Infrastruktur Marks kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Samordna opererande verksamhet.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Dagordning föräldraråd 2/6
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regional digital agenda för Östergötland
Utredningens förslag. SEKO:s ställningstaganden i remissvaret. Tidpunkter för beslut i Riksdagen. Vad gör SEKO? Tidigare erfarenheter. Medlemmarnas villkor.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Inriktningsplanering för
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Närsjukvård.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Standardiserade vårdförlopp
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare övningar Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Regionkommun i Dalarna 2019
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Avdelningen för vård och omsorg
Omställningen av hälso- och sjukvården
Förstudie Friluftslivets år 2020
Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Kompetensutveckling inom den sociala barn- och ungdomsvården
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Presentationens avskrift:

Infrastruktur Marks kommun Underlag till remissvar till kommunalförbundet september 2017

Infrastrukturplan Västra Götalands regionen Västra Götalandsregionen har sammanställt förslag till ny infrastrukturplan för hela regionen. Den grundas i de inspel som skickats från kommuner och kommunalförbund runt om i regionen. I denna sammanställning presenteras bara de åtgärder som rör Marks kommun för att vi på kommunen tillsammans med er i näringslivet ska kunna formulera ett så välgrundat remissvar som möjligt. Här presenteras olika delar i planen med en sidhänvisning så att ni enkelt finner mer utförlig information. 27 juni 2017

Fördelning mellan åtgärdsområden (hela regionen) (Sida 26 i infrastrukturplanen) 27 juni 2017

Den totala fördelningen mellan åtgärdsområdena (Sida 27 i infrastrukturplanen) 27 juni 2017

Regionala vägåtgärder är uppdelade i 5 användningsområden (Sida 28 i infrastrukturplanen) 27 juni 2017

Namngivna objekt (Marks kommun) Tabell 4. Förslag till byggstart namngivna objekt 2018–2029 De namngivna, större objekten som inryms i förslaget följer med från gällande plan och redovisas i Tabell 4 och Figur 13. En viktig utgångspunkt för prioriteringsordning av beslutade Namngivna objekt är att de objekt som ligger tidigt i planeringsperioden ska vara väl utredda, det vill säga att större frågor om korridorval, utformning med mera. har klarats ut. Detta för att trygga effektivare genomförande av planen. * Utredning om projektets omfattning pågår, se mer detaljerad beskrivning i Bilaga 2 - Beskrivning av åtgärder, investeringar i vägar.** Projektet finansieras även med 12 mnkr från cykelpotten. *** Med anledning av att vissa objekt utreds vidare har denna post avsatts för eventuella justeringar. Outnyttjade medel kommer sedan att flyttas till Brister inom åtgärdsområdet Regionala vägåtgärder. (Sida 28 – 29 i infrastrukturplanen) 27 juni 2017

Högst prioriterade brister I slutet av planperioden, det vill säga år 7–12, har medel avsatts till Brister som är kommande behov av åtgärder som ännu inte är definierade. Kommunalförbunden och kommunerna i Västra Götaland har haft möjlighet att göra inspel om Brister i transportinfrastrukturen. Utgångspunkten har varit den regionala systemanalysen3, och ambitionen har varit att bristerna ska vara transportslagsövergripande. Prioriterade brister planeras bli föremål för åtgärdsvalsstudier och allt eftersom planen framskrider landa i nya åtgärder, antingen som namngivna objekt eller inom potterna. Resurs- och klimateffektiv planering görs kontinuerligt enligt fyrstegsprincipen4. Brister inom åtgärdsområdena Regionala vägåtgärder och Kollektivtrafik redovisas i kapitel 6.1.1 och 6.2.4. (Sida 30 – 31 i infrastrukturplanen) 27 juni 2017

Stråkpotter (Marks kommun) Arbetet med Stråkpotter har lyfts fram som en positiv erfarenhet. I väganslaget ingår därför en fortsatt satsning på de utpekade regionala vägstråken, se Tabell 6 och Figur 13. Behovet av att aktualisera stråken har lyfts under revideringen av planen, men det föreligger inget behov av en översyn förrän efter att den nya planen är beslutad. Resurserna som nu föreslås till stråken är tänkta att användas för åtgärder i befintliga stråk eller i tillkommande sträckningar som kan komma att specificeras under genomförandet av planen. Medlen avser kostnadseffektiva åtgärder som var och en understiger 25 miljoner kronor. Huvudsyftet är att skapa bättre möjligheter till arbets- och studiependling i stråken med bil och kollektivtrafik. Ett hela resan perspektiv bör anläggas där exempelvis anslutande gång- och cykelbanor, hållplatser och pendelparkeringar beaktas. Det handlar i hög utsträckning om att åtgärda flaskhalsar och att genomföra punktinsatser som ger stor nytta och samtidigt förbättrar tillgängligheten på stråken, inklusive påverkansinsatser. (Sida 32 – 33 i infrastrukturplanen) 27 juni 2017

Inspel Marks kommun har skickat inspel till Kommunalförbundet, vilka har legat till grund för föreslagen plan. Dessa inspel finns bifogade, vägsträcka för vägsträcka. Nu vill vi också samla in näringslivets inspel. Vi ser fram emot att diskutera era inspel under nästa arbetsmöte med arbetsgruppen den 16 augusti, för att då sammanställa ett så välgrundat remissvar som möjlig. 27 juni 2017