Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Docent i pedagogiskt arbete, FD
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
DITT BOENDE.
Apptips med koppling till läroplanerna
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Betyg och förmågor.
Olika brott.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
Kunskapskrav SLÖJD.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Teckna din seriefigur.
UPPHOVSRÄTT.
Stumfilm åk 7.
Vad är gatukonst/graffiti?
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Textilarbete Alice Höök.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Fritt Broderi.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Syfte med uppgiften: Att skapa kunskap om konstformen graffiti, om dess framväxt, vad den står för och dess teknik. Du tränar utöver modern textning även.
Cindy Sherman nu på Moderna museet Cindy Sherman är en av de viktigaste konstnärerna idag. Hennes fotografi är omedelbart tillgängligt, men också.
Picasso. Guernica Kvinna med gul hatt The kiss  1969.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förskolan 2.0.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Mediepedagogiskt projekt
Montage - konstverks mening Är sambandet mellan bilder eller texter
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
LAG OCH RÄTT.
Presentationens avskrift:

Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping – www.lektion.se

Graffiti (italienska, plural av graffito, ‘ristning’, ytterst av grekiska grapho, ‘skriva’) syftar på text ibland med samband med bilder som i konstnärligt syfte uppförts på ytor i det offentliga rummet av privatpersoner.

TAG En tag är en mindre, enfärgad, kalligrafiskt utformad spraysignatur.

THROW-UP En throw-up är en något större form av tag bestående av en ytterkonturlinje och med högst två färger.

PIECE En piece (förkortning av masterpiece) är en fullt utvecklad graffitimålning i stort format, vanligen med en bokstavsbild i wildstyle i centrum, flankerad av tecknade figurer, med bakgrund och signatur, systematiskt utförd i flera lager av olika färger

HISTORIA Den förste kände graffiti-målaren var Cornbread, Philadelphia, USA, 1967

Till Sverige kom spraykonsten runt 1984, bland annat genom filmerna Style Wars och Wildstyle.

Det riktiga genomslaget för den svenska graffitiscenen inträffade 1987 då filmen ”Stockholmsnatt” visades för första gången på biograferna. I filmen medverkade Ziggy, Disey och Merley, tre av de första graffitimålarna i Sverige

OLAGLIGT Klotter och graffiti klassas som skadegörelse och är därmed brottsligt. I Sverige finns det ett trettiotal ”lagliga väggar” dvs. väggar som man får måla på. Beskrivning av brottet Skadegörelse är när en gärningsperson har skadat eller haft sönder din egendom. Klotter kan vara en typ av skadegörelse. Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år, vid grova brott upp till fyra år. Den dömda får också vanligen betala skadestånd.

UPPGIFT Skapa din egen graffiti Du ska skriva ditt namn i graffitistil på din bildmapp som ska användas de kommande fyra åren. Använd dig av din kunskap i Centralperspektiv. En liten film som påminnelse. Du ska träna din förmåga att kopiera/förstora bilder för hand. Du ska träna din förmåga att använda blyerts och vattenfärger. Du ska träna på din förmåga att använda datorn som hjälpmedel.

Text i FET stil är det jag kommer att titta på i denna uppgift. Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt/utvecklat/välutvecklat bildspråk och delvis/relativt väl/väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.   I arbetet med att framställa bilder kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt och prövar/prövar och omprövar /prövar och omprövar systematiskt då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Eleven kombinerar former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt. Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra med/utveckla delvis/utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under det bildskapande arbetet bidrar till att formulera/formulerar och väljer/formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt/efter någon bearbetning/leder framåt. Eleven kan presentera sina bilder med viss/med relativ god/god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla/förhållandevis komplexa/komplexa (ömsesidigt påverkande) samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitét i bildarbetet. Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda/utvecklade och relativt väl underbyggda/välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Text i FET stil är det jag kommer att titta på i denna uppgift.