från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________ Marija Gojcevic Martin Bertha Linköpings universitet 2015 Antonia Prantner David Rittri Industriell marknadsföring & SCM Sara Bärlund
Vad är Outsourcing? Föra över ett eller flera verksamhetsområden till en eller flera externa aktörer Lagt kort ligger Vanliga områden; städning, drift av fastigheter, produktion och löneadministration Löser inte alla problem inom ett företag
Orsaker Kostnads och effektivitetsskäl Förbättra servicen eller kvalitén på tjänster eller produkter Skaka om i organisationen; NIH-syndromen Frigör kapital och underlättar expansion Mer fokus på kärnverksamhet
Outsourcingbeslut Fyra förutsättningar: Fungerande marknad Analys av de interna effekterna Går inte att outsourca sina problem Medvetna och accepterande över att leverantörer går med vinst
Avslutning – Egna reflektioner Ömsesidig relation mellan leverantör och kund EGNA REFLEKTIONER För- och nackdelar Förebygger ineffektivitet Risk för att företaget ”ger bort” värdefull produktion Samhällsekonomiskt perspektiv
TACK!