Alistuskonjunktiolla alkava sivulause

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt

Prepositiot paikanilmauksissa
En Dag i Ramadan Ramadan
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Inte Barbuda denna gång utan: Bermuda. Efter lite knappt åtta dygn till havs kommer vi fram till Bermuda. Bermuda Harbour Control ger oss tillstånd att.
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
God Jul Du behöver inte vänta till Jul…
Jenny Nyström.
Trollet Handlar om ett troll.. Det var en julafton som Maja fick ett litet låtsas troll, den blev hon glad för. Trollet som hon fick såg ut så här: Mörkt.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Marcus berättar lite om sig själv
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mitt modersmål.
Läskotten.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
PÄÄLAUSEEN SANAJÄRJESTYS. Päälauseen sanajärjestys Jag träffar Anna på stan i dag. Anna träffar jag på stan i dag. På stan träffar jag Anna i dag. I dag.
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
God Jul Du behöver inte vänta till Jul…
Huvudsatser och bisatser
Sammanställning av enkätsvar ang
/Manal, Melissa, Nicole och Michelle
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Konjunktioner bindeord.
Verbimuotojen käyttö Esim. börja I: börja, börjar, började, börjat  Miksi neljä muotoa?
Sivulausetyyppi: Epäsuora kysymyslause Indirekt fråga AINA SIVULAUSEEN SJ: KON-SU-LI-KIE-PRE Tavallisin harjoitus: Minkälainen/miten alkaa suora kysymys.
En tidning om Bäckaslövskolan Julia, Fanny, Alice, Sofia.
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Piteå stadsbibliotek. Om Piteå stadsbibliotek Piteås stadsbibliotek är ett allmänt bibliotek som är lokalt utplacerat. Eftersom att biblioteket är hopbyggt.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Adjektiv: positiv, komparativ och superlativ Positiivi: ei vertailua, samalla tasollaSOM = kuin Den här bilen är lika dyr somlika – som Det här huset är.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
E-POST. VERBEJÄ Tarkoittaa: Jag MENAR Det BETYDER Det betyder inga stora förändringar i din tidtabell. Lasse menade inte att festen är i kväll utan...
MISSTAG I ERA UPPSATSER. VERB Vill = tahtoa, haluta Tulevaisuus: Ska, tänker, kommer att Solenergin kommer säkert att bli ett bättre alternativ om några.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Adjektiivn ja substantiivin muoto tiettyjen sanojen yhteydessä
Adjektiv: positiv, komparativ och superlativ
Grammatikförstärkning Leena-Maija Åberg-Reinke
Vad tycker du om det här…
Öva konditionalsatser!
VECKAN BE Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
”Att göra gott och leva ett gott liv”
Varför behöver vi politik?
Processbeskrivning SANAJÄRJESTYS KÄÄNTYY, JOS AIKASANA ALOITTAA!
Processbeskrivning SANAJÄRJESTYS KÄÄNTYY, JOS AIKASANA ALOITTAA!
Sanajärjestyksestä.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Hör och härma.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Kertaus Tehtävien vastaukset.
Partisiipit ja passiivi
En dikt av Solja Krapu Hur kunde du Hur kunde du! inte bara glömma utan också förneka allt du sagt allt du lovat Som den där gången – har du glömt? –
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
FOKUS grammatik Päälauseen sanajärjestys.
Elevråd på SFI vad är det?.
Lektion 3 Frukost Paula Frösell, leg dietist och Brand manager Mat & Måltider och hälsa.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Presentationens avskrift:

Alistuskonjunktiolla alkava sivulause

Alistuskonjunktiolla alkava sivulause Sivulauseen sanajärjestys on KON SU KIE PRE KON SU KIE PRE = konjunktio / sivulauseen aloittava sana = subjekti eli tekijä = kieltosana / liikkuva määre = predikaatti

Alistuskonjunktiolla alkava sivulause KON SU KIE PRE Jag vet att du inte tycker om att läsa böcker. Tiedän että sinä et tykkää lukea kirjoja. Du borde läsa fast du inte tycker om det. Sinun pitäisi lukea vaikka sinä et tykkää siitä.

Tavallisia alistuskonjunktiota että jos jotta koska kun kunnes sillä aikaa kun, kun taas siksi että vaikka ennen kuin att om för att, så att eftersom när tills medan därför att fast, även om innan, förrän (kielteisen lauseen jälkeen)

Innan vai förrän? Jag brukar äta frukost innan jag kommer till skolan. Minulla on tapana syödä aamiainen, ennen kuin tulen kouluun. Jag brukar inte äta frukost förrän jag kommer till skolan. Minulla ei ole tapana syödä aamiaista, ennen kuin tulen kouluun.

Tavallisia liikkuvia määreitä aina ei koskaan harvoin heti jo joskus, toisinaan nyt pian usein vielä alltid aldrig sällan genast redan ibland nu snart ofta ännu

Tavallisia liikkuvia määreitä ehkä kuitenkin luultavasti mielellään myös siis tietysti vain valitettavasti varmasti kanske ändå troligen gärna också alltså förstås bara tyvärr säkert

Täydennä. Förlåt att jag kommer för sent. Jag är sen eftersom jag missade bussen. Ring mig när du är hemma! Det är synd om du inte kan komma. Vi måste vänta tills alla har kommit. Vi kan inte börja förrän alla är här. Förlåt (että) jag kommer för sent. Jag är sen (koska) jag missade bussen. Ring mig (kun) du är hemma! Det är synd (jos) du inte kan komma. Vi måste vänta (kunnes) alla har kommit. Vi kan inte börja (ennen kuin) alla är här.

Täydennä sivulauseet. Jag vet (että nukun usein) för lite. Jag kan inte sova (koska olen aina) så stressad. Du kan inte sova (jos vain ajattelet) på alla skolarbeten. Tänk på något positivt (ennen kuin menet) och lägger dig på kvällen! (Kun olet nukkunut) gott, mår du bättre. Jag vet att jag ofta sover för lite. Jag kan inte sova eftersom jag alltid är så stressad. Du kan inte sova om du bara tänker på alla skolarbeten. Tänk på något positivt innan du går och lägger dig på kvällen! När du har sovit gott, mår du bättre.