Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Ateadagen 2006 Magnus Sallbring, Atea
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Marknadsekonomi eller planekonomi?
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Varor och tjänster.
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
7. K UMPPANIT 5. T ÄRKEÄT TEHTÄVÄT 4.A RVOLUPAUS 2. A SIAKASSUHTEET 1. A SIAKASRYHMÄ 6. Y DINRESURSSIT 3. K ANAVAT 8. K ULURAKENNE 9. V AIKUTTAVUUS JA.
Mattis Bergquist
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Outsourcing sett fra et produksjonsstrategiskt perspektiv
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
custice . fakta . presentation
De nya affärsrelationerna
Intressententmodellen.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Betydelsen av företagsnätverk – pågående studie av Automation region Peter Ekman Universitetslektor/forskare.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Vad gör Almi?.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Marknadsföring av turism
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
”Hitta rätt direkt” - Ett exempel på riktiga jobb Mattias Westher Energistrateg /Chef Drift&energi Bostads AB Poseidon.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Intressententmodellen.
FG Wilson & Caterpillar
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Seminarium Affärsidé & Budget
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Presentation av affärsplan
Lanpro Internetwork AB
Presentation av affärsplan
Bidragskalkylering.
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________ Marija Gojcevic Martin Bertha Linköpings universitet 2015 Antonia Prantner David Rittri Industriell marknadsföring & SCM Sara Bärlund

Vad är Outsourcing? Föra över ett eller flera verksamhetsområden till en eller flera externa aktörer Lagt kort ligger Vanliga områden; städning, drift av fastigheter, produktion och löneadministration Löser inte alla problem inom ett företag

Orsaker Kostnads och effektivitetsskäl Förbättra servicen eller kvalitén på tjänster eller produkter Skaka om i organisationen; NIH-syndromen Frigör kapital och underlättar expansion Mer fokus på kärnverksamhet

Outsourcingbeslut Fyra förutsättningar: Fungerande marknad Analys av de interna effekterna Går inte att outsourca sina problem Medvetna och accepterande över att leverantörer går med vinst

Avslutning – Egna reflektioner Ömsesidig relation mellan leverantör och kund EGNA REFLEKTIONER För- och nackdelar Förebygger ineffektivitet Risk för att företaget ”ger bort” värdefull produktion Samhällsekonomiskt perspektiv

TACK!