Slöjdlärares planeringsarbete!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handlingsplan för matematikutveckling
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Formativ bedömning i itslearning
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Läroplansnätverk förskolan
Svenska i tekniska yrken, H2 Lektionen den 18 nov. 2014
BFL Bedömning för lärande
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
på föräldramöte för år 3-6!
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Studenters skrivkompetens – Vilka bedömningsvägar är rimliga? Ett erfarenhetsutbyte mellan två lärosäten.
”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Rädda klassrummet.
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Djuren möter ungdomskulturen
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Riksförbundet Attention
Klagshamns rektorsområde
Föräldramöte 2016/17 Varmt välkomna!.
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Varför just ämnet fysik?
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Djuren möter ungdomskulturen
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Lärares planeringsarbete!
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning
Presentationens avskrift:

Slöjdlärares planeringsarbete! Nordiska Museet Den 28 mars 2012

Kvällens plan: – fokus på bedömning i skolslöjden 18:00-18:15 Inledning och retrospektiv Jenny, Urban och Helena 18:15-18:45 Bedömning av symboliska uttryck i slöjdföremål Janice, Andreas och Jenny (5 min frågor på slutet till Janice, Andreas och Jenny) 18:45-19:00 Fika, bensträck och småprat… 19:05-19:35 Bedömning genom loggböcker Helena (5 min frågor på slutet till Helena) 19:35-19:50 Öppen diskussion om bedömning

Forum för slöjddidaktik Tidskriften ”Techne” (nordisk slöjdforskning): http://journals.hioa.no/index.php/techneA/index Tidskriften ”FORMakademisk” (norsk/internationell tidskrift, slöjdrelaterad): www.formakademisk.org På www.skolporten.se finns avhandlingar inom slöjd, t ex Esko Mäkelä och Annelie Holmberg. Lärarförbundets nya tidning UTTRYCK … (som ersätter Slöjdforum) Bloggen ”Fröken slöjddidaktik” www.frokenslojddidaktik.blogspot.com Nätforumet ”Textillärarlistan” http://www.slojd.nu/textillararlistan/ … missa inte S.O.S – ett alternativt debattforum till den bristande skoldebatten i DN och SvD: www.skolaochsamhalle.se

Ämnesdidaktiskt nätverk i Stockholm – STLS (Stockholm Teaching and Learning Studies) Nätverk under uppbyggnad för att få igång lärardriven forskning, lärardrivna FoU-projekt , samarbete med forskare, årlig lärarkonferens m.m. Intresserad? Säg till Jenny eller maila: jenny.frohagen@stockholm.se

Lärares olika planeringar Olika didaktiska fokus: Vad? Hur? Varför? Vem är läsaren? Inspirationsmaterial? Lektionen/Uppgiften? ”Uppdukning” , arbetssätt, genomgång, samling m.m. Bedömning? summativ och/eller formativ Bakgrundsbeskrivning? Olika ämnesfokus: Tekniker och verktyg Material Uttryck och estetik Föremål Ämnesövergripande Slöjden i samhället

Sammanfattning kommentarer Varför och för vem är dokumentet skrivet? Reda ut olika kunskapsbegrepp – lärandemål, förväntade resultat, elevmål, syfte, förmågor… Skillnad i att bedöma och betygsätta Får man göra om kursplanens syfte/förmågor och kunskapskrav? Relationen – slöjdarter och slöjd som ett ämne. Slöjd och andra ämnen.