Tillit, varför då? Sunetdagarna våren 2017 Pål Axelsson pax@sunet.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utökade attributdefinitioner och statisk organisationsinformation.
Advertisements

Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Sista anmälningsdag är 16 april
EduID Agenda  eduID bakgrund  eduID inkl ID-proofing rutiner  Demo av pilotuppsättningen.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
Talböcker idag och imorgon
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
SWAMID WS 4 SP-Bootcamp Välkomna!!.
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
NyA – nytt nationellt antagningssystem
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Staffan Hagnell Forsknings och utvecklingschef, .SE Skolfederationen
Lite fina ord på vägen... Identitetsfederationer SWAMI Shibboleth
Välkomna och inledning!
Checklista Identitetshanteringssystem för SWAMID 2.0
Regionalt samarbete Tillit
SWAMID Identity Assurance Level 1 Profile Granskningsprocess.
PROJEKTUPPFÖLJNING Nyanställdaprojektet januari – mars 2009.
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
PUL-delen i processen att bli Federationsmedlem
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Elektronisk attestering och signering
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Studentinformation i SWAMID
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Berkeleyutbytet 2015.
SWAMID SWAMID och SUNET – organisation SUNET är systemägare för SWAMID, som tillsätter SWAMIDs styrgrupp (SWAMID Board of Trustees) Den dagliga driften.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Informationsstrategi
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Sv NyA-Ladok3 Gemensam personhantering Robert Åhlén Produktägare UHR
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
IT-VERKTYG DU BEHÖVER… för att underlätta dina studier på MiUn! Presentation för nya studenter på Campus Härnösand Keith Bryant
Gymmix region Öst Carina Forslund Anneli Isaksson Madeleine Fagernäs.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Vad är och vad innebär det?
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Etablering och hantering av personer i nya Ladok
Välkommen till studentdagen 2016
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SWAMID byter signeringsnyckel
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Gemensam information i Ladok och NyA
Internet Historia: 1964 Kommunikationsystem för försvaret (USA)
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
13 Hantera utträde - Avsluta konto
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Från antagning till gu-kort
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Utbildning Studentinformation – interimspnr, pnr-byte, sekretesshantering, gemensamt studentregister Linda Strand Lundberg, Ladok3-projektet.
SLL om tjänster för det kommunala området
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
13 Hantera utträde - Avsluta konto
Den ryska revolutionen
CSN:s informationsutbyte med Ladok
PoC Mobilt Efos
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Intern styrning och kontroll
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Effekterna i SWAMID av Dataskyddsförordningen
Presentationens avskrift:

Tillit, varför då? Sunetdagarna våren 2017 Pål Axelsson pax@sunet.se

I begynnelsen… När SWAMID skapades 2007 hade ett regelverk tagits fram av en arbetsgrupp inom samarbetsorganisationen SWAMI Regelverket reglerade hur federationen skulle skötas och hur lärosäten blev medlemmar i federationen. Tilliten var implicit, dvs. vi känner och litar på varandra…

Men alla gör ju på samma sätt som jag… När SWAMID funnits några år fanns det en tilltro bland lärosätena om att andra lärosäten gör ungefär som vi själva när det gäller kontohantering I verkligen såg det helt annorlunda ut! En del lärosäten skickade ut inloggningsuppgifter via e-post till alla nyantagna studenter, e-postadressen kom från antagningen Andra lärosäten krävde legitimation och underskriven blankett

Det var dags för ett nytag… 2010 kände vi som jobbade med SWAMID att den implicita tilliten behövde kompletteras med en explicit och dokumenterad tillit SWAMIDs policyramverk skrevs om för att möjliggöra teknisk tillit runt hur federationen sköts och används organisatorisk tillit runt hur federationen är organiserad SUNET blir huvudman för federationen kommande tillitsprofiler för medlemsorganisationer

Tillitspyramiden för användare AL4: Går ej att använda i federation! AL3: Vet mycket väl vem personen är (verifierad). Personen har uppvisat legitimation och personuppgifter är delvis hämtade från annan källa. Exempel: Svensk E-legitimation AL2: Vet vem personen är (bekräftad). Uppgifterna är delvis hämtade från annan källa. Exempel: Universitet eller högskola AL1: Vet att det är en person (obekräftad). Personuppgifterna är självuppgivna. Exempel: Facebook och Google

SWAMID Identity Assurance Level 1 Profile Klar hösten 2013 och 23 medlemmar uppfyller idag SWAMID AL1 SWAMID Identity Assurance Level 1 Profile Tillitsprofilen SWAMID AL1 innebär: att det är en person som innehar och använder kontot (obekräftad användare) att informationen knuten till kontot ofta är uppgiven av och ansvaras för av användaren själv att medlemsorganisationens identitetshanteringssystem uppfyller minst kraven i SWAMID AL1 och visar detta genom en Identity Management Practice Statement (IMPS) att granskning sker genom årlig egenkontroll https://www.swamid.se/policy/assurance/al1/

SWAMID Identity Assurance Level 2 Profile Klar hösten 2015 och 8 medlemmar uppfyller idag SWAMID AL2 SWAMID Identity Assurance Level 2 Profile Tillitsprofilen SWAMID AL2 innebär: att lärosätet vet vem personen är som innehar och använder kontot (bekräftad användare) att lärosätet ansvarar för personinformationen att det finns högre krav på inloggningssäkerhet än i SWAMID AL1 att SWAMID granskar att IMPS uppfyller kraven i SWAMID AL2 att SWAMID genomför årlig kontroll av att IMPS fortfarande gäller i övrigt en utökning av SWAMID AL1 med några få tilläggskrav https://www.swamid.se/policy/assurance/al2/

Varför satsa på SWAMID AL2 Med SWAMID AL2 är det säkrare att utgå att det är rätt person som använder inloggningen Om du som identitetsutfärdare inte är säker på vem som användaren är så kan du inte skicka nationellt unikt identifierande uppgifter såsom personnummer, därför ska du aldrig skicka personnummer för en användare på SWAMID AL1 Vissa tjänster kommer att kräva SWAMID AL2 TCS Personal gör det idag, andra kommer att göra detta i framtiden

Men den implicita tilliten? Tilliten i SWAMID baseras på – Jag gör som vi alla gör, om du litar på dig själv så kan du lita på mig 20% Teknisk tillit 30% Federationsorganisatorisk tillit 50% Att medlemsorganisationerna uppfyller tillitsprofiler Och ytterligare 100% att vi litar på varandra! Jag vet vad jag gör – lita på mig

Mer information… Allmänt om SWAMIDs federationspolicy https://www.sunet.se/swamid/policy/ Praktisk hjälp till SWAMIDs medlemmar gällande tillitsprofiler https://wiki.swamid.se/display/SWAMID/SWAMID+Identity+Assurance Kontakta SWAMID https://www.sunet.se/swamid/kontakt/