skogen måste alltså rundvirkestransporterna börja med lastbil. I de fall järnväg sedan används lastas rundvirket om på terminal till järnväg. För flis och trävaror är andelen järnväg också låg, mycket beroende av att få sågverk har industrispår (kapillärspår) in på anläggningen. Rundvirke Flis Trävaror Massa Papper Källa: Trafikanalys

Skogsindustrins landtransporter 2013 Järnväg Totalt 67 milj. ton varav 16 milj. ton skogsprodukter Lastbil 58 milj. ton skogsprodukter km 345 km 106 km 33:1 Medeltransportavståndet för järnväg är 400 km och för lastbil 102 km. Det återspeglar det faktum att järnvägen har sin fördel på längre sträckor och lastbil används till kortare transporter. Av alla järnvägstransporter för gods står skogsindustrins för 22 %, dvs inklusive malmbanan. Den enskilt största typen av järnvägstransporter är malmtransporter med 45 %. Totalt fraktades 68 miljoner ton gods på järnvägarna i Sverige under 2010. Skogsindustrins lastbilstransporter är fördelade i avstånd enligt staplarna. Totalt transporteras 70 miljoner ton gods relaterat till skogsindustrin (rundvirke, massa, papper, flis och sågade trävaror). Majoriteten av dessa är korta transporter under100 km, eller mer exakt 43 milj. ton transporterades under 100 km vilket motsvarar 61 % av den totala volymen. Endast mycket få transporter sker på sträckor över 300 km. Totalt 3 miljoner ton, vilket motsvarar 4 %. Medeltransportavstånd (skogsprodukter) Källa: Trafikanalys och Trafikverket

Det svenska vägnätet Vägar 42 500 mil Statliga Kommunala Enskilda vägar med statsbidrag Övriga enskilda ”skogsbilvägar” Skogsbilvägnätet är tre gånger så långt som det statliga. Det byggs och underhålls av industrin och skogsägare utan statliga bidrag. De enskilda vägarna berättigar till en viss form av bidrag. Delar av vägnätet har även andra intressenter i skötsel och underhåll, tex kommuner.   Järnvägar 1 100 mil Källa: Transportstyrelsen