Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
det här bildspelet har ”kommit till åren”…så känns den gamla tidsinställningen för seg…tryck och håll ned ”page down”…och ”page up” om det går för fort..;)
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Tio handfasta argument
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Att analysera samhällsfrågor
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Lag och Rätt.
Bedömning.
Vad är du för typ av person?
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Etik Moral Filosofi.
ETIK - MORAL.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Vad är problemet? ...familjen... …jaha…och mer?
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Att lära sig att analysera
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
MAKTLEKAR.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Etik A 7.5 poäng Dr Kent Hurtig Eng2: Tfn: (471) 7364.
Etik och moral.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
billån betalningsanmärkning
Verktyg för att prioritera rätt saker
Windows 10 för handledare
Maximera lyckan – minimera lidandet
Nationalekonomi – vad är det?
Målsättning för lektionen
Svåra moraliska diskussionsfrågor
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
5. Vem gör beslut till verklighet?
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Etik & moral.
Etik & moral.
Träff 11 Välkomna!.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Religion.
Framföra dåliga nyheter
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling: En handling, X, är moraliskt rätt om och endast om X maximerar värde. En handling, X, är moraliskt fel om och endast om det finns en handling, Y, som leder till mer värde än X. (X ≠ Y).

(i) Om alla alternativ leder till negativt värde (d. v. s (i) Om alla alternativ leder till negativt värde (d.v.s. dåliga utfall), är det moraliskt rätt att minimera negativt värde.   (ii) I de fall där två handlingar leder till lika, mest, värde, är det moraliskt tillåtet att utföra båda.

(iii) Även om det kan vara svårt att avgöra vilken handling som leder till mest värde, så finns det fakta om detta. (Blanda inte ihop ‘Vad är rätt?’ med ‘Hur kan jag veta vad som är rätt?’)

Invändningar mot konsekventialismen:

(1) Den tillåter för mycket. K tillåter sånt som ‘common sense-moralen’ (CSM) (‘vardagsmoralen’) säger är fel. Ännu värre: K säger att vissa saker är moraliskt påbjudna – i strid med CSM.

(2) K kräver för mycket av oss (2) K kräver för mycket av oss. Om vi kan maximera värde (nytta) genom att ge bort allt vi har eller genom att totalt strunta i våra nära och kära så är vi moraliskt förpliktade att göra så.

(3) K kan inte tillgodogöra sig rättigheter och rättvisa.

Möjliga K svar: (1) “Bite the bullet.” (2) Visa att K inte alls är oförenlig med CSM.

(1) Om “Biting the bullet”: K kan påvisa att K har många fördelar:

1. K är enkel – att förstå och, i de flesta fall, att tillämpa. 2. K kan fråga om andra teorier: Hur kan det möjligtvis vara moraliskt fel att se till att världen blir så bra som möjligt? 3. CSM klumpar ihop en massa olika, dåligt underbyggda, intuitioner från (bl.a.) religiösa vidskepelser, kulturellt partiskhet, politisk ideologi, etc.

Om (2): Argumentera att K inte alls är oförenlig med CSM. Tre strategier:

Strategi 1: argumentera att viktiga fakta ignoreras i många fall. Strategi 2: CSM ska förstås som regler för beslut om handlingar, inte som kriterium på rätt och fel. Strategi 3: Förespråka en mer sofistikerad teori om finalt värde. Strategi 4: Överge maximeringsprincipen. Strategi 5: Överge K till förmån för Regelkonsekventialism (eller annan indirekt konsekventialism).

Strategi 1: En fullständig förståelse av alla relevanta fakta skulle påvisa att K är i linje med CSM.

Också: de flesta fall där K verkar strida mot CSM är filosofers idéer Också: de flesta fall där K verkar strida mot CSM är filosofers idéer. Vi kommer aldrig, eller nästan aldrig, ställas inför sådana val.

Problem med strategi 1: Anta att det enda moraliskt relevanta faktumet är: om du offentligt gör X till åtlöje kommer du producera mer värde än om du inte gör så.

K kanske svarar: Du kommer aldrig befinna dig i en sån situation. Svar: Sådana fall är rätt vanliga. Även om så inte är fallet verkar följande kontrafaktiska påstånde följa logiskt från K: skulle du befinna dig i den situationen så vore det rätt att göra narr av X. Det här kontrafaktiska påståendet verkar falskt.

Strategi 2: CSM bör ses som en regel för beslutsfattande, inte som ett kriterium för rätt handlande. Att alltid försöka klura ut vad som maximerar värde är knappast det bästa sättet att maximera värde. Att agera som CSM påbjuder leder vanligtvis till mer värde än att inte göra som CSM påbjuder.

Problem med strategi 2: Vad bör man göra i de fall där CSM påbjuder något som uppenbarligen inte leder till mest värde?

Dessutom, hur kan vi avgöra rimligheten av en viss moralteori utan att jämföra den med någon standard – vilken är CSM? Reflektivt ekvilibrium?

Strategi 3: Argumentera för en mer sofistikerad/plausibel teori om finalt värde. Problem: En mer sofistikerad teori om värde kanske ger rätt resultat v.g. moraliskt rätt och fel, men är teorin då rimlig i sig – d.v.s. som en teori om finalt värde? Dessutom: teorin kan inte innehålla moraltermer (för då har man övergett konsekventialismen).

Strategi 5: Överge idén om att värde ska maximeras. Det kanske räcker med att man ‘satisficerar’ värde – d.v.s. att man handlar på så sätt att man producerar tillräckligt med värde.

Problem med strategi 4: Löser detta verkligen problemet med att K verkar vara för betungande (d.v.s. K kräver för mycket). Det verkar som att det fortfarande är moraliskt fel att, t.ex. gå en förälders begravning om man kunde producera mer värde genom att, t.ex. gå och hjälpa till på ett ålderdomshem i ett par timmar. (?)

Ett annat problem: Var går gränsen för ’tillräckligt’?

Strategi 5: Överge K till förmån för Regelkonsekventialismen (KR).