Det är insidan som räknas!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Pedagogisk dokumentation
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
SET Social Emotionell Träning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Nya utvecklingssamtal
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Konferens och evenemang
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Diskussionstillfälle 4
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lite skolhistorik?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nämndplan 2015.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Barnkonventionen i förskolan
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Att starta och avsluta en lektion för ett tydligt lärande.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Tips för det praktiska ledarskapet
Validering inom Lärarlyftet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Varför just ämnet fysik?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Valberednings- seminarium”
Inkludering och skolans uppdrag
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Det är insidan som räknas!
Enkät i gymnasieskolan 2015
Tips för bättre kommunikation
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Det är insidan som räknas! Min presentation handlar om Läraren som den viktigaste aktören i utbildningsprocessen Och om Expertläraren – en typ av lärare som har visat sig ha stor positiv påverkan på elevers inlärning och skolprestationer Presentationen bygger på Hattie kap 3 Jag har valt titeln ”det är insidan som räknas” för att illustrera lärarens viktiga, viktigaste, roll givet de förutsättningar och begränsningar som finns inom skolsystemet. Det är insidan som räknas! Bli en expertlärare!

Disposition Bildligt resonemang kring lärarens roll för utbildningsuppdraget och därmed för elevernas lärande. Det finns lärare och det finns expertlärare. Vad kännetecknar en expertlärare? Höja lite på åtminstone ena ögonbrynet åt Hatties och Martins ethos. Avsluta med att NI får sammanfatta! Så håll er vakna! Har ni några frågor så här långt?

Bildlig resonemang Uppdrag (Mål för förskole-, grundskole- och gymnasieutbildning) Skapa en utbildning av hög och likvärdig kvalitet Ge alla elever förutsättningar att uppnå de nationella kunskapsmålen och utveckla sina kunskaper, färdigheter och kompetenser så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar ?

Då startar vi med ett bildligt resonemang kring vikten av lärarens roll i utbildningsprocessen. KLICK Det uppdrag som en lärare jobbar för går att finna i målet för förskole-, grundskole- och gymnasieutbildning (varje utbildningsform har sitt mål, men gemensamt för ovanstående är)… Dessa går att finna i BP. KLICK Vi har Uppdraget En ram: lagar, förordningar, andra styrdokument, budget, etc En duk/Ett underlag (dvs eleverna) KLICK En rad färger, instrument, metoder att arbeta med för att uppnå målet och fullfölja uppdraget Men lärare är olika, och kommer att analysera underlaget och använda instrumenten på olika nivåer, på olika sätt med olika ambitionsnivåer Vissa nöjer sig med att konstatera att ”underlaget är omöjlig att måla något vettigt på”. Ingen idé att använda någon färg, det blir bara kladdigt. Men vi gör ngt så ingen kan säga att vi inte gjort något. KLICK Andra, kanske mer erfarna, lite mer ambitiösa vet att det hjälper ändå att trycka ut konturerna lite extra, det går att lämna ett avtryck även på svårt underlag. KLICK Och så har vi dem som analyserar det man har, utgår utifrån det (duken/underlaget, ramen) och väljer de färger/de instrument som är bäst lämpade för att skapa det bästa resultatet för det uppdrag, och förtroende de fått. KLICK Det är dessa lärare som är de framstående lärarna, expertlärarna som Hattie kallar dem i sin bok. Är ni med på att läraren/målaren är betydligt viktigare, viktigast, än ramen och underlaget? Att hen gör hela skillnaden? Vilken lärartyp tycker i verkar bäst? Förstås, expertläraren. Då ska vi titta på vad som kännetecknar en sådan. KLICK

Vad kännetecknar en expertlärare? Kan identifiera de viktigaste sätten att presentera ämnet de undervisar i. Stort kunskap och både ett ytligt och djupare förståelse för sitt ämne och kan därmed ha en uppfattning om hur undervisa och förstå elever. De har lätt att koppla samman introduktionen av nya ämneskunskaper med elevernas förkunskaper. KLICK Är skickliga på att skapa ett optimalt klassrumsklimat. Skapa en förtroende full atmosfär där det är OK att göra misstag, där elever frågar mycket och engagemang är normen. KLICK Följer upp lärandet och ger återkoppling. Jätteviktigt! Det absolut viktigaste! KLICK Påverkar elevernas resultat både på ytan och på djupet. Har en förmåga att påverka elevernas resultat positivt: inte bara provresultat, utan eleverna hoppar inte av skolan, satsar på sitt lärande, har respekt för sig själva och andra. KLICK Tror att alla eleverna kan nå kriterierna för måluppfyllelse. Intelligens är föränderlig snarare än fast (belägg mot detta finns). Har stor respekt för sina elever och visar en passionerad övertygelse om att alla faktiskt kan nå framgång. KLICK Och med detta sagt vill jag nu gärna höja lite på åtminstone ena ögonbrynet KLICK

Svälja Hattie och Martin med hull och hår? De säger att…KLICK Låt mig höja på ögonbrynet Hattie och Martin har ju en mycket hög Ethos som Gunnarson skulle uttrycka det. Men…KLICK Svälja Hattie och Martin med hull och hår? De säger att…KLICK Tror att alla elever kan nå kriterierna för måluppfyllelse. Nöj dig aldrig med att en elev ”gör sitt bästa”. Hen måste uppnå målen också. Vad menas med mål? Vilka är målen? Kan alla, verkligen ALLA nå det svenska utbildningssystemest kunskapsmålen? Eller vilka mål handlar det om? Värt att fälla detta en tanke, men det får var och en göra. Just nu lämnar vi det här. Har ni hängt med? Vilken typ av lärare verkar eftersträvsamt? Bra för nu har vi kommit till slutet av presentationen, då Jag som sammanfattning vill be er utforma en platsannons för den lärare som svenska skolan behöver: Expertläraren! KLICK

Lärare sökes Sammanfattning Kravprofil KLICK: Vi har en ram, ett underlag, KLICKvi söker expertlärare, KLICKvi vet nu deras egenskaperKLICK Vilken kravprofil är passande? KLICK Passionerade, engagerade, inspirerande Stort kunskap och förståelse för ämnet Skickliga på att följa upp lärande och ge återkoppling Lärare sökes Förmåga att påverka elevernas ytliga och djupgående inlärning Uppmärksammar elevernas affektiva egenskaper. Respekterar eleverna

TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN! BRA LYSSNAT! BRA SAMMANFATTAT! TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN!