Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Advertisements

Lösningsfokuserat arbetssätt
Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Urologmottagningen i ständig förbättring
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Kartläggning av processer
Satsningens namn och ansvariga personer
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Bra mottagning – God tillgänglighet
Avdelning/mottagning på
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Pilotstudie - Energieffektivisering av jordbrukets logistik JTI – Swedish Institute of Agricultural and Environmental Engineering.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
PGSA.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Förbättringsområde KOL. Bakgrund KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) är en folksjukdom som oftast är en följd av mångårig rökning. Rökstopp är enda.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
VAD VI GÖR OCH HUR  Åre  Härjedalen  Strömsund  Krokom  Ragunda/Bräcke  Berg  Östersund I nuläget finns sju jourområden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Rädda Hjärnan - USÖ Förbättringsprojekt Thomas Carnell, ambulanssjuksköterska Kristian Thörn, ambulansöverläkare.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Sammanställning av föräldraenkät Synostosmottagningen
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Direkt-Access en lyckad process
Succé för Gislehälsans café för äldre
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
” The most exciting place to be is POCT testing ” ” When high sensitive Troponin comes to POCT everyone will do it ” AACC speakers Aug 2016.
X-mottagningen: Väntetider 2001
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
HbA1c <50 efter kost beh
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Drop-in mottagning för provtagning
Kvalitetsarbete diabetes
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Vuxenpsykiatriska mottagningen 1 & 2 Köping
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Med E-tjänst mot framtiden!
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Information om nya system från 1/ för schema, rapportering, lön mm
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Urologmottagningen i ständig förbättring
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act) Förbättringsområde: Direkt-Access en lyckad process Ansvarig: __________________________ Datum: __________ Bakgrund Lista prioriterade förändringar som ska testas. - Långa väntetider till sjukgymnastiken. - Mycket dubbelbesök d.v.s. många patienter kommer både till läkare och sjukgymnast för samma besvär. 1.) Ta bort internremisser och utöka antalet nybesök/vecka från 26 st till 30 st. 2.) Läkare och sköterskor kan boka nybesökstider till sjukgymnast. 3.) Börja med Sjukgymnastisk Ortopedisk Mottagning (SOM-mottagning) där patienter med akuta besvär i rörelse- eller stödjeorganen (<14 dagar) får tid till sjukgymnast som första instans via sköterskerådgivningen. Läkare finns att tillgå vid behov. Övergripande mål Minst 45% av patienterna ska få en tid inom 5 dagar ( denna siffra då det var snittet för Bra Liv vid denna tidpunkt). Efter andra mätningen ändrades målet till 75%. Patienterna ska komma till rätt vårdnivå. Nuläge - 42 % av patienterna får idag (oktober -15) en tid inom 5 dagar enligt statistik från Diver. Enligt mätning v.39-v.40 var inflödet för nybesök till sjukgymnastiken 30 nybesökstider/vecka och i dagsläget erbjöds 26 nybesökstider/vecka. Enligt bortfallsmätning v.39-40 2015 var det 12 resp. 13 patienter med besvär i muskel och stödjeorgan som hamnade hos läkare som första instans istället för hos sjukgymnasten. Analys och resultat av de testade förändringarna kopplat till det övergripande målet - Ökad tillgänglighet. I november fick 68% av patienterna en tid inom 5 dagar. Motsvarande siffra för december var 85%. När SOM påbörjades sjönk andelen igen och efter utökning med en sjukgymnast ökade andelen igen. - Enligt bortfallsmätningen fanns det ett kontinuerligt bortfall av patienter som fortsatt bokas hos läkare veckorna 10-11, 39-40 2015-2016. Denna mätmetod var inte tillförlitlig varpå en ny mätmetod togs fram. ”Patienter till rätt vårdnivå”. Analys av nuläge - Inflöde till sjukgymnasterna kommer oftast via internremiss från läkare. Patienterna kan även ringa själva men den inflödeskanalen används inte i lika stor utsträckning. Många tror att det krävs remiss för att besöka en sjukgymnast. - Läkarna dikterar internremisser som vårdadministratörerna skriver. Det tar ett antal dagar innan remissen inkommer till sjukgymnastiken. Sjukgymnasterna fördelar remisser en gång/vecka vilket ger ytterligare väntetid. Därefter skickas en kallelse till patienten som också bidrar till längre väntetid. - Enligt mätningen erbjuds för få nybesökstider varje vecka. - Endast sjukgymnasterna kan boka in tider. Do quick review of the A3. Key points: Follows PDSA Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act) This balance reflects the emphasis on understanding the situation. (Share quote: “If I have an hour to solve a problem, give me 59 minutes to define the problem and one minute to solve it”) So our focus today will be on the background and problem statement. Summering - Andelen patienter som får en tid inom 5 dagar har ökat. - Ingen kötid. - Ökad tillgänglighet till sjukgymnasten. Fortsatt ser vi ett likvärdigt bortfall före som efter mätningen av andelen patienter som hamnar hos läkare som första instans. Fortsättningsvis utvärderas bortfall efter den nya mätmetoden. ”Patienter till rätt vårdnivå”. Mindre stress vid tidbokning av patienter. Förbättrad arbetsmiljö.

Bakgrund och mål Långa väntetider till sjukgymnastiken. Mycket dubbelbesök d.v.s. många patienter kommer både till läkare och sjukgymnast för samma besvär. 45% av patienterna ska få en tid inom 5 dagar ( denna siffra då det var snittet för bra liv vid denna tidpunkt). Efter andra mätningen ändrades målet 75%. Målet är även att patienterna kommer till rätt vårdnivå direkt. D.v.s. de patienter som söker för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan ska komma till sjukgymnast vid första besöket.

Nuläge 42 % av patienterna får idag (oktober -15) en tid inom 5 dagar enligt statistik från Diver. Enligt mätning v.39-v.40 2015 var inflödet för nybesök till sjukgymnastiken 30 nybesökstider/vecka och i dagsläget erbjöds 26 nybesökstider/vecka. Enligt bortfallsmätning v.39-40 2015 var det 12 resp. 13 patienter med besvär i muskel och stödjeorgan som hamnade hos läkare som första instans istället för hos sjukgymnasten. Inflöde till sjukgymnasterna kommer oftast via internremiss från läkare. Patienterna kan även ringa själva men den inflödeskanalen används inte i lika stor utsträckning. Många tror att det krävs remiss för att besöka en sjukgymnast. Läkarna dikterar internremisser som vårdadministratörerna skriver. Det tar ett antal dagar innan remissen inkommer till sjukgymnastiken. Sjukgymnasterna fördelar remisser en gång/vecka vilket ger ytterligare väntetid. Därefter skickas en kallelse till patienten som också bidrar till längre väntetid. Enligt mätningen erbjuds för få nybesökstider varje vecka. Endast sjukgymnasterna kan boka in tider.

Handlingsplan 1.) Ta bort internremisser och utöka antalet nybesök/vecka från 26 st till 30 st. 2.) Läkare och sköterskor kan boka nybesökstider till sjukgymnast. 3.) Börja med Sjukgymnastisk Ortopedisk Mottagning (SOM-mottagning) där patienter med akuta besvär i rörelse- eller stödjeorganen (<14 dagar) får tid till sjukgymnast som första instans via sköterskerådgivningen. Läkare finns att tillgå vid behov.

Resultat Analys och resultat av de testade förändringarna kopplat till det övergripande målet Ökad tillgänglighet. I november fick 68% av patienterna en tid inom 5 dagar. Motsvarande siffra för december var 85%. När SOM påbörjades sjönk andelen igen och efter utökning med en sjukgymnast ökade andelen igen. Enligt mätning v.39-v.40 2016 var inflödet för nybesök till sjukgymnastiken 29 respektive 34 nybesök. Enligt bortfallsmätningen fanns det ett kontinuerligt bortfall av patienter som fortsatt bokas hos läkare veckorna 10-11, 39-40 2015-2016. Denna mätmetod var inte tillförlitlig varpå en ny mätmetod togs fram. ”Patienter till rätt vårdnivå”. Denna mätning som gjordes v. 39-40 2016 visar att: v. 39 fick 54 % av patienterna som sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan och ringde till sköterskerådgivningen en tid till sjukgymnast. V. 40 var andelen 82 %.

Påverkansanalys Då vi räknar med att det är 30 nybesök varje vecka bör detta motsvara 120 besök i månaden är inte helt sanningsenligt då helgdagar och sjukdom inte finns med i beräkningarna. Ökade påtryckningar från sjukgymnaster till sjuksköterskorna på morgonmötet ökar inflödet. Patienter som inkommer med extern remiss får per automatik längre väntetid vilket påverkar statistiken.

Diagram Andel (%) patienter som fått en nybesökstid till sjukgymnasten inom 0-5 dagar. 2015 2016 Bortfallsmätning: Antal patienter med besvär i muskler, leder eller stödjeorgan som hamnade hos läkare som första instans istället för hos sjukgymnasten 2015 jämfört med 2016.

Patienter till rätt vårdnivå Antal och andel patienter som under v. 39-40 2016 sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan via sköterskerådgivningen och visar om patienten fick tid till läkare, sjukgymnast eller rådgivning av sköterska. V. 39 - 2016 Andel som fick tid till sjukgymnast : 54% Andel som fick tid till läkare:37,5 % Andel som fick tid till sjukgymnast eller rådgivning: 62,5 % V. 40 - 2016 Andel som fick tid till sjukgymnast : 82 % Andel som fick tid till läkare: 18 % Andel som fick tid till sjukgymnast eller rådgivning: 82 %