Transportmedel vid export 2013 Massa och papper Sågade trävaror Järnväg 0,2% Järnväg 14% Lastbil 27% Lastbil 39% Fartyg 59% 31:1 Merparten av svensk export av massa och papper går i skogsindustrins egna RoRo - fartyg i miljöanpassad systemtrafik på europeiska hamnar. Andelen gods på järnväg skulle kunna vara högre men utvecklingen bromsas av tekniska och administrativa brister i det europeiska järnvägssystemet. I avsaknad av järnvägstransporter som möter industrins krav på pålitlighet punktlighet och flexibilitet tenderar lastbilstransporterna att öka. Sågverken har i mindre utsträckning industrispår (kapillärspår), vilket gör att järnvägstransporter blir färre eftersom järnväg förutsätter omlastning. Fartyg 61% Totalt cirka 13,0 miljoner ton Totalt cirka 6,0 miljoner ton Källa: Trafikanalys och Trafikverket
Skogsindustrins andel av näringslivets transporter 2013 Export Inrikes 31:2 Skogsindustrin är den bransch som köper mest transporter på järnväg i Sverige. Sjötransporterna på export går i huvudsak i egna system i skytteltrafik mellan Sverige och kontinenten. Förutom exporten på svenska lastbilar går en mindre del även på utländska fordon, men för dessa finns ingen statistik. Andel för järnvägen är angiven exklusive malmbanan, om malmbanan inkluderas är skogsindustrins andel av järnvägsexporten 13 % respektive 25 % av inrikestrafiken. Exporten för sjöfarten är beräknad på lastade varor. Oljetransporter är en stor del av den lastade varorna och skulle denna exkluderas blir skogsindustrins andel av lastade varor (exporten) vara 30 %. Den inrikes sjöfarten skulle på motsvarande sätt då vara 12 %. Fartyg** Järnväg* Svensk lastbil (mätt i ton) Fartyg** Järnväg* Svensk lastbil (mätt i ton) *exkl. malmbanan ** lastade varor Källa: Trafikanalys och Trafikverket
Transportmedel vid landtransporter i Sverige 2013 (milj. tonkm) 32:2 Transporter av rundvirke (råvara) är det klart störta transportarbetet som görs vid landtransporter i Sverige för den svenska skogsindustrin. Rundvirkestransporter är också till stor del beroende av lastbilstransporter eftersom järnvägstransporter förutsätter omlastning på terminal och för att det inte finns järnvägsspår överallt i skogen. Färdiga produkter ska ofta på export och sker då med sjöfart varför staplarna är lägre för trävaror, massa och papper. Rundvirke Flis Trävaror Massa Papper Källa: Trafikanalys
Transportmedel vid landtransporter i Sverige 2013 (procentuellt fördelning av tonkm) 32:1 Basen för den procentuellt fördelningen i diagrammet är tonkilometer. Skogsindustrin arbetar för att öka andelen järnvägstransporter, men trots detta är beroendet av lastbil stort. Speciellt gäller detta råvarutransporter (rundvirke) då alla råvarutransporter börjar med lastbil från virkesupplägg i skogen. Eftersom det inte finns järnvägsspår överallt i skogen måste alltså rundvirkestransporterna börja med lastbil. I de fall järnväg sedan används lastas rundvirket om på terminal till järnväg. För flis och trävaror är andelen järnväg också låg, mycket beroende av att få sågverk har industrispår (kapillärspår) in på anläggningen. Rundvirke Flis Trävaror Massa Papper Källa: Trafikanalys
Skogsindustrins landtransporter 2013 Järnväg Totalt 67 milj. ton varav 16 milj. ton skogsprodukter Lastbil 58 milj. ton skogsprodukter km 345 km 106 km 33:1 Medeltransportavståndet för järnväg är 400 km och för lastbil 102 km. Det återspeglar det faktum att järnvägen har sin fördel på längre sträckor och lastbil används till kortare transporter. Av alla järnvägstransporter för gods står skogsindustrins för 22 %, dvs inklusive malmbanan. Den enskilt största typen av järnvägstransporter är malmtransporter med 45 %. Totalt fraktades 68 miljoner ton gods på järnvägarna i Sverige under 2010. Skogsindustrins lastbilstransporter är fördelade i avstånd enligt staplarna. Totalt transporteras 70 miljoner ton gods relaterat till skogsindustrin (rundvirke, massa, papper, flis och sågade trävaror). Majoriteten av dessa är korta transporter under100 km, eller mer exakt 43 milj. ton transporterades under 100 km vilket motsvarar 61 % av den totala volymen. Endast mycket få transporter sker på sträckor över 300 km. Totalt 3 miljoner ton, vilket motsvarar 4 %. Medeltransportavstånd (skogsprodukter) Källa: Trafikanalys och Trafikverket
Det svenska vägnätet Vägar 42 500 mil Statliga Kommunala Enskilda vägar med statsbidrag Övriga enskilda ”skogsbilvägar” Skogsbilvägnätet är tre gånger så långt som det statliga. Det byggs och underhålls av industrin och skogsägare utan statliga bidrag. De enskilda vägarna berättigar till en viss form av bidrag. Delar av vägnätet har även andra intressenter i skötsel och underhåll, tex kommuner. Järnvägar 1 100 mil Källa: Transportstyrelsen