Projektplan för 2017 01/2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 1 Uppdatering av utbildningsstrategin för Egentliga Finland Carola Bryggman
Varför finansiell samordning?
1.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
Samarbete inom hälsovården Korsholm, Oravais och Vörå-Maxmo
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet och ungdomsorganisationer Sini Korpinen Generalsekreterare Statens delegation för ungdomsärenden.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Barnperspektivet i 5 punkter. De 5 punkterna Kartläggning av barns ställning på biblioteken Fortbildning ordnas för all bibliotekspersonal Information.
Greppa livet – projektet och erfarenhetsexperter Projektarbetare Marika Johansson.
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Arbetsgruppernas mellanrapporter mars Arbetsgrupp nr 3: Arbetsgruppen ger förslag om hur verksamheten kvalitets- och funktionsmässigt kan utvecklas.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
FSSF:s kongress i Åbo Märta Marjamäki Kårkulla samkommun  En riksomfattande, en regional & en lokal serviceproducent  Producerar service.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
VI är på väg mot en ny centralorganisation 2 > Vi blickar mot 2020-talet och framåt. Vi grundar en centralorganisation för framtiden – samtidigt.
Framtidskartläggning
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia BEREDNING AV LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN Maakuntauudistuksen valmistelu.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Utkast till Kommunförbundets utlåtande om vård- och landskapsreformen Arto Sulonen, direktör för juridiska ärenden.
Vi kommunicerar om landskapet
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
EGENTLIGA FINLANDS KOMMUNMÖTE
Driva förändring med hjälp av kommunikation
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
SWOT-analys av affärsområde grundskola
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Minna-Marja Jokinen Lagstiftningråd Finansministeriet
Från lagstiftning till verkställande tillsammans med landskapen
Mall för förvaltningsstadga för landskapet
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
Vad innebär regionbildningen?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
I offentlighetens tjänst
Ökat välmående genom samarbete mellan kommunen och landskapet
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Gnosjö kommuns styrmodell
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Projektplan för 2017 01/2017

Beredningsfaser VERKSAMHETEN TAR VID 1.1.2019 I det här skedet ännu inga verksamhets-mässigt eller politiskt bindande lösningar FÖRBEREDELSEFAS –30.6.2017 TEMPORÄR FÖRVALTNING ung. 1.7.2017– ung. 1.4.2018 INLEDANDE ung. 1.4.2018– 31.12.2018 Skapar förutsättningar för överföringen av uppgifter, personal och egendom till det nya landskapet, skapar grunden för den temporära förvaltningens arbete (ett utkast till arbetsprogram för det temporära beredningsorganet utarbetas) Administrativa och operativa uppgifter Beredningen av landskapets verksamhet och verksamhetens inledande fortskrider, landskapet inrättas (Fo-nummer och namnteckningsrätt; temporärt beredningsorgan och stab, tidsbundna anställningsförhållanden –31.12.2018 ) Förvaltningsstadga och instruktioner, koncernanvisningar, landskapsstrategi, strategi för produktionen av service, budget och investeringsplan osv. Landskapsfullmäktige och dess underlydande organ tillsätts, en landskapsdirektör och koncernens övriga tjänstemannaledning väljs, en förvaltning upprättas (inkluderar nödvändiga överföringar av personal samt rekryteringar) VERKSAMHETEN TAR VID 1.1.2019 De sista överföringarna av personal (serviceproduktion), ägarbyten, överföring av avtal osv.

Styrgruppernas mötesdatum

Verksamhet och tidtabell under förberedelsefasen

Arbetsfördelningen mellan grupperna (grov indelning) Beredningsgrupper Beskrivning av nuläget 23.1–31.3.2017 Gestaltning av organiseringsansvar 6.2– - Service-/uppgifts-beskrivningar - Utvärdera invånarnas behov av service - Bilda en uppfattning om serviceintegrationen - Planera delaktighet och påverkande Gestaltning av gränsytorna och arbetsfördelningen 27.2.2017– - Bilda en uppfattning om servicehelheter och -kedjor samt servicestrukturen - Bilda en uppfattning om servicens tillgänglighet och nåbarhet - Samordna servicen - Uppgifter inom vilka man kommer överens om att överföra organiseringsansvaret till ett annat landskap/en annan kommun/kommuner - Bilda en uppfattning om kommunens och landskapets samarbetsmodeller och -nätverk Styrgrupper Mål och vision för förändringen 2019 20.3–12.5.2017 Gestaltning av landskapskoncernen 3.4– Gestaltning av landskapsstrategiarbetet 2.5–

Förberedelsefasens mest väsentliga arbetsprocesser Kartläggning av nuläget Det nuvarande läget beträffande uppgifter/tjänster och resurser som kommer att överföras till landskapet Utredning av uppgifternas och tjänsternas gränsytor och verksamhetsprocesser Beskrivning av de mest centrala samarbetsförhållandena och gränsytorna mellan kommunerna och intressegrupperna, identifiering av utvecklingsbehov Gestaltning av organiseringsansvaret och landskapskoncernens förvaltningsmodell Strukturering av organiseringsansvaret och uppgifterna i Nylands landskap, bilda en uppfattning om landskapskoncernens kärnverksamhet och förfaringssätt

Landskapskoncernens ledning och förvaltningsmodell? Hur styrs landskapets verksamhet / landskapskoncernen (inkl. affärsverk inom servicebranschen, servicecenter)? Landskapets funktionssätt och verksamhetsmodell i förhållande till staten och kommunfältet? Landskapets gemensamma ärenden? Samarbetet inom samarbetsområdet? Samarbetet med kommunerna? Förhandlingsförfaranden? Ordnandet av social- och hälsovården Vilken roll har den som ordnar och den som producerar service? Vilka verktyg behövs för att ordna social- och hälsovården? Vilken är relationen mellan den som ordnar och den som producerar service? Vilken är relationen mellan den som ordnar och den som använder service? hälsovården

Utöver de viktigaste beredningsprocesserna omfattar förberedelsefasen bl.a. En plan för den temporära förvaltningens kommunikation och påverkande Utredning av personal som överförs samt personalförmåner Prognostisering och utvärdering av kompetens- och personalbehovet Inrättande av ett temporärt beredningsorgan Organisering av den temporära förvaltningens beredningsarbete

Förberedelsefasens växelverkan Delegationen samlas ungefär 15.3 Kontroll av hur förberedelserna framskrider (check-point) Personal-forum 02-06/2017 Beredningens konsekvenser för personalen granskas Delegationen samlas ungefär 15.6 Representanterna för servicekonsumenterna och andra intressegrupper hörs Tillställning för intresse-grupperna 13.2 Personalen har möjlighet att kommentera förberedelserna (webropol-enkät) Personalens kommentarer 04/2017

Det temporära beredningsorganets arbetsprogram (Preciseras i samband med att förberedelserna framskrider)

Vårdreformens förändringsledare Timo Aronkytö +358 40 631 5011 timo Vårdreformens förändringsledare Timo Aronkytö +358 40 631 5011 timo.aronkyto@uudenmaanliitto.fi Landskapsreformens förändringsledare Markus Sovala +358 40 664 6091 markus.sovala@uudenmaanliitto.fi